• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » Losar -Tibetaans Nieuwjaar- en het jaar van de hond

Losar -Tibetaans Nieuwjaar- en het jaar van de hond

9 januari 2018 door de redactie

Ook dit jaar wordt binnen het Tibetaans boeddhisme Losar (Tibetaans Nieuwjaar) gevierd. De gewoonte om de overgang van het oude naar het nieuwe jaar ritueel te vieren bestond al voor het boeddhisme zijn intrede deed in Tibet.

Losar zelf valt dit jaar op vrijdag 16 februari en wordt volgens de traditie voorafgegaan door vijf dagen van voorbereidende oefeningen en meditatie. Tijdens die vijf dagen krijgen ook de huizen een schoonmaakbeurt, worden schulden vereffend, ruzies bijgelegd en nieuwe kleren aangeschaft. Oude patronen en neigingen worden overboord gegooid, we maken een nieuwe start.

De eerste dag van het Losarfeest wordt overwegend met de familie gevierd. De tweede dag is gewijd aan religieuze zaken. Er worden grote thangka’s in de kloosters opgehangen, cham-dansen bewonderd en aan kloosterceremonies deelgenomen. De derde dag wordt in het openbaar gevierd, meestal in de open lucht, en wordt er chaang (gerstebier) gedronken.

Het jaar 2018, in de Tibetaanse kalender het jaar 2145, is het jaar van de hond.

Wat heb je geluk als de hond van je houdt: zijn vriendschap is onvoorwaardelijk. In zijn relaties is de hond eerlijk, loyaal en vrijgevig. Honden hebben een goede neus: ze kunnen meteen inschatten hoe iemand in elkaar zit. Eens je zijn vriendschap hebt gewonnen, kan die door niets of niemand worden verstoord. Zijn loyauteit staat als een huis.

De hond heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Hij staat erop dat de regels van het eerlijk spel worden gehandhaafd in elke situatie. Dat maakt hem ook streng en star. Wie tegen zijn principes ingaat zal nooit zijn vertrouwen winnen.

Soms neigt de hond naar achterdocht: dan ziet hij gevaren waar er geen zijn. Raak je aan zijn kroost, maak je dan snel uit de voeten. De hond is graag thuis: boven alles heeft hij zijn familie lief. Dat maakt hem wel eens bezitterig en over beschermend. Wanneer een hond een Tibetaans huis betreedt, wordt dat gezien als een zeer gunstig voorteken.

Honden zijn wel eens opvliegend maar recht door zee. Dat maakt hen tot uitstekende leiders die anderen kunnen aansteken. Grotere leiders kunnen op hem rekenen. De hond is een uitstekend organisator en planner. Door zijn logische benadering is hij in staat de grootste chaos te beheersen.

Honden zijn echte team-players. Ze staan altijd klaar om anderen van dienst te zijn en kwijten zich nauwgezet van elke taak. Dat maakt hen zeer gewaardeerd in de werkkring. Ondanks zijn toewijding, of dankzij misschien, voelt de hond af en toe de nood om zich terug te trekken en te reflecteren.

De hond wordt gelinkt aan het element aarde: nuchter, afwachtend, praktisch, doortastend, ordelijk, betrouwbaar, trouw, concreet, realistisch, rustig, gestructureerd en geordend.

De formele Losardag wordt meestal in intieme familiekring gevierd of binnen de kloostermuren. De publieke viering vindt dan plaats in de buitenlucht en gaat gepaard met een vuurceremonie en wensgebeden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Tibetaans boeddhisme Tags: jaar van de hond, Losar, Tibet

Lees ook:

  1. Happy Losar Tashi Delek!
  2. Happy Losar 2142 – Tibetaans Nieuwjaar
  3. China verhindert terugkeer monniken naar kloosters na vieren Losar
  4. Chinese troepen alert op ongeregeldheden in Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Waarom we beter denken dan we denken

    Erik Hoogcarspel - 5 mei 2023

    Je hoort nogal eens zeggen dat mensen van nature redeloos zijn en tot de meest bizarre meningen en handelingen in staat. Voor wie regelmatig de krant leest of het nieuws via andere media volgt, lijkt dit zelfs vanzelfsprekend. Het is daarnaast allang in zekere kringen gebruikelijk om de mens te beschouwen als een onderdeel van de natuur, een wezen dat zijn dierlijke afkomst verbergt onder een dun vernislaagje van beschaving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Waarover praten we als we het over identiteit hebben?
    • Guy – Kom en kijk (P. ehipassiko)
    • Ludo – Wind
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens