• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Bevrijd in de gevangenis

Bevrijd in de gevangenis

17 november 2013 door de redactie

Boeddhistische geestelijke verzorgers raken in ons land geleidelijk ingeburgerd als hulpverleners in gevangenissen en huizen van bewaring. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk werken de boeddhistische ‘chaplains’ behalve in de bajes ook in hospices en in de krijgsmacht. Hoe zijn daar hun ervaringen?

Tekst: Kees Moerbeek

De zenboeddhist Archarya Fleet Maull zat veertien jaar vast wegens drugssmokkel en tegelijkertijd leidde hij een meditatiegroep in de kapel van de gevangenis. Hij stond aan de wieg van boeddhistische geestelijke verzorging in de gevangenissen van de VS. In 1999 kwam hij vrij.

Tien jaar eerder had hij, van binnenuit als het ware, samen met anderen het Prison Dharma Network/Prison Mindfulness Institute opgericht, dat meditatietraining aan gedetineerden geeft, en twee jaar later bovendien de National Prison Hospice Association. Tijdens zijn detentie was hij ook vrijwilliger in een gevangenisziekenhuis. Wat hem beweegt om zich op deze manier voor anderen in te zetten, vertelt hij in eenvoudige woorden als hem wordt gevraagd of het niet moeilijk is zwijgend bij het sterven van zieken aanwezig te zijn.

Maull: ‘Het is moeilijk te leren, maar wanneer je in staat bent om er alleen maar te zíjn, omdat zij duidelijk gemaakt hebben niet te willen praten – ze kunnen zelfs met het gezicht naar de muur liggen – , dan zit je daar, in stilte, misschien wel een half uur of langer. Tegen het einde van hun leven zijn sommige patiënten zo bang om te sterven, om alléén te sterven, dat ze niet durven te slapen. Als je in staat bent om bij ze te zitten, gebruiken ze soms die tijd juist om te slapen. Eindelijk kunnen ze zich ontspannen, omdat hun vriend bij ze zit.’

Zelfreflectie in San Quentin

De zenpriester Seido Lee de Barros van het San Francisco Zen Center, die een groep voor zenmeditatie leidt in de gevangenis van San Quentin, legt uit: ‘Gevangen zijn is frustrerend, dus is er genoeg gelegenheid voor zelfreflectie. Frustratie heeft te maken met iets dat je niet kunt krijgen, dat is wat er in een gevangenis aan de hand is. Dan ben je bovendien in een omgeving die erg georganiseerd is. Het is dus zwaar voor ze.

Meditatie kan helpen de pijn te verzachten, het is een middel voor zelfreflectie. Je observeert wat opkomt. Is het frustratie of woede, dan is dat het object van je meditatie. Als ze frustratie zien als een object en dat onderzoeken, dan gaat er een knop om. En plotseling zijn ze bevrijd, in de gevangenis.’

Luisteren verlicht het lijden

Ook de historische Boeddha was een geestelijk verzorger, zegt de zenboeddhiste Jennifer Block. Zij is een van de eerste boeddhistische geestelijk verzorgers in de VS en heeft inmiddels twaalf jaar ervaring. Ze studeerde aan de (boeddhistische) Naropa University en is verbonden aan het San Francisco Zen Center en het Zen Hospice Project.

‘Iedereen heeft tijdens moeilijke levensfases aanmoediging, steun en richting nodig,’ aldus Block. Een boeddhistisch geestelijk verzorger biedt dit door te luisteren, door een hart onder de riem te steken, een handige gids te zijn of iemand de ogen te openen. Hij of zij hoeft geen religieuze autoriteit te zijn, maar wel een ervaren begeleider die weet wat menselijk lijden inhoudt.

Wat boeddhistisch geestelijk verzorgers nastreven is lijden te verlichten. Soms is het lijden veroorzaakt door lichamelijke pijn, maar geestelijke pijn kan ook ontstaan door woede, angst, schuldgevoel, zelfverwijten, schaamte, eenzaamheid en machteloosheid.

Een boeddhistisch geestelijk verzorger moet volgens Block bereid zijn getuige te zijn en anderen te helpen hun eigen waarheid te ontdekken, te luisteren naar belangrijke verhalen en ervaringen, en de ander helpen het leven direct onder ogen te zien. Hij of zij moet tegenstrijdigheden in de zorg kunnen accepteren, erop hopend dat dit leidt tot enige vorm van verlichting. En: mensen kansen bieden zich bewust te worden van hun Ware Natuur, hun boeddhanatuur.

Master of Divinity

Een geestelijk verzorger is volgens de gangbare omschrijving een geestelijke of leek die in opdracht van een kerkgenootschap of een andere organisatie geestelijke bijstand verleent in een instelling, in een bedrijf of bij de overheid. In de VS, net als in het Verenigd Koninkrijk, werken boeddhistisch geestelijk verzorgers uit allerlei tradities niet alleen in gevangenissen, maar ook in ziekenhuizen en zelfs in het leger.

Wie boeddhistische geestelijk verzorger wil worden kan terecht bij diverse instellingen, zoals het Upaya Zen Center van Roshi Joan Halifax in Santa Fe en de Naropa Universiteit in Boulder (Colorado) die een Tibetaans-boeddhistische achtergrond heeft. De afgestudeerden zijn Master of Divinity (M.Div.), een graad die vereist is om het beroep van geestelijk verzorger te mogen uitoefenen in een gevangenis of ziekenhuis.

Studenten verdiepen zich in de boeddhistische teksten, in hun historische en hedendaagse context, en in de uiteenlopend boeddhistische tradities en stromingen. Ze leren de basisprincipes van het boeddhisme toe te passen in de praktijk. Ze worden getraind in algemeen pastoraal werk, met nadruk op de boeddhistische traditie van hun keuze. Belangrijk onderdelen vormen rituelen en natuurlijk meditatie. Ten slotte lopen de studenten stage op een plek van hun keuze.

Boeddhistische gevangenen

 Ajahn-Khemadhammo.
Ajahn-Khemadhammo.

In het Verenigd Koninkrijk begon de theravada-monnik Ajahn Khemadhammo in 1977 als boeddhistisch geestelijk verzorger voor gedetineerden. Samen met anderen zette hij in 1985 de Buddhist Prison Chaplaincy Angulimala op, die in hetzelfde jaar door de Britse overheid officieel werd erkend. De organisatie maakt geen onderscheid tussen de verschillende boeddhistische tradities.

De boeddhistisch geestelijk verzorger Devin Ashwood, een beoefenaar van soto zen, heeft in de Britse gevangenissen boeddhisten uit de hele wereld ontmoet. De één is een theravada-boeddhist uit Thailand, beschuldigd van vrouwenhandel voor de prostitutie. Een ander is een Vietnamese mahayana-boeddhist die door criminelen naar Engeland is gelokt om in een hennepkwekerij te werken. ‘Sommige gevangenen die hier voor het eerst komen spreken goed Engels, maar velen helemaal niet. Ik kan me wel voorstellen dat opgesloten zijn in een vreemd land met een onbekende cultuur dan helemaal een beangstigende ervaring moet zijn.’

Bronnen:

  • prisonmindfulness.org
  • Naropa University
  • Buddhist Chaplains Network.org
  • Upaya in action
  • Zen Hospice Project
  • Dancing mountains

Meditatie in San Quentin (vimeo filmpje):

Dit artikel verscheen eerder op de site van Vrienden van het Boeddhisme en is met toestemming van de redactie overgenomen.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden Tags: frustratie, gevangenen, Kees Moerbeek, lijden, meditatie, misdaad, opgesloten, USA, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – Bevrijd in de gevangenis
  2. ‘Ik’ is lijden
  3. Grenzeloos dharma uitdragen – Dharmacharini Suvarnaprabha leeft het ons voor
  4. Het lijden van Myanmar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens