• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zeshin – kon het altijd maar zo blijven

Zeshin – kon het altijd maar zo blijven

30 december 2017 door Zeshin van der Plas

Je weet dat dit niet kan, waar komt die hunkering vandaan? Dat geluk najagen: Moge alle wezens gelukkig zijn’. Maar in de titel ligt de het antwoord al besloten, dus je weet het.

En we blijven er hardnekkig in geloven, elke religie is daar het bewijs van. Er word ons van alles beloofd, een hemel, nirwana, maar ook een hel en een samsara. Is het een wrange grap van Boeddha; ‘Moge alle wezens gelukkig zijn’. Het is natuurlijk heel lief om iedereen geluk toe te wensen maar als je hem of haar op het zelfde moment ook ongeluk toewenst…

En dan ook- waarom wens je iemand geluk toe? Is dat omdat je je eigen verlangens najaagt? Goeie business voor hen die cursussen in geluk verkopen, hoewel, zou er waarheid zitten in ‘geld maakt niet gelukkig?’

Het is simpel, als je gelukkig bent heb je geen cursus nodig, sterker nog, dan hebt er totaal geen interesse in. En als je ongelukkig bent is er maar een oplossing, gelukkig zijn met je ongeluk. Dat valt niet mee gelukkig zijn met je ongeluk, maar je hebt een heel leven om het te leren. Hoewel, ik ben er nog steeds mee bezig en ik vermoed dat het leven er van gemaakt is. Ik bedoel, het leven bestaat bij de gratie van tegenstelling. Hoe zou er leven kunnen zijn als er geen celdeling plaats vindt, leven is: Zomer, winter, dag, nacht, man, vrouw, enz.

O ja, en geluk en ongeluk.

Kon het altijd maar zo blijven. Ik kan je vertellen: het blijft altijd zo omdat tijd niet echt bestaat. Elk moment dat je op de klok kijkt zijn de wijzers verschoven, of zijn de digitale cijfers veranderd. Alles is in beweging en veranderd en elk moment dat je op de klok kijkt doe je dat ‘nu’. Nee niet het alledaagse ‘nu’, maar het eeuwig altijd durende ‘nu’. Je leest dit toch nu? Ja toch? Het ‘nu’ is altijd, en er is geen pijl op te trekken het is een warboel van beweging, dat ‘nu’. Maar dat is niet wat je wilt, je wilt gelukkig zijn, troost je, Siddhartha wilde ook gelukkig zijn. Hij was min of meer gelukkig maar toen werd hij nieuwsgierig. Wist hij veel dat er een prijskaartje aan de waarheid hangt. Hij wilde weten, hij wilde de wereld zien, de wereld zo als hij werkelijk was en zodra hij een stap buiten de paleispoort zette was het te laat.

Nieuwsgierig naar de smaak van het koekje? Als je er een hap van hebt genomen is het te laat. Het koekje is gemaakt van ziekte, ouderdom en dood, en o ja ik heb er ook een hap van genomen en het is me niet goed bekomen. Niet dat het vies was, integendeel maar de nasmaak is wrang, zo wrang dat er verslaving optreed, je wilt de pijn vergeten, je wilt nog een koekje.

Gelukkig heb ik een afkickkliniek gevonden in Japan. Maar die zijn overal in de wereld te vinden, de artsen van die klinieken slaan op gongs, trommels, rinkelen met bellen en blazen op lange toeters. Om te waarschuwen dat de koekjes verslavend zijn. En het afkicken is geen pretje, uren lang stil zitten dat helpt, er over praten helpt geen steek. Zo’n stel van die verslaafden bij elkaar. ‘Ja morgen,… morgen ga ik afkicken, te gek man misschien ga ik met je mee.

Ik kan je niet helpen, en als je hier komt om alle wezens geluk te wensen terwijl jezelf nog de wereld voor een doedelzak aan ziet. Ga zitten en houd je mond, misschien hoor je dan je eigen stem.

Moge alle wezens gelukkig zijn.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: Bemmel, geluk, tijd, verslaving, zeshin

Lees ook:

  1. Ik ben een boeddhist
  2. Zeshin – Geluk zit onder je schoen
  3. Pleisterplaats Doornikshage, een plekje om op adem te komen
  4. Open huis zencentrum Suiren-Ji in Bemmel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens