• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India

Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India

31 juli 2018 door de redactie

De Tibetaanse boeddhistische leider de zeventiende Karmapa Orgyen Trinley Dorje wil na een verblijf van een jaar in de VS, waar hij medische onderzoeken onderging, in november van dit jaar terugkeren naar India. Hij is daarover in gesprek met de Indiase autoriteiten. In november is er een belangrijke vergadering van de hoofden van de grote Tibetaanse boeddhistische tradities in Dharamsala, India, zei de Karmapa in een interview met Radio Free Asia (RFA).

De Karmapa is hoofd de 900 jaar oude school van Karma Kagyu van Tibetaans Boeddhisme, een tak van een van de vier belangrijkste boeddhistische tradities. Hij vluchtte eind 1999 uit China naar India, en leefde sindsdien onder beperkte reisomstandigheden.

De Karmapa erkende de publieke speculatie over de redenen van zijn lange verblijf in de VS, voornamelijk in New York, dat hij asiel wilde zoeken in de VS en de geruchten dat hij misschien naar China zou willen reizen om zijn ouders te bezoeken. Toen hij voor het eerst in India aankwam, kreeg hij te maken met veel problemen, waaronder de beschuldigingen dat hij een Chinese agent was. Lange tijd had hij alleen maar contact met lagere Indiase ambtenaren.

In de VS zijn volgens de Karmapa geen ernstige gezondheidsproblemen geconstateerd. Zijn keel is in een ziekenhuis grondig gecontroleerd, maar daar zijn geen grote problemen vastgesteld. Er zijn ook lichte hartproblemen vastgesteld en een neiging naar diabetes.

Karmapa Orgyen Trinley Dorje, geboren in 1985 in Tibet, werd door de Dalai Lama en andere Tibetaanse religieuze leiders geïdentificeerd als een belangrijke gereïncarneerde boeddhistische leraar en werd geïnstalleerd in het klooster van zijn voorgangers in Tibet. Maar de Chinese autoriteiten verhinderden hem, zei hij later, om met de lama’s te studeren hij had gehoopt dat die zijn mentors zouden zijn. Om te ontkomen aan de Chinese ambtenaren die hem in de gaten moesten houden ontsnapte hij eind 1999.

Bron RFA.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: asiel, gezondheidsproblemen, India, Karmapa, onderhandelingen, VS, ziek

Lees ook:

  1. VS voorstander direct contact tussen Dalai Lama en China
  2. Zeventiende Karmapa heeft gezondheidsklachten
  3. Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering
  4. China leest de VS de les over ontmoeting minister Blinken met Tibetaanse vertegenwoordiger Dalai Lama

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    31 juli 2018 om 20:34

    De Chinese regering klungelt even erg als de Amerikaanse of de Nederlandse. Maar wat mij betreft heeft ze volkomen gelijk om aan de Tibetaanse theocratie een einde maken. Het is een achterlijk (in de zin van achterhaald) systeem om het samenleven anno 2018 te organiseren. En dan heb ik het maar niet over de meisjes en vrouwen in Tibet die eeuwenlang als applausmachine voor de jongens en mannen in de kloosters hebben moeten fungeren. Met de nadruk op ‘moeten’ want dat is elke theocratie eigen.

    Het redactionele bericht hierboven gaat over de zoveelste Tibetaanse missionaris die het Westen om medische redenen aandoet maar zich beter thuisvoelt in zijn theocratie.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is geen eitje
    • Het jaar 2022 – dag 226 – raamklimmer
    • ‘Weet u hoe lang levenslang is?’
    • ‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
    • Halte Hertenkamp – ’t Vèèn…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens