• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Krijgsmacht » Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’

10 februari 2021 door de redactie

Ooit werd Aung San Suu Kyi, Nobelprijswinnaar voor de vrede, een voorvechtster van de mensenrechten genoemd. Nu verdedigt zij voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag het gedrag van boeddhistische Birmese generaals waartegen zij jarenlang heeft gevochten, en die door onder andere de VN en internationale mensenrechtengroepen worden beschuldigd van genocide tegen Rohingya-moslims in Birma (Myanmar).

De wereld is door westerse media misleid over het verkrachten, doden en platbranden van dorpen in Rakhinestaat, het leef-en woongebied van de Rohingya, stellen Aung San Suu Kyi en ook boeddhistische monniken. In sommige landen is ze niet meer welkom als verdediger van mensenrechten, de toekenning van de Nobelprijs is omstreden en de Dalai Lama heeft haar opgeroepen de juiste weg te bewandelen en wreedheden niet goed te praten. Nog maar een paar jaar geleden bezocht zij als minister van Buitenlandse Zaken en feitelijk burgerleider van Birma, politici in West-Europa om de deugden van het geweldloze verzet tegen een militaire dictatuur te prediken. Nu staat zij zelf terecht voor het schenden van mensenrechten.

Gambia heeft de regering van Birma namens een aantal islamitische staten voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag gedaagd. Een Gambiaanse aanklager hield de rechters voor dat Birmese militairen in de dorpen mannen van de vrouwen hebben gescheiden, de mannen omgebracht, vrouwen verkracht, kinderen hebben gedood of levend in het vuur gegooid van brandende huizen. De aanklacht is de Rohingya als groep geheel of gedeeltelijk te willen vernietigen door middel van massamoord, verkrachting en andere vormen van seksueel geweld, alsook door de systematische vernietiging door middel van vuur van hun dorpen, vaak met bewoners die opgesloten zitten in brandende huizen.

Tijdens de drie dagen van openbare hoorzittingen in Den Haag, die gisteren zijn begonnen, zal niet worden ingegaan op de gegrondheid van de zaak, die door Gambia werd aangespannen namens de 57-nation Organization of Islamic Cooperation. In plaats daarvan zijn de gerechtelijke procedures gericht op de vraag of het hof dringende bevelen moet uitvaardigen om de half miljoen Rohingya die nog steeds in boeddhistisch Birma wonen te beschermen. Het Hof zou nu al voorlopige maatregelen kunnen uitvaardigen, lang voordat het internationale rechtssysteem zich uit over de beschuldiging van genocide, een proces dat jaren kan duren.

Voor velen buiten Birma is de evolutie van mevrouw Aung San Suu Kyi van gevangen oppositieleider naar verdediger van de ergste etnische pogroms van deze eeuw een waarschuwing over hoe macht corrumpeert. In Birma is zij populairder dan ooit.

De Rohingya worden door de meeste mensen in Birma als illegale immigranten beschouwd. De meesten zijn stateloos, hoewel hun huizen zich in Rakhinestaat bevinden. Aung San Suu Kyi is het daar mee eens en heeft zich nooit kritisch uitgelaten tegen de militairen die ervan worden beschuldigd verkracht, gemoord te hebben. Als zij haar morele welsprekendheid had gebruikt om vervolgde etnische minderheden te verdedigen, zou de virulente haat tegen de Rohingya in Birma niet zo acceptabel zou zijn geworden als nu het geval is. Meer dan 700.000 Rohingya vluchtten de afgelopen jaren naar Bangladesh waar ze onder slechte omstandigheden in kampen leven. Er zijn plannen om ze te repatriëren naar Birma maar dat stuit op verzet van de Rohingya die vrezen in onveilige situaties terecht te komen.

Dit artikel werd eerder, in 2019, in het BD geplaatst.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Krijgsmacht, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Aung San Suu Kyi, Banghladesh, Birma, Internationaal Gerechtshof, Myanmar, Rohingya, Rohingya moslims, VN

Lees ook:

  1. Birmese leider Aung San Suu Kyi – ‘genocide Rohingya verzinsels westerse pers’
  2. Obama kritiseert Birma inzake rechten moslims in dat land
  3. Britse minister – Aung San Suu Kyi blijft beste hoop op democratie in Birma
  4. Een miljoen Rohingya herdenken in kampen verdrijving, moord en verkrachting door boeddhistisch Birma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. François la Poutré zegt

    11 februari 2021 om 01:01

    Ik dacht even dat Aung nu persoonlijk mijn poging om een ander licht over haar handelen te laten schijnen (zie mijn reactie op Joop’s stukje “Vredesschande” van eergisteren) onderuit probeerde te schoffelen, maar wie helemaal doorleest ziet dat het artikel hierboven een herplaatsing is. Het gaat dus niet om nieuwe uitspraken, hetgeen wel de eerste gedachte is als je kop en inleiding op de voorpagina leest.

    Ik had gehoopt te laten zien dat je op moet passen met veroordelen als je de volledige situatie niet kent. Ilk moet denken aan Lammie Drenth, die vorige maand is overleden. Ze werkte in de oorlog op het NSB-kantoor in Stadskanaal. Ze werd bespuugd, bekogeld en uitgescholden als ze naar haar werk fietste. Haar baby was “natuurlijk” van een Duitser of NSB’er. Na de bevrijding kwamen de helden uit het dorp naar de boerderij waar ze woonde, om haar kaal te scheren, maar tot hun schaamte moesten ze constateren dat er 15 onderduikers zaten. Een ervan was de vader van de baby. Hij en Lammie zijn meer dan 50 jaar getrouwd geweest, tot hij overleed.

    Niet alles is wat het lijkt. Ik sluit niet uit dat Aung uit volle overtuiging haar verklaring aflegde, maar evenmin dat dit onder subtiele dwang gebeurde. De recente staatsgreep maakt die laatste optie zeker niet minder waarschijnlijk. Het leger is nooit weggeweest uit de macht.

    Wat zouden de Rohingya er daadwerkelijk mee opgeschoten zijn als Aung zich tegen het leger had gekeerd? Zou het leger gezegd hebben: “o ja, mevrouw, sorry, u heeft gelijk”? Of zou ze al weer eerder aan de kant gezet zijn? De wereldwijde veroordelingen van Aung hebben het voor de militairen makkelijker gemaakt haar weer op te pakken. Die veroordelingen zijn zonder volledige kennis van zaken gedaan, op basis van overigens zeer terechte verontwaardiging.

    Ik weet ook de waarheid niet. Daarom laat ik mijn scheermes in de la liggen. De herplaatsing van het artikel direct na mijn poging tot nuancering voelt als een misplaatsing. Maar ook dat is een mening die niet op volledige kennis van de gang van zaken gebaseerd is.

    • Joop Ha Hoek zegt

      11 februari 2021 om 10:40

      De herplaatsing stond al eerder gepland en onderaan het artikel staat dat het een herplaatsing is. Geen misplaatsing. Er zijn Rohingya vermoord en verkracht in Birma door het leger en boeddhistische bendes. Ruim 700.000 Rohingya vluchtten naar Bangladesh. De Birmezen zien de Rohingya, die al decennia in Birma leven, als statelozen. Nietswaardigen. De VN, de Dalai Lama, voormalig president Barack Obama en regeringsleiders veroordelen dat geweld, de VN spreekt van mogelijke genocide. De kwestie wordt voorgelegd aan het internationale strafhof in Den Haag. Staatsraad Aung noemt de beschuldiging van genocide een verzinsel van de westerse pers. Waarmee zij de moorden, verkrachtingen en het in brand steken van dorpen verdedigt, er is materiaal voorhanden die haar ongelijk bevestigen. Met haar houding steunt ze moordenaars. Wat het BD als krant doet is signaleren en Joop Hoek schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Hij vindt Aung geen Lammie Drenth.

      wg de uitgever

  2. François la Poutré zegt

    11 februari 2021 om 14:16

    Als uit mijn reacties ook maar enigszins gelezen kan worden dat ik de afschuwelijke misdaden tegen de Rohingya bagatelliseer, of de uitlatingen van Aung goedkeur, heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt en spijt me dat zeer. Er valt niets goed te praten aan de misdaden en evenmin aan Aung’s verklaringen hierover.

    Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we vanuit onze positie slechts een deel van het verhaal achter Aung’s verklaringen zien. Ik had kunnen weten dat ik daarbij geen vergelijking met de 2e wereldoorlog had moeten maken, want vergelijkingen daarmee pakken altijd slecht uit. Ik wil wel benadrukken dat mijn vergelijking niet over de hoofdpersonen gaat, maar over de toeschouwers. Die zien een vrouw die slechte dingen doet en trekken de conclusie dat het een slechte vrouw is. In het oorlogsverhaal is achteraf duidelijk dat deze conclusie fout was, in het Myanmar-verhaal heeft Aung de schijn tegen zich, maar we weten niet alles. Aung is geen Lammie, vindt Joop, en dat ben ik helemaal met hem eens en heb ik gelukkig ook niet beweerd.

    Wat we niet weten is onder welke druk Aung gezet is om zich vooral niet negatief over de Rohingya-kwestie uit te laten. Dat de legerleiding (dreigen met) geweld niet schuwt weten we wel. Dat mensen onder dreiging uiteindelijk van alles verklaren, tot aan schuldbekentenissen voor dingen die ze niet gedaan hebben, dat weten we ook. Wat dat betreft had ik (besef ik nu) beter de Chinese arts als voorbeeld kunnen nemen, die gedwongen werd zich publiekelijk te verontschuldigen omdat hij onrust had gezaaid door te zeggen dat er een nieuw en onbekend virus in Wuhan was gevonden.

    Ik kan me het duivelse dilemma voorstellen dat Aung onder bedreiging de Rohingya moest laten vallen als ze niet wilde dat de militairen de macht weer zouden grijpen, of haar of haar familie zouden aanpakken.
    Ik denk dat het ook zou kunnen dat ze de bij de bevolking ingepompte afkeer van de Rohingya deelt.
    En ik acht het ook mogelijk dat het spreekwoordelijke “macht corrumpeert” op haar van toepassing is.

    Aung heeft zich verzet tegen de dictatuur en dat kostte haar onder meer jaren van haar vrijheid, en de nabijheid van haar man en kinderen. Ze heeft verkozen in het land te blijven in plaats van vrij te zijn in het buitenland. Dappere keuzes die veel mensen niet zouden durven maken. Nu zijn “we” teleurgesteld in haar en laten haar massaal vallen. Misschien terecht, omdat de laatste van de 3 hierboven genoemde opties van toepassing is. Maar misschien ook niet, omdat het toch de eerste optie is. Ik weet het niet. En buiten Aung zelf en een paar militairen weet waarschijnlijk niemand het. Dat zouden we moeten beseffen voordat we harde taal bezigen.

    P.s. Joop’s columns lees ik overigens altijd met veel genoegen.

    • G.J. Smeets zegt

      11 februari 2021 om 19:43

      “Wat ik probeer duidelijk te maken is dat we vanuit onze positie slechts een deel van het verhaal achter Aung’s verklaringen zien. “

      Nee hoor, het verhaal is kristalhelder: Aung is een telg van een aristocratische vader die het destijds niet lukte om met het nationale gezag een akkoord te sluiten. Aung is een aristocratische dochter die van haar aristocratische status en pretenties geen afstand wil/kan doen. Dat het pretenties zijn blijkt wel uit het feit dat ze de genocide op de Rohingya weigert te kwalificeren als genocide. Zij weet wel beter maar zit in dezelfde positie als haar aristocratische vader: dealtjes sluiten met de macht die uit je handen glipt. Zie ik iets over het hoofd?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Geef ons heden ons dagelijks brood’
    • Elf visioenen van het Levende Licht
    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens