Mindfulness is geen toestand. In mindfulness brengen we onze aandacht bij wat er zich nu voordoet. Dat is niet iets wat je bereikt na een kwartier of langer mediteren. Dat doe je nu meteen.
Boeddhisme
Low budget zen
In Japan werd een monnik die al jaren in het klooster zat het klooster uitgezet omdat hij tijdens Takuhatsu (bedeltocht) een man hielp een kar tegen een brug op te duwen. Zijn motivatie kwam niet voort uit mededogen, maar uit eigengewin. Hij was uit op de dankbaarheid van de eigenaar van de kar, dit is simpelweg business, hulp ruilen voor dankbaarheid.
Brandweerlieden aan de mindfulness
De reacties op de mindfulnesstraining zijn divers. Er zijn officieren die er baat bij lijken te hebben door bij een incident zich op de ademhaling te richten. Andere officieren vinden de methode te zweverig en niet passend bij de brandweercultuur.
Goff Smeets – Dhamma zonder boeddhisme
In 1985 had ik een afspraak met Henri van Zeyst bij hem thuis in Kandy, Sri Lanka. Eind jaren ’40 was hij als Theravada monnik tot de conclusie gekomen dat het boeddhisme niet nodig is om de dhamma te praktiseren. Hij heeft toen de pij aan de wilgen gehangen en is gaan reizen om met leraren van diverse snit te praten
Doe de goeroetest
Hoewel ik al jaren zenstudent ben en leerling van een echte meester, word ik nog steeds een beetje wee van de adoratie die sommige leraren ten deel valt. Volgelingen hangen massaal en devoot aan hun lippen. Ik vertrouw dat niet, alleen al vanwege het adagium “geen goeroe zonder giro”.
Tweespraak – Wat we voelen en denken dat zijn we niet
We hebben ons er wel mee geïdentificeerd, de één meer dan een ander. Er zijn verschillen tussen mensen als het gaat om de mate van identificatie, onwetendheid en bewust zijn. Zowel psychotherapie als Dzogchen wijst ons een weg uit het onbevredigende geconditioneerde platland, waarin we ons afhankelijk gemaakt hebben van de erkenning van anderen.
Mindfulness is niet: ‘loslaten’
Nog een vaak gehoorde instructie Is: ‘Laat het los’. Ik noem het mijn lijstje van misbruikte woorden: aanvaarden, loslaten, relativeren, verwerken … Er zijn er meer.
Zen in oorlog
De uitspraken van Daiun Roshi, de meester van mijn leraar Tangen Roshi zijn ronduit fascistisch te noemen. En ondanks dat het toen gangbare gedachtengoed onder invloed van o.a. Darwin een onderscheid van rassen bevestigt zijn de uitlatingen van Daiun Roshi weliswaar tijdsgekleurd, maar verre van onzelfzuchtig.
Loslaten – deel 1
Hechting tussen mensen is een belangrijk element in de complexe emotie die wij liefde noemen. Het is iets dat je onbewust leert of meekrijgt en het patroon dat op jonge leeftijd wordt aangenomen is belangrijk voor het latere leven en de relaties die dan worden aangegaan.
Kalm gemoed – een dzogchen-perspectief
Wanneer we beseffen dat geen enkele beweging van gedachten, hoe heftig ook, deze serene ruimtelijke staat zo stralend als de hemel, aantast, dan hoeven we niet langer overweldigd te worden door ongunstige of vijandige omstandigheden – en met name door onze interpretatie (= denken en voelen) ervan.
Tibetaanse zelfverbranding in Sichuan, China.
Het is volgens analisten de tweede zelfverbranding in dat gebied sinds december vorig jaar, toen een man zich in brand stak.
‘Nog nooit heb ik mij ergens zo thuis gevoeld als op deze magische plek’
De natuurlijke omgeving als onderdeel van een boeddhistische beoefening: de magie van op retraite gaan in Dhanakosa in de Schotse Hooglanden.
De wijsheid (niet) in pacht deel 3: De wijsheid van de bodhisattva’s
Speciaal bij erg hoog gegrepen concepten zoals deze archetypen is het belangrijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Dus kreten zoals ‘Ik ben een spreekbuis van tara’ of ‘Dat was niet mijn eigen willetje maar een opdracht van Padmasambhava’ helpen gewoon niet.
De wijsheid (niet) in pacht deel 2: leegte en wijsheid
Nagarjuna mag wel één van de oprichters van de mahayanatraditie genoemd worden. Een school of beter gezegd groep scholen die naast de Pali-teksten hele nieuwe soetras erkende, geschreven in Sanskriet. En die soetras formuleren wijsheid en het pad gewoon wat anders dan de toenmalige interpretaties.
Toewijding
Het is nog niet over…
Dhammakayatempel nu ook beschuldigd van investeringen op aandelenmarkt
De investeringen zouden volgens de Thaise politie al sinds 2009 via een tussenpersoon plaatsvinden en bedragen miljoenen dollars. Een senior monnik van de tempel, zegt dat geen van de Dhammakaya-monniken betrokken is bij de aandelenhandel.
De wijsheid (niet) in pacht deel 1: Boeddha
De Boeddha: Doordat het een er is, is er ook het ander; uit het ontstaan van het een, ontstaat ook het ander.
Mindfulness is niet: ‘rustig ademen’
De ademhaling is een sensitief instrument dat ons meteen iets zegt over hoe het met ons gaat. Als je ze gaat sturen door bijvoorbeeld bewust rustiger te ademen, ben je je instrument kwijt.
Chinese panchen lama kritiseert hebzucht boeddhistische kloosters
Zijn opmerkingen komen op het moment dat de Chinese autoriteiten in Sichuan het Larung Gar klooster, een van China’s grootste boeddhistische kloosters van Tibet, aan het ‘reconstrueren’ is.
Tweespraak – Boeddhisten zeggen wel dat we een “crazy monkey-mind” hebben.
Allerlei gebeurtenissen passeren in onze gedachten de revue. Het lijkt wel alsof er doorlopend een soort interne beveiligingsdienst bezig is die controleert of alles wel onder controle is of de veiligheid gewaarborgd is. Ondanks of juist door de beveiliging ervaren we een beangstigende wereld.
Dilemma
Jawel, je kunt ontwaken uit deze boze droom.
Gestolen beeld Amitabha boeddha weer terug naar tempel
Vorig jaar opperde het Songam Art Museum in het Zuid-Koreaanse Incheon de mogelijkheid dat het boeddhabeeld in haar collectie mogelijk gestolen was, hetgeen later bevestigd werd.
‘Dit alleen is het pad, er is geen ander dat tot zuiverheid van inzicht leidt’
Er is een zekere inspanning nodig om ’s morgens op te staan, om een droom waar te maken. Het kost inspanning om naar de meditatie te komen of om steeds weer tijd te maken om thuis te mediteren. Tijdens de meditatie kunnen er stemmetjes opkomen die ons aanraden om er maar mee te stoppen; om iets anders, iets plezierigs te gaan doen. Hieraan niet toegeven vergt inspanning. Alles wat je doet, of juist bewust niet doet, vraagt inspanning.
De bereidheid om te kijken
We hebben natuurlijk veel verlangens. We verlangen naar wat prettig is. Daar willen we meer van en we willen minder van wat onprettig is. Daar is niets mis mee. We zouden het einde van de dag niet halen als we dat onderscheid niet konden maken.