Boek met 65 zen-columns van Willem Scheepers: levend en fris.
Zen
Bodai XV – ‘Ik ben geen bedelaar, maar een monnik’
Dreigend komt de baas op hem aflopen. Verbouwereerd loopt Bodai het marktplein op. Dan klinkt er een stem, die zegt: ‘Dat valt niet mee hè, eerwaarde.’
Documentaire: Zen en de kunst van compassie
Een paar jaar later vestigt Ama Samy zich als eerste zenmeester in India. Maar het is geen simpele cirkel die rondkomt. De wereld van religies is complex en in beroering.
Zen peacemakers retraite in Black Hills Dakota
Er zijn duizenden onveilige, verlaten uraniummijnen in het land van de Indianen. Veel tieners plegen zelfmoord in een gebied met veel alcoholisme en drugsmisbruik en de aanhoudende invloed van historische trauma’s dat van de ene generatie op generatie is doorgegeven.
Satori, verlichting
We kennen onze dood voordat we sterven,
een oud einde wat ons vertrouwd voor komt.
Satori
Hisamatsu over zen en ontwaken: het leest zo glashelder in een tijd waarin zen onderhevig is aan vertroebeling, aan commercialisering en een noodlottige verstrengeling met een ontspannings- en wellnessoefening genaamd mindfulness.
Als de rook om je hoofd is verdwenen
Er is mij ooit gevraagd of ik een groepje rokers via meditatie wilde begeleiden om ze te laten stoppen met roken. Het leek mij wel een uitdaging en splitste onderstaande tekst in hun maag.
De Werkplaats – de Lelijke Eend, zen op locatie
Deze aflevering van De Werkplaats/Atelier springt een beetje uit de toon. We besteden niet alleen aandacht aan het werk van beeldend kunstenaar Mathilde –Myoki- de Vriese maar ook aan dat van psycholoog René – Ryorin- Slikker, de partner en geliefde van Mathilde, met wie zij het Amsterdamse zenatelier De Zamenhof drijft.
Vragen bij karma
Er bestaat geen waarom, waarom roept een ontelbare hoeveelheid aan vragen op waardoor je geen tijd overhoudt voor wat werkelijk van belang is. Een bodemloze put met vragen vreet je hele leven op.
Laten we zuinig zijn op onze tradities
Een volk wat zijn levende geschiedenis verliest, verliest meer dan alleen de gebruiken.
Brussel…
…
Compassie
Wat moet een hulpverlener zonder hulpbehoevende? Hulpverlener en hulpbehoevende zijn een eenheid. De vraag is wie helpt wie?
Zenleraar Bernie Glassman weer thuis
Na een beroerte in januari en daarop gevolgde ziekenhuisopname.
Tuig van de richel
De kern van het onderricht dat hier gegeven wordt, is de overtuiging dat u, ik, iedereen het boeddhaschap in zich draagt. Dat zeg ik nu maar direct omdat dit de essentie van mijn lezing is.
Zen en de zin van de dharmabeoefening (2) en slot
Wat je ten allen tijde moet vermijden is ‘napraatzen’ of in het Engels ‘mouth Zen’. Dus van die tiepjes (ze zijn het woord zennie niet waard) die vinden dat hun hele leven eigenlijk al zen mag heten zonder er een steek aan te hoeven veranderen, en dat meditatie wel uitsluitend tijdens het wachten op het rode stoplicht kan.
Zen en de zin van dharmabeoefening- deel een
Omdat zen zich richt op de geest, de levende zharma, is elk rationeel menen (!) te kennen van het boeddhisme veruit inferieur aan die ervaring. Het adagium is dat ervaren eerst komt, en woorden om die ervaring uit te drukken – voor zover dat überhaupt al kan – van later belang zijn.
Bodai deel VIII – In training
Onverwacht beginnen de monniken te zingen, tegelijkertijd wordt buiten de grote bel geluid. Dan loopt met veel gestommel de meditatiehal leeg en blijft Bodai vertwijfeld achter.
Vorm is leeg, leegte is vorm
Alle ceremonies en plichtplegingen zijn bedoeld als container, een vorm waarin spiritualiteit zich kan ontwikkelen. Ceremonies ontstaan wanneer twee mensen bij elkaar zijn, er ontstaat een vorm van omgang met elkaar en zo leer je elkaar beter kennen.
Bodai deel VII – een zware last
‘In ‘Waikali’ staat de school van de eerwaarde Lama Arala Kalama’, antwoordde Bodai met volle mond. ‘Naar het klooster van de ‘Diepe Vrede’, ‘vroeg de oude man. ‘Moet je daar iets brengen, een boodschap of zo?’
Dana is ‘only giving’ – alles is vervlochten met elkaar
Zoek dat wat werkelijk van jou is, dat wat niets of niemand af kan nemen. Een mens heeft hooguit honderd jaar de tijd om tot realisatie te komen
Bodai VI – Een verdwenen hoofd
Wat hij in het water zag, dat was hij niet, het was iets anders. Hij zag geen ogen, en ook geen mond, maar water!
Elke teisho gaat over jou…
Als je jezelf afbakent, jezelf afscheid van alles, ben je alles kwijt- ben je niets, heb je niets. Dan gedraag je je als een bedelaar, een schnabbelaar.
Zwart in wit boeddhisme- Trouble in paradise
Bij ons vierde of vijfde bezoek gaven ze me een videocassette en zeiden: “weet je, jullie hoeven niet per se naar het centrum te komen, we hebben een tape gemaakt zodat je fijn in je eigen omgeving –eigen huis- ernaar luisteren kunt.”
Zen, godsdienst en cultuur
In het klooster waar ik trainde waren er monniken die ’s nachts in het dorp naar een bordeel gingen. De Japanse monniken wisten dat goed te verbergen, maar een van de westerlingen die nog net op tijd voor de meditatie terug was, zat straalbezopen op zijn kussen.