• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » YOLO? Mindful eten, moestuintjes, kliekjes en buffalo bloemkoolwings

YOLO? Mindful eten, moestuintjes, kliekjes en buffalo bloemkoolwings

20 maart 2015 door Refreshing Earth of the Heart

De bij sommige jongeren populaire YOLO-leefstijl (afkorting voor You Only Live Once) staat voor het lak hebben aan de gevolgen van je daden voor anderen en voor komende generaties. Jij bent er dan niet meer dus who cares. Wij, lezers van het Boeddhistisch Dagblad, staan daar als het goed is lijnrecht tegenover, of we nu wel of niet geloven in wedergeboorte, reïncarnatie, en karma. Als bewust levende mensen zouden we stil moeten staan bij de consequenties van ons handelen hier en nu voor andere levende wezens, ook elders en later. Wat betekent dat voor de keuzes die we maken in de supermarkt, in de keuken en aan tafel, thuis, in de kantine of in een restaurant?

Het is te simpel om te stellen dat er “goede” en “foute” keuzes bestaan: er zijn vele tinten grijs. Ik heb ooit tijdens een lange reis een puntensysteem bedacht voor producten. Het maximum aantal punten heeft een product dat vegetarisch, puur plantaardig, streekproduct, biologisch, van het seizoen, van de volle grond, en onbewerkt is. Zeg maar de groente en fruit uit je eigen moestuin, wild geplukt, of van de biologische (zorg)boerderij op fietsafstand. Producten die hier niet aan voldoen krijgen extra punten als ze per energiezuinig vervoermiddel (schip) naar Nederland zijn gekomen, en als ze fair trade zijn. Een speciale categorie “goed” is voedsel dat anders weggegooid zou worden. Aan het andere einde van het spectrum is de all you can eat Chinees waar je voor een vast bedrag je helemaal klem kunt eten aan plofkip en andere sneue producten.

Mindfulness, en in het bijzonder mindful eten, houd in dat je bedachtzaam eet, met respect voor de bloemetjes en de bijtjes, de zon, de regen, en de talloze levende wezens die nodig waren om het voedsel dat op je bord ligt daar te krijgen: boeren, landarbeiders, vrachtwagenchauffeurs, veilingmedewerkers, magazijnbediendes, fabrieksarbeiders, vakkenvullers, kassières en koks, die verantwoordelijk waren voor het planten, watergeven, snoeien, wieden, oogsten, verpakken, vervoeren, wassen, snijden en bereiden. Wie op zo’n bewuste manier een maaltijd tot zich kan nemen, kan meer genieten van minder: genoegen nemen met een kleinere portie puur, eenvoudig voedsel.  Zo iemand zal vanzelf eerder kiezen voor goed voedsel, want we denken nu eenmaal liever aan blije boeren, wuivende akkers en sappig fruit in de boomgaarden dan aan slavenarbeid en de misstanden in de bio-industrie.

Er zijn inmiddels vele boeken over mindful eten in omloop die je kunnen helpen om zo met aandacht te leren eten. Mijn favoriete leermeesters zijn de zenmeesters Thich Nhat Hanh en Jan Chozen Bays. Die laatste heeft ook geleide meditaties ingesproken, die te beluisteren zijn via http://www.kosmosuitgevers.nl/mindful-eten/ (“geluidsfragmenten”: zie bijv. track 12: diep in ons voedsel kijken).

Beter AH moestuintjesHet met aandacht zelf je eigen voedsel verbouwen krijgt een impuls uit onverwachte hoek. Albert Heijn heeft afgelopen weken gratis “moestuintjes” uitgedeeld bij het besteden van een bepaald bedrag aan boodschappen. In Nederland zijn honderdduizenden van deze pakjes met potjes, aarde en zaadjes verspreid. Op veel scholen, en op vensterbanken bij de mensen thuis verzorgen kinderen (en volwassenen) hun plantjes. Nu de actie al een tijdje loopt, komt het moment om de gekiemde plantjes te verpotten. In het tuincentrum schijnen de plantenbakken niet aan te slepen te zijn. Een leerzame actie, goed voor onze kinderen om iets te leren over de herkomst van ons voedsel, en goed voor al die jonge ouders, leerkrachten en andere mensen die totaal vervreemd zijn geraakt van de herkomst van ons voedsel, en nu wellicht gaan beseffen wat er allemaal bij komt kijken om groenten te verbouwen – als ze gewend zijn kant-en-klare gewassen en gesneden groenten in hun boodschappenkarretje te gooien. Als het de mensen lukt om ook maar iets op te kweken van al die zaadjes, lijkt het me vanzelfsprekend dat de plantjes met aandacht verzorgd, geoogst, en klaargemaakt worden, en dat het eindproduct met aandacht wordt gegeten. Dat met veel moeite zelfgekweekte worteltje of radijsje vraagt niet om een hap-slik-weg manier van eten, maar om een respectvolle, bewuste manier. Gaat heel Nederland iets mindvoller eten vanwege een actie van de Albert Heijn? Dat zou mooi zijn.

Waar ook veel winst is te boeken voor milieu en dierenwelzijn, is bij het vraagstuk rond voedselverspilling. Wereldwijd wordt rond de helft van het geproduceerde voedsel verspild, en een aanzienlijk deel daarvan gebeurt door de consumenten thuis. Voedsel dat ook geproduceerd, vervoerd, en bewerkt is en waar misschien veel water, nutriënten en fossiele brandstoffen bij gebruikt zijn. Dieren, die voor niets gestorven zijn. En dat terwijl dat voedsel waarschijnlijk nog prima eetbaar is.

Beter Koken-met-restjes-297x300 omslag boekGelukkig is er momenteel veel aandacht voor voedselverspilling. Zo verscheen het boek “Koken met restjes is leuk; 500 tips om voedselverspilling te voorkomen”. Een mooi, met zorg en aandacht gemaakt boek met fijne tips en weetjes en restjesrecepten. Er staat in hoe producten het beste bewaard kunnen worden (bewaar geen aardappelen bij uien, bewaar geen appels bij bananen), dat sommige producten (rijst, pasta, linzen) vrijwel onbeperkt houdbaar zijn, ongeacht de tht datum, en dat van producten veel meer onderdelen te gebruiken zijn dan we gewend zijn (pitten, schillen, stelen). Veel recepten zouden ook in een gewoon kookboek kunnen staan, zoals onderstaand bloemkoolrecept.

Voedsel weggooien of niet is volgens mij vooral een keuze. Een keuze voor weten wat je nog in huis hebt als je boodschappen gaat doen. Een keuze voor opeten in plaats van weggooien, zelfs als het wat verlept of verschrompeld is of er een vlekje op zit. Een keuze voor creatief koken met restjes. Een keuze om je zintuigen te gebruiken om te bepalen of iets nog eetbaar is of niet, in plaats van alleen naar de tht of tgt datum te kijken. Toch bevat het boek hier en daar handige tips, en inspiratie om aan de slag te gaan met restjes. Hoewel ikzelf gevorderd koker met restjes ben, stonden er tips en recepten in die ik nog niet kende en zeker ga gebruiken, zoals onderstaand recept. Een aanrader dus, maar … het boek is ongeschikt voor veganisten, want er worden scheutig eieren en kaas gebruikt. Een klein aantal recepten bevat ook vlees.

Buffalo bloemkoolwings
Bloemkoolroosjes
Knoflookpoeder of geperst teentje
Paprikapoeder, chilipoeder, of andere kruiden (zoals komijnpoeder) en zout en peper naar smaak
Scheut olijfolie
Paneermeel gemaakt van oud brood (roosteren en verkruimelen in de keukenmachine)
Scheut medium pittige of pittige saus (ik gebruikte Frank’s redhot wings saus)

buffalo bloemkool wings
buffalo bloemkool wings

Meng de kruiden met de olie en wentel de bloemkoolroosjes door de olie, zorg dat de bloemkoolroosjes helemaal onder het mengsel zitten. Verdeel de bloemkoolwings over een bakplaat en bak ze 20 minuten (volgens het boek, afhankelijk van je voorkeur en je oven, zelf heb ik ze 30-40 minuten gebakken) op 220 graden. Sprenkel er de laatste 5 minuten nog wat pittige saus overheen en het oudbroodpaneermeel.

Uit: Koken met restjes is leuk! van Daisy Scholte & Jill Overmaat en een uitgave van Loopvis www.loopvis.nl

 

 

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven Tags: Jana Verboom, koken kliekjes, Loopvis, YOLO

Lees ook:

  1. YOLO? Mindful eten, moestuintjes, kliekjes en buffalo bloemkoolwings
  2. YOLO? Mindful eten, moestuintjes, kliekjes en buffalo bloemkoolwings
  3. B’eter- Variëren met wortel
  4. Jana – Bun cha: Vietnamese maaltijdsalade met pittige tofublokjes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Refreshing Earth of the Heart

Ecoloog, heeft een passie voor de natuur en koken. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
10 dec
Medicijnboeddha ceremonie
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wat de wereldliteratuur ons kan leren
    • De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
    • Boeddha in de bajes – Peter
    • Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond
    • Ksaf – De gespleten geest

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.