Voor vrijlating van Gedhun Choekyi Nyima, de 11e Panchen Lama van Tibet, in 1995 ontvoerd door China.
Boeddhisme
Het pad en de rust
Nergens en niemand.
Sven Vanderbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als Hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het Mahayana zich zou afzetten.
Marleen Van den Bosch – De kunst van gelukkig zijn
We willen gelukkig zijn. Op dat verlangen stemmen we ons hele doen en laten af. Wat blijkt? We krijgen dat nooit helemaal voor mekaar.
Ardan – weten
…
Televisie – Wijsheid van de Himalaya
Sey Rinpoche (Sikkim, 1963) werd als kind herkend als zo’n reïncarnatie, en kreeg daardoor een bijzondere rol toebedeeld in de gemeenschap. Hij geeft nu spirituele leiding aan vele kloosters en dorpen, hoog in de bergen van de van de Himalaya.
Lezing Thubten Chodron Maitreya Amsterdam
Dit werk vormt het eerste deel van een samenwerkingsproject met de Dalai Lama. Het wordt een serie boeken die zijn essentiële leringen over het boeddhistische pad weergeven.
Boeddhisme in Noorwegen
De boeddhistische organisaties in Noorwegen werken samen in het Buddhistforbundet, dat op zijn beurt via Samarbeidsrådet voor tros-og livssynsamfunn (de raad voor religieuze- en levensinhoudelijke gemeenschappen) een samenwerking is aangegaan met andere religies in Noorwegen.
Zen en de dood, het gifgas in Syrië
Wat moet je als boeddhist met al dit lijden dat zich aan je geestesoog voltrekt? In ‘Zen en de dood’, een opstel van Nico Tydeman in de bundel De karper is uit het net (2012), lees ik dat de ware zenbeoefenaar de dimensie van de dood bij voortduring opzoekt, in zijn (of haar) beoefening en levenspraktijk. Historisch gezien voelen zenmonniken een vreemde aantrekkingskracht tot begraafplaatsen, lijkstoeten en gebieden waar epidemieën slachtingen aanrichtten.
Ksaf – Waar is het ego van mijn vader gebleven?
In het begin van zijn dementeren gedroeg ik me bij mijn vader af en toe op een manier waarvan ik zelf een afkeer heb. Ik begon te sussen om mijn machteloosheid te camoufleren. Of erger, ik begon een lezing te geven over wat ik wist over dementeren.
Dalai Lama – stop met discriminerend kastesysteem in India
De dalits of de onaanraakbaren vormen een grote groep mensen in India die onderaan de maatschappelijke ladder staan. Zij zijn buiten het kastenstelsel gesloten.
Spiritueel materialisme
‘We hebben een antiekwinkel ingericht en iedereen vindt het prachtig, denken we. Maar eigenlijk is het niet veel meer dan een verzameling rotzooi.’
Ivo Claes – Kom en zie…
We worden uitgenodigd om te ontwaken uit onze droom, de verblinding en zelfmisleiding (de ogen sluiten, ontkennen) die de werkelijke oorzaken van ons lijden zijn. Ontwaken betekent de ogen openen. We kunnen pijn alleen maar bestrijden door haar recht in de ogen te zien. Niet ontkennen, verwerpen of afwijzen, maar aanvaarden dat de dingen zijn zoals ze zijn.
Zeshin – De andere kant
Hoe wil je het vertrouwen winnen van iemand die je niet vertrouwt?
Blootsvoets eten geven aan een Thaise monnik
Veel mensen zien het geven van een aalmoes aan boeddhistische monniken in onder meer Thailand als een manier om verdiensten te creëren.
Marien Bakker – het fundament
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin.
‘Thais staatsboeddhisme werkt conflicten in de hand’
Het verheffen van het boeddhisme tot een staatsreligie in Thailand werkt gewelddadige conflicten met andere religies in dat land in de hand.
Kreeften bevrijden is niet altijd goed voor de soort en de natuur
Ik denk er over na om levende kreeften te kopen en en ze in de Oosterschelde weer vrij te laten. Niet doen, zegt journalist en zeevisser Hessel de Ree. Waarom is deze boeddhistische wijze om levende wezens te redden niet altijd okay? Zet ze terug in een aquarium, adviseert de journalist.
India – Deense vrijwilligers renoveren Tibetaanse zuil van de martelaren
De werkzaamheden vinden plaats in de omgeving van de belangrijkste boeddhistische tempel in de Himachal Pradesh, in Dharamsala, de residentie van de Dalai Lama.
Condooms voor boeddhistische monniken Bhutan
Van tenminste vijf monniken, van wie de jongste negentien jaar oud is, is bekend dat ze met HIV zijn besmet. De Bhutanese commissie voor monastieke zaken zegt dat meer discipline een oplossing zou zijn.
Marnix van Rossum – gewoon de adem observeren
Het is goed met zo min mogelijk vooringenomenheden (empty cup) zelf iets te onderzoeken, maar dat is lastig met zoveel meningen van allerlei experts, of wanneer we ons aan een bepaald format moeten houden. We twijfelen dan al snel aan onszelf want wie zijn wij met zoveel minder ervaring dan die leraren.
Ritueel van Amitabha voor overleden Frans Goetghebeur
De lama’s van de Tibetaans boeddhistische instituten Kagyu Yeunten Ling Gyamtso, in Hoei (Huy), Schoten en Brussel, de sanghaleden, familie en vrienden van de op 29 maart dit jaar overleden Frans Goetghebeur, mede-oprichter van deze boeddhistische instituten, zullen op zondag 15 april in Yeunten Ling het ritueel van Amithaba uitvoeren.
TV- de boeddhistische blik: Buddha to be, portret van Sister Chân Không
Sister Chân Không is geboren in Vietnam en werkt al vanaf de jaren zeventig samen met Thich Nhat Hanh (Thay) om het boeddhistische gedachtengoed over te brengen naar het Westen. Als oudste non in Plum Village speelt zij nu een prominente rol als spiritueel leider sinds Thay na een hersenbloeding niet langer actief is.
Zeshin – aandachtige geest
Ik beloof alle levende wezens te redden, al zijn het er honderd miljard, ontelbaar, oneindig. Ik beloof al mijn egoïstische illusies eruit te sodemieteren.