Waar ik van droom is een middenweg. De notie van de middenweg is een van die mooie dingen in het boeddhisme. Het moet niet óf-óf zijn. Er is een derde weg die beide overstijgt. ‘Tertium datur’ zou je tegen een filosoof kunnen zeggen.
Zen
Onrust in domineesland, een parabel over ideaal en werkelijkheid, speciaal voor boeddhisten
Onderwijl gingen de gelovigen in overgrote meerderheid door met deelnemen aan diensten volgens eigen gewoontes, tot heil van de wereld. Zoals het hoort. Gelukkig maar.
Feestelijke opening Zen.nl-vestiging Weert
Ritskes is volgens de site van Zen.nl een student van de Japanse zenmeester Hirata Roshi, abt van het beroemde zenklooster Tenryu-ji in Kyoto.
Sokun Tsushimoto over Ritskes: ‘Leugens kunnen niet de oorsprong zijn van iets werkelijks.’
De Japanse zenmeester Sokun Tsushimoto blijft bij de oprichter van Zen.nl Rients Ritskes aandringen op een openbare bekendmaking dat Ritskes door hem nooit als zenmeester is geautoriseerd.
‘Dai Osho’ Ritskes niet lang in klooster, jukai zen.nl ongeldig’
Ritskes geeft zelf afwisselend aan dat hij vijf maanden, zes maanden of een jaar in Tenryuji verbleef. Dit blijkt niet het geval.
‘Overgrote deel van leraren Zen.nl steunt Rients Ritskes’
‘Rients Ritskes is blij met alles wat hij in Japan geleerd heeft. Echter, tijden veranderen. Rients is van mening dat het zonder recht van tegenspraak altijd onderdanig moeten gehoorzamen, zoals dat in de Japanse zentraditie nog steeds wordt geëist, niet meer van deze tijd is en beslist niet in onze cultuur past.’
De Boeddha als kompas
Veel van wat we tegenwoordig in ons deel van de wereld aantreffen als boeddhisme drijft meer op de hoop van onze cultuur dan op de leer van de Boeddha. Volg het spoor terug naar de Boeddha en je vindt een kompas dat goed uit kan komen op je weg.
Ritskes geweigerd in Japanse kloosters
Ritskes was van plan zowel Tenryuji als Sogenji te bezoeken tijdens zijn huidige reis naar Japan. De reden voor de drastische maatregel is het feit dat Ritskes volgens Sokun Tsushimoto nog steeds een valse voorstelling van zaken geeft over zijn status als zogenaamd zenmeester, zowel in de media als elders.
Rients Ritskes op beschuldiging: ‘Raksu formeel uitgereikt als bewijs van competent zenleiderschap’
‘Er blijkt sinds kort een groot verschil van uitleg te bestaan over de betekenis die toegekend wordt aan de Goudbrokaten Raksu die ik in 1999 van Sokun Tsushimoto in het openbaar ontving.’
Zen.nl door stap Rients Ritskes nu zelfstandige zentraditie
Rients Ritskes gaat volgende week naar Japan en levert daar zijn monnikspij in. En neemt daarmee afstand van de klassieke Rinzai-traditie.
Wat is er eigenlijk mis met maakbaarheid?
Is het ook niet mijn eigen ervaring dat de beoefening ten gunste van aanvaarding, openheid en vertrouwen en dus het loslaten van gehechtheden, positieve effecten heeft, zowel voor anderen als voor mezelf?
De anti-consensusboeddhist
Hoe meer ik in de Pali Canon lees, des te meer groeit de twijfel. Het boeddhisme van de Boeddha is niet het boeddhisme van ná de Boeddha.