Kijk, de volle maan in de vijver.
Boeddhisme
Menno Prins – over goed of slecht karma
Kriyavada, ‘leer van oorzaak en gevolg’, zo heeft Boeddha zijn onderricht zelf genoemd. Het begrip karma speelt hierin een belangrijke rol. Maar wat is karma nou eigenlijk? Bestaat er zoiets als ‘goed’ of ‘slecht’ karma?
Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
Na het optreden van de historische Boeddha brak het tijdperk van de nikaya’s aan. Het tijdperk van de verschillende boeddhistische scholen met de illustere namen Sarvastivada, Mahsamghika, Theravada, Sthaviravada, Dharmaguptakas, Pudgalavadas, om de belangrijkste te noemen. Gaandeweg bestempeld als hinayana-scholen waartegen de nieuwe stroming van het mahayana zich zou afzetten.
‘Koning Mipham blijft de macht houden binnen Shambhala’
De sangha vraagt hem nu om spijt te betuigen, maar omdat hij al tientallen jaren privé berispt wordt over zijn seksuele aanrandingen, waarvan hij zegt dat hij die nu vergeten is, lijkt dat een naïef verzoek. Hoewel hij beweert zich te hebben verontschuldigd voor zijn misdaden, heeft geen van zijn slachtoffers deze bewering daadwerkelijk bevestigd en het (mogelijke) geval van een verkrachting in Chili werd zelfs niet eens onderzocht.
Buddhavacana: Piyajatika-Sutta
Verdriet en pijn worden geboren uit wat ons lief is.
Het leven van de Boeddha – tentoonstelling in Amsterdam afgesloten
Tentoonstelling afgesloten, twee wensbomen krijgen plek in een van de parken van Amsterdam.
Politie Boulder, VS, arresteert voormalige leraar Shambhala op beschuldiging seksueel wangedrag jegens 13-jarig meisje
Rond haar 13e jaar bracht zij volgens eigen verklaring de weekeinden door bij Karelis en zou zij in een ruimte in de woning in een tijdsbestek van ongeveer 18 maanden 10 keer op een seksueel getinte wijze zijn lastiggevallen.
‘Meeste meldingen wangedrag Shambhala International niet onderzocht’
Van tevoren was er al kritiek op de werkwijze en criteria van het advocatenkantoor Wickwire Holm en Shambhala en stelden critici dat de waarheid niet boven tafel zou komen. Het onderzoek werd in opdracht van Shambhala uitgevoerd en betaald nadat er beschuldigingen van wangedrag waren gerezen, waarvan velen gemeld door Buddhist Project Sunshine, een initiatief om het bewustzijn van wangedrag in de Shambhala gemeenschap te vergroten.
Naked Eye Project in CODA museum: oogcontact in relaties
Collectie dubbelportretten van Nathan Mooij toont ogen als ‘de spiegels van het brein’.
Sri Lanka – haatzaaiende boeddhistische monnik blijft in cel
De boeddhistische hiërarchie van Sri Lanka had er bij president Maithripala Sirisena op aangedrongen de omstreden monnik vrij te laten, maar dit werd afgewezen omdat de amnestie alleen geldt voor gevangenen die een korte straf uitzitten en veroordeeld zijn voor kleine overtredingen.
Marien Bakker – dansende cobra
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin. Een middel daarvoor is mijn dagelijkse meditatie van ongeveer 30-45 minuten.’
‘The Flying Spaghettimonster loves you’
Ze noemen zich Pastafarians, de gelovigen van de Church of the Flying Spaghettimonster (FSM). Hun profeet is Bobby Henderson. Toen in 2005 de deelstaat Kansas (VS) naast de evolutieleer ook intelligent design besloot te onderwijzen, trad de Kerk naar buiten. Henderson schreef een brief aan de Kansas Board of Education en eiste daarin naast onderwijs over het christendom, ook onderwijs over het enige Ware Geloof: het geloof in het Vliegende Spaghettimonster.
Goff – scènes
Iemand vroeg een boeddhist naar het boeddhistische mensbeeld. De boeddhist vond dat het allemaal een kwestie van bewustzijn was. Waar dat bewustzijn dan op berustte, was de volgende vraag.
Margreeth van der Oord – verlies van een geliefde
Zo oud als de mens op aarde, is er ervaring met het verlies van een geliefd persoon aan de dood. Wat het mysterie van verlies en rouw werkelijk omvat wordt slechts onthuld aan hen die het meemaken.
De virtuele denkster 198
…
Herhaling – Adriaan van Dis en de Dalai Lama
In 1986 maakten Adriaan van Dis en de Dalai Lama kennis met elkaar in het VPRO-boekenprogramma Hier is…. Ze spraken onder meer over wetenschap en religie. Dertig jaar later ontmoeten ze elkaar opnieuw in India.
Zenboeddhist Victoria, Canada – ‘bruggen slaan en cultuur uitwisselen’
‘Dagelijks zen gaat over harmonieus samenleven met de rest van de gemeenschap of sangha. Of we nu wandelen of zitten mediteren, we houden ons samen bezig met deze activiteit en zijn ons ervan bewust dat onze manier van werken invloed heeft op de ruimte van anderen en de kwaliteit van hun meditatie.’
HRW – ‘China, sta onderwijs voor kinderen in Tibetaanse kloosters toe’
De aard van het Nangchen-verbod geeft aan dat ambtenaren vermoeden dat het de bedoeling van de klassen is dat de monniken religieuze of Tibetaanse nationalistische ideeën doorgeven aan de kinderen. Het beveelt ambtenaren om monniken uit kloosters te verjagen die informele lessen hebben georganiseerd in kloosters voor lokale kinderen ‘in naam van de Tibetaanse lessen of extra onderwijs’.
Taigu – omdat er iets is en niet niets
Erik Hoogcarspel en Taigu hebben een verschillende beoordeling van én Schopenhauer en én het westerse boeddhisme. Schopenhauer koesterde hoop op een convergentie van Oost en West een eeuw voordat Japanse studenten in Europa en Amerika neerstreken om zich te verdiepen in de kunst van wetenschap en filosofie. Zij droegen, eenmaal terug in eigen land, bij aan het imperialisme dat Japan in 1945 van een koude kermis deed thuiskomen.
Ruzie in de sangha van Kosambi (deel 2)
Nadat de Boeddha tevergeefs gepoogd heeft de ruzie tussen de monniken van Kosambi te beëindigen (zie deel 1 ‘Ruzie in de sangha van Kosambi’), verlaat hij alleen, zonder verzorgers, voor vassa, (de regenseizoenretraite) het klooster.
Ruzie in de sangha van Kosambi (deel 1).
In zijn negende missioneringjaar (-520) verbleef de Boeddha in Kosambi. Hoe pijnlijk moet het voor hem geweest zijn toen hij bij de stadspoort de totaal beschonken bhikkhu Sagata zag liggen.
‘De vele misverstanden over verlichting’
Over verlichting hoort men te weten dat wat men in de verschillende spirituele tradities verlichting (satori, nirwana, kensho, moksha, bevrijding, redding etc.) noemt, niets anders is dan een symptoom van geestelijke volwassenheid. Eenvoudig gesteld: Wat men vroeger verlichting noemde is niets anders dan geestelijke volwassenheid.
‘Verklaringen over gezondheid Thich Nhat Hanh spreken elkaar tegen’
Een vertegenwoordiger van de boeddhistische organisatie Plum Village noemt de gezondheid van de belangrijkste leraar Thich Nhat Hanh (92) ‘opmerkelijk stabiel’, daarmee geen oordeel uitsprekend over de staat van zijn gezondheid. Volgens een journalist van het weekblad TIME ziet de leraar eruit alsof hij elk moment zijn laatste adem kan uitblazen.
De ware spirituele vriend
– een advies van U Pandita aan westerse leraren.