• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De praktijk van het boeddhisme

26 april 2017 door Zeshin van der Plas

De praktijk van het boeddhisme is meditatie, zitten op een kussentje. Als je dat voor de eerste keer doet ben je verbaasd hoe je overdonderd wordt door gedachten. Dat is natuurlijk niet zo, die overstelpende hoeveelheid gedachten heb je altijd, maar omdat je stil bent valt het je nu pas op. Wat er ook gebeurt als je stil op een kussentje zit, is dat je te veel in beslag bent genomen door deze nieuwe ervaring dat andere gedachten geen beslag meer op je kunnen leggen. Het gevolg is dat je wereld in een nieuw perspectief komt te staan, zonder vooroordelen, meningen en ideeën, alsof je in een bed met pas gewassen lakens stapt. Alles is fris en nieuw, kleuren zijn fris en intenser, geluiden komen onbelemmerd binnen, deze ervaring is verfrissend.

Dit is de praktijk van het boeddhisme, maar al gauw treedt er een gewenning op en loop je een mistbank van vooroordelen,verwachtingspatronen en gewoontes binnen. Je hebt het idee dat je niets opschiet, dat het niet werkzaam is of dat je misschien iets fout doet. Om een oplossing te zoeken ga je boeken lezen, daar lees je dingen die onbereikbaar lijken, Boeddha’s die jaren lang mediteren, monniken die hun leven in kloosters slijten. Jammer dat je het boekje van Suzuki Roshi “Telkens weer opnieuw beginnen” nog niet tegen bent gekomen. Dit gezoek helpt je uiteindelijk geen stap verder, je vergelijkt, kijkt hoe anderen het deden en bent ontevreden met je eigen resultaten. Kortom,.. door kookboeken te lezen gaat je honger niet over. Jij moet het doen, je hebt niets aan de ervaring van een ander, je proeft niks als die vertelt hoe lekker dat stuk appeltaart was. Je zult zelf je appels moeten schillen, het deeg maken en de oven aansteken. Natuurlijk is het handig als iemand je daarbij aanwijzingen geeft, maar jij moet het doen. Niemand kan voor jou eten, proeven, plassen, lachen, huilen, pijn hebben, of gelukkig zijn.

Wat heb je er aan dat Boeddha verlicht is, wat heb je er aan als een ander appeltaart eet. Jij behoort (en kunt) de ervaringsdeskundige te zijn, wie zou het anders moeten zijn? Dit is de kern van het boeddhisme: jij. Buiten jezelf is er niets te vinden, hoe kun je weten wat geluk is als alleen de buitenstaanders dat zijn? Jij bent geluk en al het andere. Het fundament van iedereen is ‘Hongaku’ (aangeboren boeddhaschap) iedereen bezit de boeddhanatuur en kan die verwezenlijken.

De methode die hiervoor gebruikt wordt is de praktijk van het boeddhisme, een onderwerploze meditatietechniek. Althans dat is zo als ik het geleerd heb, er wordt uitgegaan van stille beschouwing of belichting (Shikantaze). Dit gebeurt in stappen: men begint met het tellen van de ademhaling (Shusokakan) om vervolgens beide technieken toe te passen. De grondlegger van de Daruma-zen die ik beoefen is Dainichi Nōnin, die leefde in de  12e eeuw. Hij was monnik van het Tendai boeddhisme. maar kreeg twijfels omtrent de leer dat de mens van nature boeddha is. Hij vroeg zich namelijk af: “Als de mens al van oorsprong boeddha is, waarom zoekt hij dan verlichting en oefent hij zich spiritueel? En waarom hebben in het verleden alle boeddha’s van de drie tijdsdimensies zich spiritueel geoefend?” Tot hij Chinese geschriften in zijn bezit krijgt die hem de techniek van Shikantaze aanreiken. Zonder aflaten oefent Nonin zich in de objectloze meditatie techniek tot hij Daikensho bereikt, een vereenzelviging met zijn werkelijke natuur “hongaku” (本覚).

Het is een simpele methode maar wat het moeilijk maakt is het vol te houden, we laten ons zo graag door onze gedachtestroom meeslepen, zo ver dat we de weg naar onszelf volledig bijster zijn. Daarom zijn er ceremonies, regels en plichtplegingen toegevoegd aan de simpele methode van ‘zitten’. Het dagritme is zo een strak programma dat je belet om ‘dan weer eens hier of dan weer eens daar te kijken’, zo verlies je de kijk op jezelf niet. Deze vorm van boeddhisme is niet bedoeld om je kleine behoeftes te pamperen, is er niet op gericht om succesvol te worden. Ze is er opgericht om de grootste schat in het universum te vinden, je werkelijke zelf.

Het zencentrum in Bemmel houdt op 30 april open huis.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: kussen, meditatie, zitten

Lees ook:

  1. Bang voor het kussen?
  2. ‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
  3. Zittuh
  4. Dhyan Jager: ‘Is meditatie heel eenvoudig?’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 17 april 2021
    Kum Nye Yoga Workshop – Lichaam en geest in balans online
  • 18 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Ekayano maggo – de kern van het pad naar zelfrealisatie

gastauteur - 25 maart 2021

Guy E. Dubois is auteur van verschillende werken over de leer van de Boeddha. Verder heeft hij verschillende vroeg-boeddhistische suttas vertaald vanuit het Pali naar het Nederlands en deze teksten becommentarieerd. Als yogi is hij volledig ongebonden t.o.v. elke boeddhistische stroming. Hij interpreteert de dhamma op een vrijgevochten manier. Al zijn boeken stelt hij gratis ter beschikking aan de lezers van het Boeddhistisch Dagblad

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 105 – goelag archipel
  • Alleen militairen in Birma kunnen revolutie doen slagen
  • Nederland in actie voor de bij
  • Het zelfgekozen levenseinde
  • Niet-weten als passe-partout

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens