• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » De Nederlandse Ango is begonnen

De Nederlandse Ango is begonnen

21 maart 2020 door Zeshin van der Plas

In zenkloosters zijn er twee intensive trainingsperioden per jaar. De eerste begint 1 april en eindigt op de langste dag 21 juni. Tijdens deze trainingsperiode is er elke eerste week van de maand een sesshin, een zevendaagse training die als 1 dag gezien word, een week in volledige stilte.

Gedurende de hele periode staan werkzaamheden op een laag pitje en in plaats van werk is er meditatie. Het woord ‘Ango’ laat zich het best vertalen als ‘In vrede wonen’. De beginperiode van een Ango valt wel mee, maar tijdens de tweede sesshin begin je als een gevangene streepjes op de muur te zetten. Tijdens de laatste sesshin begin je te hallucineren en staat je hele realiteit op losse schroeven. Niets is meer wat het lijkt en de deuk in je ego is onherstelbaar.

Nu zit ongeveer de hele wereld in Ango, dit het antwoord van de natuur aan de mensheid, het is tijd om je te bezinnen. En zo als bij een Ango in het klooster, zo word ook deze wereld-Ango steeds onbuigzamer. De politie patrouilleert met de kyosaku (in de vorm van een bonnenboekje) over straat en werpt je onverbiddelijk op jezelf terug. Niks geen gesocialiseer maar terug naar het isolement van je vreedzame woning waar de muren aan je tenen beginnen te knagen. Het zelf, de totale wereld, dat die je bent, laat niet met zich spotten. Vanuit het universum kijkt ze nu in het diepste van je ziel en vraagt wie ben je, wat heb je jezelf aangedaan? Ben je er klaar voor, klaar voor onderwater? Het is haast wel zeker dat dit een hele lange Ango wordt.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Zen, Zeshin van der Plas Tags: ango, coronavirus, Japan, Nederland, tempels

Lees ook:

  1. Ehipassiko: Japanse beoefening en het Westen
  2. Een stap voorwaarts
  3. Ojizo-sama – beschermer van overleden kinderen
  4. Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    21 maart 2020 om 14:53

    De vergelijking van ‘Ango’ met ‘sociale afstand houden’ is zoiets als appels met aardbeien vergelijken. Het is allemaal fruit maar daarmee houdt de overeenkomst dan ook op.

    Jezelf vrijwillig in een klooster ‘opsluiten’ is echt iets anders dan gedwongen binnenblijven op straffe van een boete. De wereld zit niet in ‘Ango’, de wereld heeft een pandemie aan de broek.

    Zeshin, je ……(woord verwijderd door censor). In 1953 tijdens de waterramp in NL kregen dominees het klaar om het volk te bestoken met introspectie: waar zijn we afgeweken van gods pad? En nu tijdens de corona-pandemie kom jij aan met “Wat heb je jezelf aangedaan?” Tja.

    • Zeshin zegt

      21 maart 2020 om 16:50

      En wat is dat ‘jezelf’? Iets soliede wat je kunt laten zien? Het algemeen beeld van een zelf is een soort kapstok waar we van alles aan hangen, vooral ik, mij, mijn wat we als de grootste schat vastklampen
      Maar dit is niet meer dan de persoon in kwestie en dit zelfbeeld komt nu op losse schroeven te staan, tijd om je te bezinnen om te ontdekken wat werkelijk van jou is, wat je niet kunt verliezen van je gestolen kan worden of kwijt kunt raken. Vertel me maar wanneer je het gevonden hebt

      • G.J. Smeets zegt

        21 maart 2020 om 19:26

        Zeshin,
        wat ik je heb voorgelegd is dat het oude rituele ‘Ango’ onvergelijkbaarbaar is met het recente wettelijk voorgeschreven ’social distancing’. Daar ga je niet op in. Is genoteerd en ik laat het rusten.

    • Shika zegt

      21 maart 2020 om 22:19

      De dominees en het verhaal van de auteur met elkaar te vergelijken, dat noem ik pas aardbeien met appels vergelijken.

  2. G.J. Smeets zegt

    21 maart 2020 om 22:21

    Zeshin,
    en nog iets. Viroloog M. Koopmans die het RIVM en de Europese Commissie bijstaat laat weten [https://decorrespondent.nl/11051/viroloog-marion-koopmans-beantwoordt-de-prangendste-vragen-over-corona-de-nederlandse-aanpak-en-wat-je-nu-kan-doen/779015402352-a0fedac2] dat het wel een jaar kan duren tot het dagelijkse leven weer ‘normaal’ wordt. Een jaar is dus geen ‘Ango’ van 3 maanden. Lees je effe in voor je vergelijkingen gaat maken.

    Laat ik er kort en duidelijk over zijn: je stukje hierboven is een schoolvoorbeeld van een orthodoxe protestante preek gehuld in Japans jasje: “Ben je er klaar voor, klaar voor onderwater?”

    (Het politbureau greep in en verwijderde een onnodig kwetsende zin uit deze reactie)

    Ongevraagd advies: informeer je terdege over de pandemie en laat je pre-occupaties met zen effe rusten.

    • Shika zegt

      22 maart 2020 om 10:59

      Bij het Boeddhistisch Dagblad hebben we ook niets met betweters, muggenzifters, mierenneukers, kokerkijkers, of met mensen die zaken naar hun hand willen zetten.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    22 maart 2020 om 09:52

    Hoe je het wendt of keert, je moet naar binnen en voorlopig binnenblijven. Laten we het aan elkaar vertellen wat er “gevonden” wordt.

  4. Marianne kakuon Fokkema zegt

    22 maart 2020 om 10:32

    Goedemorgen, voor veel mensen is dit een periode van onzekerheid. Voor mij is het een periode om te bezinnen.Wat nog een beetje duidelijk was is weg gevallen. ik gebruik deze periode om stil te zijn. Probeer woorden die je niet bevallen niet groter te maken dan ze zijn, het gaat om de intentie. ik wens u veel goeds.

    • Henk van Kalken zegt

      22 maart 2020 om 11:22

      Helemaal mee eens, Marianne. Wij moeten elkaar niet zo hard mogelijk de oren wassen en met woorden fileren, we moeten er gewoon voor elkaar zijn.

  5. Wulf zegt

    22 maart 2020 om 10:44

    Een vergelijk maken wil niet zeggen dat je met een microscoop naar ieder woord of komma gaat speuren of de vergelijking wel klopt. Dat is bij wiskunde. En heel wat anders dan wanneer je iets symbolisch en/of metaforisch associeert.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Beelden Hindoetempels vernield in Bangladesh
    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens