Deze beelden, deze eentjes en nulletjes, ongrijpbare bits en bites zijn onze werkelijkheid. Zonder maar iets in twijfel te trekken nemen we onze projecties voor de werkelijkheid aan.
Zen
Derde editie Boeddha Festival Rotterdam op 28 januari
Het boeddhisme kent vele stromingen en groeperingen, die zich op het Boeddha Festival presenteren. Gedurende de hele dag zijn er lezingen en workshops van sprekers en leraren in het boeddhisme.
Zen op je ziekbed
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd. “Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Zeshin – thee met gratie voor de eenzaamheid
Op onze open dag van afgelopen weekeinde wilde iemand mij privé spreken, hij zag het niet meer zitten. Ik zei: ‘dat komt mooi uit, we hebben over een half uurtje een open les meditatie, dat is niets anders dan zitten.’
Dogen Zenji -inzicht in de weg
In januari 2017 stond de Izen Intensive in Eerbeek geheel in het teken van de Japanse zen meester Dogen Zenji (1200 – 1253) en zijn Genjo Koan uit 1233, ‘Het leven van de uiteindelijke werkelijkheid’.
Ardan – Inrichting
…
Zeshin – Zie er maar mee om te gaan
Nu is het algemeen bekend dat depressieve mensen de wereld objectiever zien dan positieve mensen. Maar een positieve kijk draagt je beter en verder door het leven dan een depressieve beschouwing.
Zencentrum Suiren-Ji bestaat 25 jaar – zondag open dag
De met het centrum bevriende theemeester komt een theeceremonie geven. Ook komt de Shakuhachi fluitiste Hélène Seiyu Codjo die in januari 2013 de titel “Jun Shihan” (junior meester) heeft gekregen en van Tehurisa Fukuda. de naam «Seiyu» heeft ontvangen.
Afscheid Lida Kerssies bij Zen Centrum Amsterdam
Zij is leerling van Genpo Roshi sinds 1986. Zij studeerde met hem in Bar Harbor en Salt Lake City.
Zeshin – wie kent jou?
Mocht u nog steeds last van uw klacht hebben dan verwijzen we u naar uw huisarts.
Voedingsbron of broedplaats?
Wat maakt nu dat iets of iemand hoort tot de Zen Peacemakersbeweging? Is de beweging een broedplaats voor activiteiten? Of hebben we mensen nodig die geïnspireerd zijn, hun eigen dingen doen en dat delen met elkaar.
Zeshin – kon het altijd maar zo blijven
Kon het altijd maar zo blijven. Ik kan je vertellen: het blijft altijd zo omdat tijd niet echt bestaat. Elk moment dat je op de klok kijkt zijn de wijzers verschoven, of zijn de digitale cijfers veranderd.
Zeshin – choka en banka – de dagelijkse tempelceremonies
Choka en banka- de weg van het hart.
Zeshin – Boeddha is dood
Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Maar hij is dood en jij bent de enige die hem tot leven kan wekken.
Zeshin – over Daruma-zen
De grondlegger van de Daruma-zen is Dainichi Nōnin, die leefde in de 12e eeuw. Hij was monnik binnen het Tendai boeddhisme. maar kreeg twijfels omtrent de leer dat de mens van nature Boeddha is. Hij vroeg zich namelijk af: ‘Als de mens al van oorsprong Boeddha is, waarom zoekt hij dan verlichting en oefent hij zich spiritueel?
Boeken – In de schaduw van de dennenboom
Zenmeester en schrijfster Sandy Taikyu Kuhn Shimu verzamelde talrijke zenverhalen uit de hele wereld, vaak vol humor en diepgang.
Boeddhisme en christendom – meest gecombineerde religies
Annewieke Vroom is universitair docent Comparatieve Godsdienstwijsbegeerte en werkt bij de opleiding Religiewetenschappen aan de Vrije Universiteit. Ze heeft een christelijke achtergrond, maar beoefent ook het zenboeddhisme. Hoe werkt zoiets in de praktijk? En: hoe verklaart zij dat het christendom en het boeddhisme de meest gecombineerde religies van Nederland zijn?
Zeshin – Dukkha
Is goed te vertalen met leed, de pijn van ziekte ouderdom en dood, iets waar elk levend wezen aan onderhevig is. Elk levend wezen loopt in cirkels om telkens weer op zijn schreden terug te keren, geboorte, ziekte, ouderdom en dood. Wat is de diepgang van het westers boeddhisme? Elke avond wordt in Japanse kloosters […]
TV – Tussen meten en weten met filosoof en zenbeoefenaar Jan Bor
In vier afleveringen kijkt hij met wetenschappers, kunstenaars en denkers naar waar het ‘meten is weten’-denken in ons onderwijs (aflevering 1), de gezondheidszorg (aflevering 2) , de economie (aflevering 3) en binnen de wetenschap (aflevering 4) toe heeft geleid.
Philip Seligmann – Een onverzadigbare nieuwsgierigheid bracht mij tot zazen
‘Over de toestand in de wereld heb ik geen oordeel, maar met de huidige evenementitis ben ik niet zo ingenomen. Alles moet steeds opgeleukt worden.’
Zeshin – anatman
Jij zult die oplossing moeten vinden, aan mijn oplossing heb je niks, ik kan niet voor je plassen, eten, pijn hebben, lachen, huilen, bidden, vloeken, en houden van, dat zul je allemaal zelf moeten doen.
Toine – Neem die telefoon eens op!
Over emotionele reacties en gevoelens. Toine Leroi mediteert bij Mondo Zen.
Jules – Zelf zonder zelf
De waarde van de naoorlogse Japanse zenvernieuwer Hisamatsu voor onze beoefening is zo groot, dat het een raadsel is waarom zijn receptuur niet dieper is doorgedrongen in de praktijk van meer van onze sangha’s.
Zenmeester Jiun roshi over de twee waarheden*
Als we beginnen met de zenoefening, en ook daarna, zitten we meestal helemaal in de relatieve waarheid. We leven in de wereld van geluk en ongeluk, verdriet, verlangen en lijden, en in het verlengde daarvan oefenen we om gelukkiger te zijn of minder ontevreden. Maar als we eenzijdig vastzitten aan deze relatieve wereld, dan zetten we die dingen tegenover elkaar.