• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India

Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India

31 juli 2018 door de redactie

De Tibetaanse boeddhistische leider de zeventiende Karmapa Orgyen Trinley Dorje wil na een verblijf van een jaar in de VS, waar hij medische onderzoeken onderging, in november van dit jaar terugkeren naar India. Hij is daarover in gesprek met de Indiase autoriteiten. In november is er een belangrijke vergadering van de hoofden van de grote Tibetaanse boeddhistische tradities in Dharamsala, India, zei de Karmapa in een interview met Radio Free Asia (RFA).

De Karmapa is hoofd de 900 jaar oude school van Karma Kagyu van Tibetaans Boeddhisme, een tak van een van de vier belangrijkste boeddhistische tradities. Hij vluchtte eind 1999 uit China naar India, en leefde sindsdien onder beperkte reisomstandigheden.

De Karmapa erkende de publieke speculatie over de redenen van zijn lange verblijf in de VS, voornamelijk in New York, dat hij asiel wilde zoeken in de VS en de geruchten dat hij misschien naar China zou willen reizen om zijn ouders te bezoeken. Toen hij voor het eerst in India aankwam, kreeg hij te maken met veel problemen, waaronder de beschuldigingen dat hij een Chinese agent was. Lange tijd had hij alleen maar contact met lagere Indiase ambtenaren.

In de VS zijn volgens de Karmapa geen ernstige gezondheidsproblemen geconstateerd. Zijn keel is in een ziekenhuis grondig gecontroleerd, maar daar zijn geen grote problemen vastgesteld. Er zijn ook lichte hartproblemen vastgesteld en een neiging naar diabetes.

Karmapa Orgyen Trinley Dorje, geboren in 1985 in Tibet, werd door de Dalai Lama en andere Tibetaanse religieuze leiders geïdentificeerd als een belangrijke gereïncarneerde boeddhistische leraar en werd geïnstalleerd in het klooster van zijn voorgangers in Tibet. Maar de Chinese autoriteiten verhinderden hem, zei hij later, om met de lama’s te studeren hij had gehoopt dat die zijn mentors zouden zijn. Om te ontkomen aan de Chinese ambtenaren die hem in de gaten moesten houden ontsnapte hij eind 1999.

Bron RFA.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: asiel, gezondheidsproblemen, India, Karmapa, onderhandelingen, VS, ziek

Lees ook:

  1. VS voorstander direct contact tussen Dalai Lama en China
  2. Zeventiende Karmapa heeft gezondheidsklachten
  3. Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering
  4. China leest de VS de les over ontmoeting minister Blinken met Tibetaanse vertegenwoordiger Dalai Lama

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    31 juli 2018 om 20:34

    De Chinese regering klungelt even erg als de Amerikaanse of de Nederlandse. Maar wat mij betreft heeft ze volkomen gelijk om aan de Tibetaanse theocratie een einde maken. Het is een achterlijk (in de zin van achterhaald) systeem om het samenleven anno 2018 te organiseren. En dan heb ik het maar niet over de meisjes en vrouwen in Tibet die eeuwenlang als applausmachine voor de jongens en mannen in de kloosters hebben moeten fungeren. Met de nadruk op ‘moeten’ want dat is elke theocratie eigen.

    Het redactionele bericht hierboven gaat over de zoveelste Tibetaanse missionaris die het Westen om medische redenen aandoet maar zich beter thuisvoelt in zijn theocratie.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens