• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Birmese monnik Min do Nya in verzet tegen radicale collega’s

Birmese monnik Min do Nya in verzet tegen radicale collega’s

8 maart 2018 door de redactie

De oproep van de beroemde Birmese boeddhistische monnik Ashin Issariya (in de volksmond Min do Nya, koning nul) aan andere monniken in Birma om publiekelijk afstand te nemen van de haatdragende preken van Ashin Wirathu, Birma’s prominentste boeddhistisch nationalist, geeft mensenrechtenorganisaties hoop op het bevorderen van tolerantie in een sterk verdeeld Birma. Boeddhistische nationalisten zien Rohingya moslims in Birma als een bedreiging voor de boeddhistische meerderheid in dat land.

Radicale monniken steunen het leger in het hardhandig optreden van de Rohingya in Rakhinestaat in Birma. Meer dan 600.000 moslims weken de laatste maanden uit naar het naburige Bangladesh om uit handen van het leger en boeddhistische bendes te blijven. Wirathu heeft vorig jaar maart een spreekverbod van een jaar opgelegd gekregen, maar lapt dat volgens progressieve monniken aan zijn laars.

Min do Nya was een leidende figuur in de zogenaamde saffraanrevolutie in 2007, toen monniken een opstand leidden tegen de militaire junta. De monnik moest vluchten en leefde jarenlang in ballingschap in Thailand. ‘Monniken moeten het goede voorbeeld geven. De mensen zullen het respect voor een boeddhistische sangha verliezen als monniken mensen wreed behandelen, dat is het tegenovergestelde van wat de Boeddha verkondigde,’ zei Min do Nya op een persconferentie eind februari. Hij zei anderen te willen aanmoedigen de waarheid te blijven spreken. Een vertegenwoordiger van Wirathu zei dat het niet aan Min do Nya is om Wirathu de boeddhistische maat te nemen.

Bron BNN.

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Birma, haatzaaien, Min do Nya, Myanmar, Rohingya, verzet, Wirathu

Lees ook:

  1. Boeddhistisch Birma steeds radicaler tegen moslims
  2. Birmese journalisten in beroep tegen straf van zeven jaar
  3. Birma – arrestatiebevel voor ‘boeddhistische Bin Laden’
  4. ‘Facebook kan aangeklaagd worden als het niet proactiever optreedt tegen haatzaaien’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    8 maart 2018 om 15:39

    “dat het niet aan Min do Nya is om Wirathu de boeddhistische maat te nemen”

    Krijg NOU wat!

    Dat is juist wel aan sanghaleden, en speciaal monnikken, om elkaars ethiek te toetsen. Zeker als Wirantu’s ethiek het (laten) vermoorden van moslims toestaat.

    Hopen dat er meer mensen in Myanmar opstaan…

    With folded palms,

  2. G.J. Smeets zegt

    8 maart 2018 om 16:56

    Alles goed en wel maar om haatzaaien en aanjagen van genocide te veroordelen is een beroep op religie, welke dan ook, helemaal niet nodig. Ook Myanmar is lid van de V.N. en er gelden de rechten van de mens etc.. Min do Nya heeft met zijn kritiek op Wirathu het boeddhisme helemaal niet nodig. Zijn argument dat het respect voor het boeddhisme in het geding is lijkt me dan ook alleen relevant voor de interne boeddhistische richtingen strijd.

  3. Ujukarin zegt

    8 maart 2018 om 18:10

    Op zichzelf mee eens.
    Maar in Sri Lanka, waar vergelijkbare Boeddhanazis aktief zijn en juist afgelopen dagen weer zeker 5 doden en miljoenen aan schade veroorzaakt hebben, is mijn ervaring dat je beroepen op VN en mensenrechten weinig helpt. Velen daar vinden dat ‘Imperialistisch opgelegde waarden’ die niet allemaal in de lokale EIGEN identiteit zouden passen.

    Vandaar dat het dan erg helpt als een Min do Nya zegt dat die eigen identiteit, indien ie terecht wil claimen van Boeddhisme afgeleid te zijn, juist geen haat en wel mensenrechten moet omvatten…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.