• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Birmese monnik Min do Nya in verzet tegen radicale collega’s

Birmese monnik Min do Nya in verzet tegen radicale collega’s

8 maart 2018 door de redactie

De oproep van de beroemde Birmese boeddhistische monnik Ashin Issariya (in de volksmond Min do Nya, koning nul) aan andere monniken in Birma om publiekelijk afstand te nemen van de haatdragende preken van Ashin Wirathu, Birma’s prominentste boeddhistisch nationalist, geeft mensenrechtenorganisaties hoop op het bevorderen van tolerantie in een sterk verdeeld Birma. Boeddhistische nationalisten zien Rohingya moslims in Birma als een bedreiging voor de boeddhistische meerderheid in dat land.

Radicale monniken steunen het leger in het hardhandig optreden van de Rohingya in Rakhinestaat in Birma. Meer dan 600.000 moslims weken de laatste maanden uit naar het naburige Bangladesh om uit handen van het leger en boeddhistische bendes te blijven. Wirathu heeft vorig jaar maart een spreekverbod van een jaar opgelegd gekregen, maar lapt dat volgens progressieve monniken aan zijn laars.

Min do Nya was een leidende figuur in de zogenaamde saffraanrevolutie in 2007, toen monniken een opstand leidden tegen de militaire junta. De monnik moest vluchten en leefde jarenlang in ballingschap in Thailand. ‘Monniken moeten het goede voorbeeld geven. De mensen zullen het respect voor een boeddhistische sangha verliezen als monniken mensen wreed behandelen, dat is het tegenovergestelde van wat de Boeddha verkondigde,’ zei Min do Nya op een persconferentie eind februari. Hij zei anderen te willen aanmoedigen de waarheid te blijven spreken. Een vertegenwoordiger van Wirathu zei dat het niet aan Min do Nya is om Wirathu de boeddhistische maat te nemen.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: Birma, haatzaaien, Min do Nya, Myanmar, Rohingya, verzet, Wirathu

Lees ook:

  1. Boeddhistisch Birma steeds radicaler tegen moslims
  2. Birmese journalisten in beroep tegen straf van zeven jaar
  3. Birma – arrestatiebevel voor ‘boeddhistische Bin Laden’
  4. ‘Facebook kan aangeklaagd worden als het niet proactiever optreedt tegen haatzaaien’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    8 maart 2018 om 15:39

    “dat het niet aan Min do Nya is om Wirathu de boeddhistische maat te nemen”

    Krijg NOU wat!

    Dat is juist wel aan sanghaleden, en speciaal monnikken, om elkaars ethiek te toetsen. Zeker als Wirantu’s ethiek het (laten) vermoorden van moslims toestaat.

    Hopen dat er meer mensen in Myanmar opstaan…

    With folded palms,

  2. G.J. Smeets zegt

    8 maart 2018 om 16:56

    Alles goed en wel maar om haatzaaien en aanjagen van genocide te veroordelen is een beroep op religie, welke dan ook, helemaal niet nodig. Ook Myanmar is lid van de V.N. en er gelden de rechten van de mens etc.. Min do Nya heeft met zijn kritiek op Wirathu het boeddhisme helemaal niet nodig. Zijn argument dat het respect voor het boeddhisme in het geding is lijkt me dan ook alleen relevant voor de interne boeddhistische richtingen strijd.

  3. Ujukarin zegt

    8 maart 2018 om 18:10

    Op zichzelf mee eens.
    Maar in Sri Lanka, waar vergelijkbare Boeddhanazis aktief zijn en juist afgelopen dagen weer zeker 5 doden en miljoenen aan schade veroorzaakt hebben, is mijn ervaring dat je beroepen op VN en mensenrechten weinig helpt. Velen daar vinden dat ‘Imperialistisch opgelegde waarden’ die niet allemaal in de lokale EIGEN identiteit zouden passen.

    Vandaar dat het dan erg helpt als een Min do Nya zegt dat die eigen identiteit, indien ie terecht wil claimen van Boeddhisme afgeleid te zijn, juist geen haat en wel mensenrechten moet omvatten…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 83 – hondenkind
    • De boeddhistische blik – dochters en vaders
    • Ksaf – De drie biggetjes van het ego
    • VrijdagZindag – Speel goed
    • China opent onderzoekscentrum in bezet Tibet om ‘nationaal bewustzijn’ onder Tibetanen te bevorderen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens