In de Zwarte Tulp schrijft Hans van Willenswaard over de belangstelling voor meditatie van abt Jeroen Witkam van de trappistenabdij Maria Toevlucht. Onder de titel Dit kopje koffie verscheen in het dubbelnummer van De Lotusvijver herfst/winter 2007, jaargang 13, een interview van Franca Duindam met de trappistenmonnik Jef Boeckmans (Tokuun Roshi) van dezelfde abdij.
Zen
Zeshin – Wie heeft er tijd om te huilen
Zonder training blijf je je vastklampen aan de illusie van het ‘ik’. Is het niet veel beter om jezelf te vergeten, geen barrière tussen jou en de wereld, vrij te worden van verlangens?
Japanse tempels verhuren zich als hotel
Veel tempels bieden niet alleen onderdak, maar ook een uniek cultureel inzicht in het boeddhistische leven.
‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’
‘Onze god is de beste, onze god is kampioen’ (1984) van de Positivoos bleef doorklinken terwijl Kees van Moerbeek dit artikel schreef. Is het een echo van het eerste World’s Parliament of Religions in Chicago 1893?
Zeshin – dana en het zorgen voor de doden
Tijdens Kikan, een voordracht van Roshi Sama ter aanmoediging van je zentraining, vroeg ik: ‘Roshi Sama, wat is de taak van een zenmonnik?’ Zijn antwoord was: ‘He takes care of the dead.’ Dat is de hoofdtaak van een zenmonnik/priester.
Zeshin – Buiten woorden en geschriften om
Ik vraag niet om woorden, noch vraag ik om geen woorden, kijk, de bloesem keert dwarrelend terug naar zijn tak.
Jiun roshi – zitten als een berg
Wat een mooie dag! Een zenmeester zei: de wind gaat door en door. Is dat gelukt, daarnet, toen jullie buiten loopmeditatie deden? Of heb je geprobeerd de wind tegen te houden? Heb je jezelf helemaal doorlatend gemaakt? Of ben je je gaan verzetten? De wind is de wind. En wie ben jij? Daar gaat het over in zen.
Ardan -privacy
…
Zeshin – Dit wil je niet weten, niet horen of lezen. Waar zijn we in beland.
En wat zoeken we in het boeddhisme: rust, vrede en welzijn.
Ardan – zenmonnik
…
Zeshin – onder de bekoring
…
Taigu – verlichting onnodig voor geëngageerd zen
Zenleraar Edel Maex wil achttiende-eeuwse samenlevingswaarden revitaliseren. Voor een maatschappelijk betrokken zenbeoefening is dit echter onnodig en ongewenst.
Zeshin – Soyokaze zacht briesje, Yokaze avondbriesje
‘Iedereen was er mee bezig, ijverig klutsend zag je her en der monniken groene poederthee slurpen. De attributen voor de theeceremonie waren nogal prijzig dus maakte ik mijn eigen bamboelepeltje.’
Edel – Opium voor het volk
Karl Marx noemt religie ‘opium van het volk’ en niet voor. Hij voegt er aan toe: ‘De opheffing van de religie als illusorisch geluk van het volk is de vereiste voor zijn werkelijk geluk. De eis om de illusies over zijn toestand op te geven is de eis om een toestand op te geven die illusies nodig heeft’.
Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
Het centrum heeft de tuin afgescheiden met een beukenhaag, vandaar de naam ‘Doornikshage’ en omdat het midden in een wandelgebied ligt wil het een pleisterplaats zijn voor iedereen die een rustig plekje zoekt om op adem te komen.
Zeshin – Zen en het stoplicht
Ik vroeg mij af , waarom loop ik door het rode licht? Ik had haast…eh, er kwam toch geen verkeer aan, waarom zou je dan wachten? De meesten lopen door het rode licht.
Taigu Prast – De kinderen van het licht
De vraag is of wij sinds de dagen van Franciscus Xaverius met het boeddhisme zoveel zijn opgeschoten dat het de basis kan zijn van een dialoog tussen religies.
Edel Maex – Zen is politiek
De vragen van de Boeddha gaan over hoe mensen samenleven. Het verbaast mij altijd dat oude teksten uit een ander cultuur zo actueel kunnen klinken. Doorheen alle cultuurverschillen zijn er blijkbaar algemeen menselijke elementen in samenlevingen.
Ardan – weten
…
Zen en de dood, het gifgas in Syrië
Wat moet je als boeddhist met al dit lijden dat zich aan je geestesoog voltrekt? In ‘Zen en de dood’, een opstel van Nico Tydeman in de bundel De karper is uit het net (2012), lees ik dat de ware zenbeoefenaar de dimensie van de dood bij voortduring opzoekt, in zijn (of haar) beoefening en levenspraktijk. Historisch gezien voelen zenmonniken een vreemde aantrekkingskracht tot begraafplaatsen, lijkstoeten en gebieden waar epidemieën slachtingen aanrichtten.
Ode aan de lotus sutra
‘Als een goede man of vrouw zelfs maar 1 frase van de lotus sutra kan verhelderen na mijn verscheiden, weet dan dat deze persoon een boodschapper van mij is. Hij of zij is door de Zo-gekomene gestuurd om zijn werk verrichten.’
Zeshin – De andere kant
Hoe wil je het vertrouwen winnen van iemand die je niet vertrouwt?
Zeshin – aandachtige geest
Ik beloof alle levende wezens te redden, al zijn het er honderd miljard, ontelbaar, oneindig. Ik beloof al mijn egoïstische illusies eruit te sodemieteren.
Beppe Mokuza – ‘Het is niet de schilder, maar het leven dat zichzelf creëert’
‘Ik geloof dat in Nederland mensen zichzelf ter discussie durven te stellen, ze zijn er klaar voor, erop voorbereid om zich open te stellen voor nieuwe dingen.’