• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Heeft een hond de Boeddhanatuur?

Heeft een hond de Boeddhanatuur?

15 januari 2014 door André Baets

In de Japanse (Rinzai) zen traditie wordt er gebruik gemaakt van ‘koan’.
Een koan is een korte dialoog meestal tussen een monnik en zijn meester.
Het antwoord van de meester is nooit rationeel of intellectueel te begrijpen.

Eén van de bekendste koan verhalen gaat als volgt:

Een monnik vraagt aan meester Zhaozhou Congshen (in Japan gekend als Joshu): “Heeft een hond de Boeddhanatuur?”

De meester antwoordt: “Wu” (‘Mu’ in Japan)

Het oplossen en verklaren van de koan laat ik aan de zen-addicten over; maar onderstaande foto doet mij er toch toe neigen om de vraag positief te beantwoorden.

We zien de chihuahua Conan en de monnik Yoshikuni, beiden wonende in de Shuri-Kannondo tempel in Okinawa, Japan.

Maar er zijn er ook die zeggen: nee.

Categorie: Achtergronden, Andre Baets, Zen Tags: André Baets, boeddhanatuur, hond, koan

Lees ook:

  1. Heeft een hond de Boeddhanatuur?
  2. Edel – De hond en zijn boeddhanatuur
  3. Goff – Heeft een hond de boeddhanatuur?
  4. Boeddhanatuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pjotr zegt

    15 januari 2014 om 19:39

    ‘je bent zelf een hond!’ antwoordde de idioot.

  2. Gonda zegt

    16 januari 2014 om 15:35

    Haha, leuk die foto’s en bovenstaande opmerking ! Maar even serieus, alle voelende wezens hebben de boeddhanatuur, de mogelijkheid om te zijner tijd in een gunstige wedergeboorte het boeddhapotentieel tot ontwikkeling te brengen en te realiseren.

    • Kees Moerbeek zegt

      16 januari 2014 om 18:33

      Daar schrijf je me wat Gonda.

      ‘All animals are equal, but some animals are more equal.’ Daar dacht ik aan bij je opmerking over ‘voelende wezens'(= vertaling van ‘sentient beings’?)

      Waarom? Omdat een huiler (zeehondenpup) dichter bij ons staat dan een jakhals, om maar niet over een Tasmanian Devil te spreken. Wij mensen hebben helemaal niks met een bacterie of virus, logisch dat het geen ‘voelend wezen’ is. Als een dier niet aaibaar bent en geen grote Bambi-ogen hebt, leg je het af bij mensen. Maar bij de Boeddha? We weten het niet.
      http://www.youtube.com/watch?v=-cSByloq-o8
      http://www.youtube.com/watch?v=MnUOsPOPWAE

      Wedergeboorte is weer zoiets. Die ‘voelende wezens’ komen ergens vandaan. Toch? Hoe wordt een bloemkool in een volgend leven Mop (van het liedje ‘Toen onze Mop een Mopje was…’) en vervolgens mens? Mop kefte wat af – blijkbaar had Mop als pup meer Boeddhanatuur? Ik weet het ECHT ook niet, maar ik probeer chocolade te maken van ‘Boeddhanatuur’.
      http://www.youtube.com/watch?v=wWx0M5aJmjs

      Alle gekheid op een stokje. In de tijd van de Boeddha waren dierenoffers zeer gangbaar en ik kan me voorstellen dat dit weerzin bij hem opwekte. Ook kan ik me voorstellen dat hij aangedaan was als dieren mishandeld werden. Dan ging het niet over hoe knuffelbaar het dier was.

      Blijft over hoe we in het hier en nu omgaan met uitspraken van de Boeddha. Zou de Boeddha de term ‘boeddhanatuur’ in zijn mond genomen hebben?

      Over wedergeboorte had hij ook een mening en logisch dat hij ‘wedergeboorte’ zo aanpaste dat het mensen bevrijdt in plaats van eeuwenlang te verdoemen.

      Waar gaat het om? Ik weet het wel! Ik geloof niet dat de lezers op deze site het niet weten, dan zagen we ze hier niet. De Boeddha was mijns inziens iemand van ‘doe maar gewoon…’, maar had gezonde twijfels, net als iedereen. Dus…

  3. Paula Kuitenbrouwer zegt

    17 januari 2014 om 09:01

    Ik vermoedde het al, maar nu weet ik het zeker; mijn cavia heeft ook een Boeddha-natuur. Precies hetzelfde staande op z’n achterpootjes, vouwt hij zijn schattige voorpootjes samen om een stukje broccoli aan te nemen.

    Gonda, ik ben het met je eens, maar suggereer je dat het gunstiger is om een mens (ook zoogdier) te zijn dan een dier? Volgens mij staat ons grote, hyper-actieve brein ons vaak in de weg. Dat meen ik vooral op te merken wanneer ik dieren in het hier en nu zie ontspannen. Ze lijken zo tevreden, zo zorgeloos en zo vol acceptatie. Zelfs als ze doodgaan of lijden.

    Als er weer eens een typisch menselijk complex probleem ontstaat, zucht ik wel eens dat we dat te danken hebben aan ons te grote brein. Maar als ik dan een mooi muziek stuk hoor of een prachtig schilderij zie, dan ben ik er weer blij mee.

  4. Sjoerd zegt

    17 januari 2014 om 15:22

    Zou je het echt willen weten, over de hond…………. en jezelf………….???

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Nieuwe serie paperbacks over niet-weten van Hans van Dam
    • De virtuele denkster 452
    • Toename van haatmisdrijven tegen Arabisch en moslim-Amerikanen in VS
    • Guy Dubois – bevrijding en zelfrealisatie, de woorden van de AṢṬĀVAKRA GĪTĀ

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.