• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Zenboeddhisme is geen wellness

Zenboeddhisme is geen wellness

13 januari 2016 door Zeshin van der Plas

Meditatie is koorddansen, zorg dat je midden op het koord blijft staan, iets naar links en je dondert naar beneden, iets naar rechts en je valt te pletter. Meditatie is de middenweg bewandelen met een concentratie waar een paard de hik van krijgt. Je zit op een kussen en je laat je hara (het centrum van je lichaam) niet meer los. Als je het dreigt te verliezen grijp dan het tellen van je adem vast.

Je ademt in en tijdens je uitademing laat je denkbeeldig een 1 in je buik zakken, naar het punt drie centimeter onder je navel. Vervolgens adem je weer in en als je uitademt laat je denkbeeldig een twee naar het punt drie centimeter onder je navel zakken.

Verwar inspanning niet met concentratie. Concentratie is een zachte niet aflatende kracht die je niet meer los laat. Dat is loslaten. Loslaten is niet Gods water over Gods akker laten lopen. Het is juist je verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan, doen wat op je pad komt. Aangenaam of onaangenaam. ‘Only Doing’,  alleen maar doen wat voor handen komt. Loslaten is het afdwalen, het dan weer eens hier en dan weer eens daar kijken loslaten. Loslaten is bij je oefening blijven, ook als je er geen zin in hebt, ook als je er misselijk van word, ook als het zeer doet. Dat is los laten, het loslaten van je voorkeuren. Loslaten is doen wat je van jezelf verwacht. En als je daar misselijk van word dan moet je een plek zien te vinden waar er mee om te gaan valt. Een plek waar het min of meer draaglijk wordt. Ook als het vervelend wordt, zoek een plek waar het uit te houden is. Dat betekent dat je iets minder krampachtig moet zijn, verleg je been maar even zonder dat je je buurvrouw of buurman stoort. Het gaat er om dat je over de grens van je persoonlijk welzijn gaat.

Ik vraag niet van je om jezelf geweld aan te doen, ik vraag niet van je om over je grenzen heen te gaan. Ik vraag uithoudingsvermogen van je, tenminste als je uit bent op inzicht, zelfkennis en lichtheid in je leven. Als je je kleine dagelijkse ikje wil passeren, dat even achter je te laten. Het ikje dat tegenover de rest van het universum staat. Zenboeddhisme is geen wellness, geen ontspanningsoefeningen. Zen is een methode om inzicht te krijgen. Het is geen modeverschijnsel maar al 2500 jaar springlevend. Los laten is dat wat je voorkeuren zijn loslaten. Het kleine ikje loopt altijd achter van alles aan te rennen, continu grijpen en graaien naar van alles en nog wat, hij  verstrooit je aandacht alle kanten op en wat levert het uiteindelijk op?  Je word hondsmoe om  daar achter aan te rennen.

Je hebzucht gaat uit naar die mooie jas. Het is een prachtige jas. Totdat je hem hebt en je je afvraagt: is hij nu werkelijk zo mooi? Zodra het je bezit wordt valt de klatergoudglans er vanaf. Een jaar later schaam je je dood want hij is allang uit de mode. Los laten, is dat loslaten.? Ja maar als ik dat doe, wat krijg ik daar dan voor terug, wat levert het mij op? Juist dat moet je loslaten. Zitten op je kussen, je oefening doen zonder garanties, zonder iets te verwachten, alleen maar dat doen. De oefening is simpel, de moeilijkheid is vol te houden om op alles wat er buiten jezelf gebeurt niet in te gaan. Als er iemand de meditatiehal in komt niet stiekem kijken wie dat is. Als iemand naast je opstaat, blijf geconcentreerd bij je oefening. En mocht het je niet duidelijk zijn vergelijk je zelf dan eens met Akka.

Akka was een gans die een last bij zich droeg waardoor ze achter geraakt was op de groep. Ze waren allang uit het zicht verdwenen en omdat zij de V-formatie van de groep (toom) kwijt was viel het vliegen haar zwaar. Ze was nu boven de Barentszzee, onder haar in zee, een troep Orka’s, geen denken aan dat ze kon landen om uit te rusten. Na uren vliegen komt er eindelijk land in zicht- het schiereiland Kola met zijn uitgestrekte toendra’s. Maar Akka is geen rust gegund hongerige wolven jagen op alles wat maar beweegt.

ganzen Erica

Eindelijk, eindelijk ziet Akka in de uitgestrekte toendra een eenzame boom. Ze ziet een min of meer afgeplatte tak en landt met haar onhandige zwemvliezen op de tak. Ze valt bijna naar beneden maar weet nog net haar evenwicht te herstellen. De wolven hebben haar reeds lang opgemerkt en sluipen rond de boom. Akka doet kleine hazenslaapjes- schiet meerdere keren met een schok wakker omdat ze bijna haar evenwicht verliest. Maar toch, tegen de morgen heeft ze toch weer zoveel kracht verzameld dat ze het aandurft om verder te trekken.

Als je ergens wilt komen is het zaak dat je alert blijft, tijdens de meditatie kun je in slaap dreigen te vallen. Ieder van jullie hier kent het wel, langzaam zakt je lichaam voorover en je begint een klein beetje te wiegen. Dan schrik je met een schok weer overeind, als je valt heb je een bult op je kop. Of erger de wolven hebben je te pakken. Natuurlijk ben je moe, heb je last van je benen, je rug, je hoofd, en je hoort je bed al roepen. Maar we zijn er nog niet, we zitten pas op de helft en hebben nog drie dagen te gaan. Zie maar hoe je er mee omgaat, het is noodzakelijk dat je een iets afgeplatte tak vindt waar je een beetje jezelf in acht kunt nemen. Ik kan je garanderen dat het overwintergebied van Akka aangenaam is met veel grasland. Akka weet dat haar familie daar al is, ganzen vliegen in V-vorm- als de voorste moe is word ze afgelost. Als een gans uit de V-vorm raakt kost het vliegen haar veel meer moeite omdat ze niet meer uit de wind gehouden word. Door de samenwerking kost veel minder moeite om de reis te voltooien.

Je kunt natuurlijk als het zwaar word besluiten om naar huis te gaan en soms is dat helaas onvermijdelijk. Maar het is niet alleen moeilijk voor jou, iemand vertelde mij een keer dat, nadat zijn buurman vertrokken was, hij continu het gevoel had naar links te vallen. Pas na een dag had zich dat weer gestabiliseerd. Zo’n afgeplatte tak is van belang voor de hele sangha. Ik denk dat het duidelijk is waar om ik elke teisho eindig met: Samen met alle wezens in het universum verwerf je boeddhaschap.

Teisho, Zeshin van der Plas 5 april 1997, Rotterdam. Transcriptie Johan Wellenes.
Een teisho is een voordracht , iets voor-dragen is iets laten zien, een beeld schetsen. Als je daar naar kijkt kun je zien wat er voorgedragen word. Ja, met je oren kun je kijken. Een teisho is geen lezing, preek of verhandeling, er worden geen concepten of kennis over-gedragen, maar essentie. Een goede vertaling is niet te geven een omschrijving geeft misschien enig inzicht. In het woord teisho zit het karakter Tei 提 wat dragen betekent -voor-dragen-  en  het karakter Tonaeru (Sho) 唱  wat zoveel als reciteren en zingen betekent. ‘Voordragen’ is volgens mij de dichtstbijzijnde benadering, maar onthullen-  een beeld onthullen, draagt ook bij aan het begrip teisho. Het woord teisho benadrukt dat het iets plechtigs is, dragend reciteren. Het is dan ook traditie dat een teisho tijdens de meditatie in de zendo (meditatiehal) gehouden word. Er worden ook tijdens de Sarei (theedrinken) lezingen (kōgi) gehouden. Maar in tegenstelling tot een teisho mogen tijdens de kōgi vragen gesteld worden waarbij na de kōgi de monniken soms in discussie gaan.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: grens, meditatie, pijn, retraite, uithoudingsvermogen, zitten

Lees ook:

  1. Zenboeddhisme is geen wellness
  2. Het jaar 2018 – de honderdeneenenzestigste dag – nietmijnpijn
  3. De praktijk van het boeddhisme
  4. Ksaf – omgaan met pijn (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans van Dam zegt

    13 januari 2016 om 11:34

    onwelbevinden om de well te vinden
    formatiezittend in vormloosheid

  2. kees moerbeek zegt

    13 januari 2016 om 19:36

    Al die woorden, zelfs ganzen passeren en nota bene boeddhaschap (the stink of zen). Hierbij een brontekst met muziek, over de Dharma :-) Waar is de beginners zen gebleven?
    https://www.youtube.com/watch?v=iFtM8iHC_UM

  3. Zeshin zegt

    13 januari 2016 om 22:44

    Kees ik heb twee exemplaren in mijn boekkenkast, een ligt nog al uit elkaar, maar die mag je met alle liefde hebben.

    • Nic Schrijver zegt

      14 januari 2016 om 08:37

      Moet je niet juist het beste van jezelf geven ?
      ;-)

      • Zeshin zegt

        14 januari 2016 om 15:56

        Je hebt gelijk hij mag die goeie hebben

    • kees moerbeek zegt

      14 januari 2016 om 17:50

      Wat een prachtig staaltje Dana, Zeshin :-)

      Ik heb een vraag naar de staat van het boek dat uit elkaar ligt. Zitten er ook koffie-, thee- of vetvlekken in, hebben pagina’s ezelsoren of zijn er pagina’s gescheurd? Bekrast door nazaten, wellicht? Hebben er muizen aan geknabbeld, hebben ratten het besnuffeld of staan er tandafdrukken in van een hond, konijn of cavia?

      Zo ja, dan wil ik jouw curiosum maar wat al te graag ruilen voor mijn exemplaar, oud, maar wel geheel intact en niet beduimeld. Ik zorg namelijk met liefhebbende vriendelijkheid en aandacht voor mijn bronboeken over boeddhisme. Dat doe ik uit respect voor de Dharma, de schrijver van het boek, de eventuele vertaler, de uitgever en alle andere levende wezens die eraan hebben bijgedragen.

      Veel mensen beseffen niet hoe uniek taal is en ons en het hele universum dag in dag uit schept. Wij zijn niet ons brein, maar wij zijn dichtkunst (dit is boeddhabetere geen New Age-gebrabbel)! Dit alles is een reden te meer om juist te spreken. ‘Wasted words,’ denk ik somtijds. Maar gelukkig is er mijn kussentje.
      https://www.youtube.com/watch?v=jVWkFZOEzY4

      Weest niet bevreesd, Zeshin: ik ga niet dichten en ook geen blog beginnen. Er is immers al genoeg lijden in deze wereld en de dichtkunst eindigde met Charles Baudelaire en Arthur Rimbaud :-)))

      Gassho, Kees Kaido Moerbeek

      • Zeshin zegt

        14 januari 2016 om 19:57

        Ik snap dat je zuinig bent op je boeken en respect voor alles en iedereen hebt

        Maar ik heb geen idee wat mensen wel of niet beseffen, wat je schrijft ontgaat mij een beetje

        “Veel mensen beseffen niet hoe uniek taal is en ons en het hele universum dag in dag uit schept. Wij zijn niet ons brein, maar wij zijn dichtkunst (dit is boeddhabetere geen New Age-gebrabbel)! Dit alles is een reden te meer om juist te spreken. ‘Wasted words,’ denk ik somtijds. Maar gelukkig is er mijn kussentje.” ??????

        • kees moerbeek zegt

          14 januari 2016 om 20:37

          Dat je het niet begrijpt, Zeshin! Wel heel erg ex-zenleraar :-(

  4. Sjoerd Windemuller zegt

    13 januari 2016 om 23:45

    Het is wellness
    het is nietness
    een manier
    tot je een nieuwe manier vind
    tot je al je maniertjes achter je hebt gelaten.

  5. Sjoerd Windemuller zegt

    14 januari 2016 om 10:15

    Veel woorden,………slaaappe ZEN!

    Geen woorden,……..krachtige ZEN!!

    Stilte,…………………voorbij ZEN!!!

    • bart zegt

      14 januari 2016 om 15:58

      Eh,… dit is geschreven zen

      • Sjoerd Windemuller zegt

        14 januari 2016 om 17:43

        Wauw, on-zen, wauw!

  6. Hans van Dam zegt

    14 januari 2016 om 11:48

    Akka is gakka en kakka
    Akka is Haagse zen

    • Sjoerd Windemuller zegt

      14 januari 2016 om 12:45

      Akka, kouwe kakja
      Is Haagse on-zen.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens