• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Zeshin – kon het altijd maar zo blijven

Zeshin – kon het altijd maar zo blijven

30 december 2017 door Zeshin van der Plas

Je weet dat dit niet kan, waar komt die hunkering vandaan? Dat geluk najagen: Moge alle wezens gelukkig zijn’. Maar in de titel ligt de het antwoord al besloten, dus je weet het.

En we blijven er hardnekkig in geloven, elke religie is daar het bewijs van. Er word ons van alles beloofd, een hemel, nirwana, maar ook een hel en een samsara. Is het een wrange grap van Boeddha; ‘Moge alle wezens gelukkig zijn’. Het is natuurlijk heel lief om iedereen geluk toe te wensen maar als je hem of haar op het zelfde moment ook ongeluk toewenst…

En dan ook- waarom wens je iemand geluk toe? Is dat omdat je je eigen verlangens najaagt? Goeie business voor hen die cursussen in geluk verkopen, hoewel, zou er waarheid zitten in ‘geld maakt niet gelukkig?’

Het is simpel, als je gelukkig bent heb je geen cursus nodig, sterker nog, dan hebt er totaal geen interesse in. En als je ongelukkig bent is er maar een oplossing, gelukkig zijn met je ongeluk. Dat valt niet mee gelukkig zijn met je ongeluk, maar je hebt een heel leven om het te leren. Hoewel, ik ben er nog steeds mee bezig en ik vermoed dat het leven er van gemaakt is. Ik bedoel, het leven bestaat bij de gratie van tegenstelling. Hoe zou er leven kunnen zijn als er geen celdeling plaats vindt, leven is: Zomer, winter, dag, nacht, man, vrouw, enz.

O ja, en geluk en ongeluk.

Kon het altijd maar zo blijven. Ik kan je vertellen: het blijft altijd zo omdat tijd niet echt bestaat. Elk moment dat je op de klok kijkt zijn de wijzers verschoven, of zijn de digitale cijfers veranderd. Alles is in beweging en veranderd en elk moment dat je op de klok kijkt doe je dat ‘nu’. Nee niet het alledaagse ‘nu’, maar het eeuwig altijd durende ‘nu’. Je leest dit toch nu? Ja toch? Het ‘nu’ is altijd, en er is geen pijl op te trekken het is een warboel van beweging, dat ‘nu’. Maar dat is niet wat je wilt, je wilt gelukkig zijn, troost je, Siddhartha wilde ook gelukkig zijn. Hij was min of meer gelukkig maar toen werd hij nieuwsgierig. Wist hij veel dat er een prijskaartje aan de waarheid hangt. Hij wilde weten, hij wilde de wereld zien, de wereld zo als hij werkelijk was en zodra hij een stap buiten de paleispoort zette was het te laat.

Nieuwsgierig naar de smaak van het koekje? Als je er een hap van hebt genomen is het te laat. Het koekje is gemaakt van ziekte, ouderdom en dood, en o ja ik heb er ook een hap van genomen en het is me niet goed bekomen. Niet dat het vies was, integendeel maar de nasmaak is wrang, zo wrang dat er verslaving optreed, je wilt de pijn vergeten, je wilt nog een koekje.

Gelukkig heb ik een afkickkliniek gevonden in Japan. Maar die zijn overal in de wereld te vinden, de artsen van die klinieken slaan op gongs, trommels, rinkelen met bellen en blazen op lange toeters. Om te waarschuwen dat de koekjes verslavend zijn. En het afkicken is geen pretje, uren lang stil zitten dat helpt, er over praten helpt geen steek. Zo’n stel van die verslaafden bij elkaar. ‘Ja morgen,… morgen ga ik afkicken, te gek man misschien ga ik met je mee.

Ik kan je niet helpen, en als je hier komt om alle wezens geluk te wensen terwijl jezelf nog de wereld voor een doedelzak aan ziet. Ga zitten en houd je mond, misschien hoor je dan je eigen stem.

Moge alle wezens gelukkig zijn.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, geluk, tijd, verslaving, zeshin

Lees ook:

  1. Ik ben een boeddhist
  2. Zeshin – Geluk zit onder je schoen
  3. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  4. Open huis zencentrum Suiren-Ji in Bemmel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Halte Hertenkamp – De groene velden van het hertenkamp ontwaakten vanachter een voile van ijle ochtendmist
  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens