• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Hebben we last van stress of van hoe we ermee omgaan?

Hebben we last van stress of van hoe we ermee omgaan?

25 september 2020 door Ramo de Boer

Stress is een fascinerend fenomeen, het lijkt als het lied van U2: You can’t life with or without it! In eerste impuls zullen de meesten van ons zeggen dat we graag stressloos zouden willen leven. Pff, natuurlijke rust en ruimte, niet? Een goede vraag is hierbij wat eigenlijk de functie van stress is?

Alle gedrag is een antwoord
In mijn zelfonderzoek vertrek ik van de premisse: alle gedrag is functioneel. Gedrag neem ik dan zo ruim mogelijk, dus ook ogenschijnlijke autonome reacties, zoals stress, gevoelens of gedachten, zie ik als gedrag. Gedrag is hier dan het antwoord dat ik geef op de vraag die de actuele omstandigheid mij stelt. En aangezien ik altijd ergens ben, is er altijd die vraag.

De actuele vraag is niet vrijblijvend
Zoals nu ik achter mijn bureau zit en het toetsenbord beroer om deze blog te schrijven: dit is mijn actuele antwoord op de vraag die mijn bedrijf en planning aan mij stelt: het is tijd voor promotie van mijn inzicht, benadering en dienstverlening. Mijn antwoord (gedrag) kan natuurlijk ook uitstel of afstel zijn (ja, komt ook voor :-).

Het antwoord heeft altijd kwaliteit
Punt is dat de actuele existentiële vraag niet vrijblijvend is: ik kan niet anders dan antwoord geven (ik kan mij immers niet niet gedragen!). En dat antwoord heeft een kwaliteit – ze is meer of minder adequaat.

Stress als graadmeter van kwaliteit
Laten we stellen dat hoe meer stress ik ervaar, hoe minder adequaat mijn antwoord is op de actuele vraag (situatie). En bij minder stress geef ik dus een adequater antwoord. Dan ontstaat de mogelijkheid stress als een graadmeter van de kwaliteit van mijn antwoord (gedrag) op mijn actuele situatie te gebruiken.

Gedrag kan (erg) contraproductief zijn
Uiteraard bestaat er geen algemene objectieve graadmeter; we zullen zelf door onderzoek en zelfreflectie in kaart moeten brengen waarom het ene antwoord (gedrag) adequater is dan een ander. Een vraag die ik bij stress gebruik is of mijn gedrag contraproductief is, ofwel gebeurd er in die situatie nu juist wat ik tracht te vermijden?

Gewaarzijn is de wortel
In de contemplatieve meditatietradities is de basisvaardigheid om dit soort onderzoek te kunnen doen gewaarzijn (awareness). De toepassing die we nodig hebben is alerte gerichte aandacht (mindfulness). Dit stelt ons in staat om ons stressniveau op te merken (juist ook als het nog onder onze gewaarzijnsdrempel is), de situatie helder waar te nemen en onmiddellijk te weten of ons antwoord (gedrag) adequaat is of niet.

Gehechtheid of afkeer
De belangrijkste en wellicht meest contraproductieve én stressverhogende omgang met stress is om het niet te willen, om niet gestressed te willen zijn! In het Boeddhisme wordt onze neiging tot gehechtheid (vasthouden aan wat prettig of bekend is) en afkeer (niet willen wat onprettig of onbekend is) gezien als de belangrijkste factor voor stress. In essentie is het iets anders willen dan wat er evident op dat moment ís.

Rust in de natuur van je geest
Eerder dan het te willen veranderen kunnen we de situatie zien voor wat die is, en door niet reactief te zijn (reageren uit gehechtheid of afkeer, inclusief onze afkeer van gestressed zijn!) en relaxed te blijven. Relaxed is hier: met rust en ruimte, met inzicht en overzicht. Ongeacht wat er gebeurd in de natuur van je geest blijven rusten.

Trainen van je geest
De natuur van de geest (Tib. rigpa) is er altijd, maar helaas herkennen we haar meestal niet. Vaak komt dat omdat we te druk zijn met andere zaken, waarvan het trachten veranderen van innerlijke- en uiterlijke omstandigheden een van de meest populaire is. We kennen het resultaat – stress en vaak teleurstelling. Het gaat er om wel te handelen, maar met een andere houding. Ja, die mag wel veranderen naar een minder reactieve en meer gelijkmoedige houding. Dat kan je doen door gerichte training van je geest, met meditatie en mindfulness voor rust, ruimte en compassie.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, meditatie, Ramo de Boer Tags: gedrag, gehechtheid, omgaan met, stress

Lees ook:

  1. Met heel je wezen
  2. Boeken – Verminder stress met meditatie
  3. Onderzoeker Andrea Winn – ‘Sakyong had geen relaties maar maakte zich schuldig aan seksuele geweldpleging’
  4. Boeken – LUNATIC –  de heilzame kracht van de maan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Louis zegt

    26 september 2020 om 08:20

    Ik lees weleens dat er zoiets bestaat als teweinig stress; hoe zie je dat in dit licht?

  2. Hans Tilman zegt

    26 september 2020 om 08:51

    Vanuit ervaring geleerd denk ik dat je gelijk hebt. Stress was voor mij een gevoel dat ik kwijt wilde en waaraan een oorzaak ten grondslag lag. Ik analyseerde alles wat los en vast zat om de oorzaak maar te kunnen vinden. Kort gezegd: ‘Daar werd ik niet vrolijk-(er) van.’ Via meditatie leerde ik dat stress iets is wat je kan laten (gewaar)-zijn. Het is net als poepen: het komt en gaat. Niks mis mee.

Primaire Sidebar

Door:

Ramo de Boer

Senior Gestalttherapeut, coach, trainer en schrijver. Beoefende en studeerde in verschillende spirituele tradities, en heeft een voorliefde voor Dzogchen en Lojong (Tibetaans-Boeddhisme). Kijk voor meer info, blogs en artikelen op MindConsult en op ISSUU 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig
    • Worden wat we zijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens