• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » 2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland

2019 – vesakfeest in de theravādatempels van Nederland

2 mei 2019 door Arjan Schrier

Het feest van de drie grote gebeurtenissen in het leven van de bodhisattva en Boeddha wordt gevierd in Afferden, Purmerend, Nederhorst den Berg, Musselkanaal en Waalwijk. Traditioneel is het in de maand mei/juni- die in India Vesanta heet, de belangrijkste feestdag in het theravādaboeddhisme. Ook in Nederland wordt de geboorte, het ontwaken en het einde van Samsara, het parinibbana. volop herdacht en gevierd.

De geboorte

Het leven van de Boeddha begon met zijn heengaan uit de Tusitahemel, met de conceptie die plaatsvond bij zijn moeder Mahāmāya. Mahāmāya vertrok tegen de tijd van de verwachte bevalling, zoals indertijd gebruikelijk was, naar haar ouderlijk paleis. Maar voordat ze aankwam beviel ze tien maanden na de conceptie staand in een bloemrijke bosschage, terwijl de deva’s zich zeer verheugden. Hiermee was de geboorte van prins Siddhartha een feit. Zijn moeder stierf al na een paar dagen en ze vroeg haar zus om het kind te verzorgen. Haar zus, de prinses Pājapatigotami, gaf haar eigen baby af aan een min en verzorgde haar zusters baby als haar eigen kind. Pājapatigotami’s kind Nanda zou een eminente discipel van de Boeddha worden.

Asita, een grote wijze, zag op een bezoek aan de hemel dat de deva’s hun gewaden optilden en uiterst verheugd waren. Toen hij vroeg waarom zij zo verheugd waren antwoorden ze dat er een bodhisattva aan zijn laatste leven was begonnen en in het paleis van koning Suddhodana was, in Kapilavattu. Bij het koninklijk paleis aangekomen zag hij er al een schijnsel vanaf komen. Toen hem het kind getoond werd herkende gelijk de kwaliteiten van het kind en ging huilen. De familie schrok en vroeg of er iets mis was. Hij zei nee, maar helaas zal ik al gestorven zijn voordat deze Boeddha zijn leer zal beginnen te verkondigen. Thuis instrueerde een neefje Nalaka om de wereld te verlaten en erop te letten wanneer de Boeddha de dhamma uiteen zou gaan zetten. Hij deed dat en bereikte de verlichting.

De verlichting

Siddhartha had rond zijn 30ste levensjaar door dat zowel de luxe van het paleisleven als de dorheid van overmatige ascese niet de manier is. Hij sterkte aan van zijn bijna fatale vasten en nadat hij een voedzame kom rijstepap te eten had gekregen van Sujātā nam hij, onder wat later de Bodhiboom ging heten, plaats op een bed van kusigras dat hij van een maaier kreeg. Zittend met de onwrikbare wil om er eens en voor altijd achter te komen hoe hij ziekte, de aftakeling van de gezondheid, ouderdom, het verschrompelen van de vitaliteit met het klimmen der jaren en sterven, het scheiden van lichaam en geest, tot een einde kon brengen. Terwijl hij daar moederziel alleen in het bos zat en de zon onder de einder zakte kwam Mara, die zijn gedachten opgemerkt had langs in een poging Siddhartha’s concentratie te breken. Met enge geluiden, sinistere duisternis, gloeiend hete winden en ijzingwekkend wapengekletter. Het schijnt dat Mara van mening is dat alle wezens in het universum hem toebehoren en onder zijn bekoring staan. Maar de bodhisattva overwon Mara en zijn trawanten met zijn geperfectioneerde geduld en vrijgevigheid en vriendelijkheid. In de eerste vier uur van de nacht herinnerde hij zich vele levens en vele vormingen en verdwijningen van het universum. In de tweede nachtwake van vier uur, de wijze waarop kamma zelfs over immense tijdpannes heen wezens tot goede en onvoordelige geboortes en levens voorvallen brengt. Tijdens de laatste nachtwake onderkende hij het en werd een Ontwaakte (wat een betekenis van Boeddha is).

Daarna ging de Boeddha de dhamma (waarheid, werkelijkheid, dat wat steun geeft) die hij, met zovele Boeddha’s voor hem had herontdekt onderwijzen. En hoewel de overgrote meerderheid van de wezens in samsara te veel stof in de ogen heeft besloot hij de inspanning te doen om die wezens met slechts weinig stof in het wijsheids- oog te onderrichten. Hij regelde assistentie door een monniks- en nonnenorde te stichten en voorspelde dat de uiteenzetting van de boeddhadharma, de leer van een verlichte, nog 5.000 jaar zou duren. Daarna zou het pad naar bevrijding van de verlangens en lusten het pad weer overwoekerd zouden hebben.

De volle maan van āsālha, in juli, is traditioneel de dag waarop het starten van het onderwijzen in de leer, voor de vijf asceten in het hertenpark, het in beweging zetten van het wiel van de Dhamma is, gevierd wordt.

Het finale achterlaten van alle fenomenen.

De derde memorabele gebeurtenis die (in den lande) herdacht wordt is dat in het 80ste levensjaar van Gotama Boeddha in, opnieuw de volle maandag van vesak het parinibbana, het finale heengaan, plaatsvond. Onder een Salboom bereikte de Boeddha het sa-upadisesa nibbana. Oftewel de ’toestand zonder hartstocht‘ zonder de resten van de vijf khandhas, de vijf groepen van fenomenen. Het gaan liggen van de wind. De beginloze cyclus van geboortes en overlijden van de Boeddha. Daarmee wordt de geboorte op zijn overwinning op Mara en de daaropvolgende doorbraak in inzicht als het finale heengaan van de Boeddha herdacht. Vesak is daarmee een soort combinatie van Kerst, de bezoeking in de woestijn en Pasen ineen.

In de lijst hieronder staan plaatsen waarvan ik weet dat er Vesak wordt gevierd. Op de Vesakdag, die meestal in een weekeinde gepland wordt, hernieuwen devote volgelingen van de Boeddha vaak de vijf trainingvoornemens. Dat zijn het voornemen om zich te trainen in het onthouden van; het afnemen van de levensadem, afnemen van iemands bezit, ongepaste seksualiteit, meineed te plegen en doelbewust te liegen en onthouding te trainen in het benevelen van de geest met allerlei middelen. De dresscode is, bij voorkeur, wit, en feestelijk. Zoals in Azië bekend staat wordt er uiteraard meegebracht voedsel gegeten. De monniken reciteren verzen in het Pali en houden een uiteenzetting. Vaak is er een processie rond een Boeddhabeeld. De sfeer is gemoedelijk. In de tempel is het dan natuurlijk ook de gelegenheid om collega expats te treffen.

Hier is een klein overzicht van de bij mij bekende tempelceremonies in Nederland:

Wat Boeddhavihara, Leeghwaterpark 7, Purmerend, Noord-Holland, zondag 19 mei v.a. 10.00

Wat Buddharama, Loefstraat 26, Waalwijk Noord-Brabant, zaterdag 18 mei v.a. 10.00

Wat phra Dhammakaya Nederland, Koningsstraat 47, Afferden, Gelderland, zondag 19 mei

Mahamevnawa vihara, Middenweg 65, Nederhorst den Berg, Utrecht, zaterdag 18 mei

Wat Buddhaparami, Marktstraat 11/12, Musselkanaal, Groningen, geen ceremonie omdat de monniken drie weken in Thailand zijn.

Moge de dhamma nog lang standhouden!

Bronnen: De Boeddha, zijn leven en leer, Thera Piyadassi Pali eigennamen, Malasekara Suttas

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Tibetaans boeddhisme Tags: Arjan Schrier, Nederland, tempels, vesak

Lees ook:

  1. Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen
  2. Henk van Kalken – Dzogchen, een staat van zijn
  3. Trainen van de geest met acht korte verzen
  4. De Nederlandse Ango is begonnen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens