• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddhistische monnik – misdaad in Jamaica beteugelen met mindfulness

Boeddhistische monnik – misdaad in Jamaica beteugelen met mindfulness

5 januari 2018 door de redactie

De boeddhistische monnik Bhante Buddharakkhita wil met mindful meditatie de criminaliteit in Jamaica beteugelen. Het afgelopen jaar werden er tegen de zestienhonderd moorden gepleegd in dat land. Het land telt 2,5 miljoen inwoners.

Zijn remedie is simpel. Wanner één mens mindfulness beoefent leidt dat tot gedragsverandering en is in ieder geval één persoon niet verward en zal niet tot het plegen van een misdrijf over gaan. Dat gedrag straalt hij uit. De groep mediterenden wordt steeds groter en zal op termijn leiden tot minder misdaad in Jamaica, gelooft de monnik. Maar het zal tijd kosten, zegt hij.

Hij adviseert om met meditatie te beginnen in de binnensteden van Jamaica en vandaaruit de omgeving te transformeren. De monnik verwijst naar de resultaten in de Verenigde Staten, Washington, waar door het inzetten van honderd mediterende bemiddelaars de criminaliteit is teruggebracht van vijftig naar vijfentwintig procent.

De monnik verbleef een tijdje in Jamaica als gast van de Birmese gemeenschap in dat land.

Bron Buddhachannel.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mindfulness, Nieuws Tags: beteugelen, Jamaica, meditatie, misdaad

Lees ook:

  1. Bevrijd in de gevangenis
  2. Boeddha in de bajes – Bevrijd in de gevangenis
  3. Meditatie: minder angst, betere relaties
  4. Mathieu Ricard – mediteren op gevoelens van altruïstische liefde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    5 januari 2018 om 15:45

    Het zou fantastisch zijn als de claim van de monnik bewaarheid wordt dat een gedragsverandering door mindfulness een dergelijk vergaand resultaat zou hebben. Christendom, Boeddhisme, Mohammedaannisme, Mahatma Ghandi, vredesactiviteiten en bewegingen, constructieve journalistiek, positivisme e.d. hebben geen bewijsbare bijdrage geleverd aan vrede en vermindering van geweld en criminaliteit, mindfulness is daar geen uitzondering op.

    • G.J. Smeets zegt

      5 januari 2018 om 20:12

      Je kunt het ook omdraaien: je weet niet hoe erg het geweest zou zijn zonder het rijtje dat je opsomt.

      In ieder geval klopt je opmerking niet in het geval van de journalistiek die ook in je rijtje staat. Ooit van Watergate gehoord? de Panama Papers? De illegale praktijken van Standard Oil, Exxon en Shell? Allemaal blootgelegd door de journalistiek. En de lijst is echt heel erg lang.

      • Kay zegt

        5 januari 2018 om 22:56

        De monnik is wereldvreemd en weet niet hoe de vork aan steel zit.

        • nic schrijver zegt

          9 januari 2018 om 07:47

          De monnik had ook niets kunnen doen dan wist hij zeker dat het niet zou helpen.
          Als je het niet weet moet je soms iets doen.
          Als je nooit begint gebeurd er nooit wat.

  2. Kay zegt

    6 januari 2018 om 07:50

    Het wetenschappelijk en emperisch onderzoek naar minfulness ondervindt al decenia kritiek, weinig is er verandert. Ook is recentelijk onderzoek gepubliceerd dat bij middelbare scholieren mindfulness een tegengestelde werking heeft dan verwacht werd.
    Het radio programma laat een milde kritiek zien van iemand die zelf mindfulness beoefend. Nog meer relativeren van boeddistische methoden als mindfulness is hoognodig.
    Mijn kritiek is bovendien dat mindfulness door veel therapeuten, hulp- en steunverleners kringetjes e.d. gegeven wordt. Beinvloeding of zelfs manipulatie op gedrag is meestal onderdeel van mindfulness. Het is daardoor niet meer te achterhalen wat de invloed, of erger, van de laraar is. Mindfulness alleen heeft geen invloed op gedrag.
    https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/onderwerpen/432651-onderzoek-naar-mindfulness-moet-beter?

    http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1745691617709589

    https://www.scientificamerican.com/article/mindfulness-training-for-teens-fails-important-test/

    • G.J. Smeets zegt

      6 januari 2018 om 11:58

      Het onderzoek dat in je laatste link besproken wordt geef jij hier niet correct weer. De bespreking sluit aldus af:

      “Before we reject mindfulness for adolescents altogether, it is important to consider a few limitations of the study. The traditional MBSR training that has been effective in reducing depression and anxiety in adults involves 20 to 26 hours of formal training, including one 6-hour session, 8 weekly 2-hour sessions, and daily 45 min practice sessions at home. By contrast, because the training offered by Johnson and colleagues was adapted to fit the school schedule, the sessions lasted only 35-60 minutes each, for a total of 4.5 – 8 hours of training. […] All of this may well have undercut the potential benefits, and it is possible that a more intensive training intervention, with consistent home practice, could yield better results.”

      Van mij mag je allerlei bezwaar hebben tegen mindfulness training maar als je je daarbij beroept op onderzoek moet je dat onderzoek en kritische bespreking van onderzoek ook correct weergeven. En dat doe je niet. Hetzelfde geldt voor de tweede link die je geeft en waarin de kritiek eveneens gericht is op de methode van onderzoek naar mindfulness training, niet op mindfullness training zelf.

      • Kay zegt

        6 januari 2018 om 19:07

        Beste Smeets de artikelen spreken voor zich. Er is kritiek op de kwaliteit van onderzoek naar mindfulness door het ontbreken van controle groep, of door te kleine groep. Kijk het is wetenschappelijk onderzoek en daar moet men altijd zelfkritiek leveren als de resultaten niet signifikant zijn of het tegendeel uitwijzen zoals met het school onderzoek. Hoe beter het onderzoek naar mindfulness hoe minder resultaat gemeten wordt, of zoals in het schoolonderzoek o.a. minder concentratie, meer depressie werd gevonden bij de leerlingen.
        Mindfulness zou niet onder de 18 gegeven moeten worden, net zoals onder de 18 geen sigaretten omdat negatieve bijeffecten heeft.
        Daarom zou het geven op scholen van mindfulness verboden moeten worden.

        • G.J. Smeets zegt

          6 januari 2018 om 19:53

          Dat is precies wat ik zeg: het onderzoek deugt niet volgens de meta-studie in The Scientific American. Ook niet het onderzoek onder de schooljeugd waarop jij je beroept met de bewering dat mindfulness ‘schadelijk’ voor die schooljeugd zou zijn. Je beroept je bij je afwijzing van mindfulness training op een onderzoekje waarvan we hebben vastgesteld dat het methodologisch niet deugt. Ik neem aan dat het zo duidelijk is. Zo niet, dan laat het hier bij.
          Overigens doe je of je neus bloedt wat betreft je onzin-bewering over de journalistiek nadat je daarop gewezen bent.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse, anatman en andere illusies
    • Het jaar 2023 – dag 31 – watersnood
    • De strijd om het vlees
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Guy – Het Pad (P. magga)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens