Een priester in de tempel van Kozenji in Tokio, sprak in een video over het belang van het tonen van mededogen aan anderen, waarbij hij egocentrisch gedrag aanhaalde, zoals de paniekaankopen van wc-papier nadat het coronavirus was uitgebroken.
Boeddhisme
Klaarheid
…
De smokkelaar
In 2003 kreeg de westerse boeddhistische lama Ole Nydahl een ernstig ongeluk bij het parachutespringen. Het was zijn 88e sprong en hij had besloten in lotuszit te springen. Hij wist niet dat je dan veel sneller valt dan wanneer je je armen en benen spreidt. Op het laatste moment wist hij de parachute nog open te krijgen, maar hij maakte toch een behoorlijke smak. Hij lag weken op de intensive care, maar kwam er weer bovenop.
Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering
De Boeddha zelf leefde in een tijd van enorm lijden en onrecht. Het kastensysteem van het oude India was een onrechtvaardig systeem dat tot grote vooroordelen en geweld leidde. Dit was hetzelfde systeem dat de Boeddha – als jongeman – immense macht, rijkdom en privilege gaf. Hij was een prins. Hij had zoveel te verliezen en niets te winnen door het kastenstelsel te verstoren, maar dat is precies wat hij deed.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (31)
Marjolein: ‘In de jaren van rouw kwam ik er achter dat alle (mentale) wijsheid uit de traditie van Advaita Vedanta mij voor geen meter hielp bij mijn rouwverwerking. Die wijsheid stond zo ver af van mijn dagelijkse geworstel in het omgaan met mijn verdriet, schuldgevoel, verlangen en eenzaamheid. Mijn gemodder kon ik niet afdoen als ‘maya’; mijn gemodder was ècht!’
Sterven als een wolk
Volgens de boeddhistische traditie is sterven niet het omzetten van een knopje, waarna het lampje van de geest definitief dooft, of voor eeuwig voort gloeit in een poel van jolijt of ellende. Als leven een kunst is, dan is sterven dat des te meer, zoals Philip Kapleau Roshi in zijn boek over zen, leven en sterven schrijft.
Informatieavond over vrijwilligerswerk in hospice de liefde
Speciaal opgeleide vrijwilligers bieden samen met de zorgprofessionals, stervensbegeleiding en persoonlijke ondersteuning. Ook de vrijwilligers die koken, tuinieren en schoonmaken zijn onmisbaar voor het welzijn van de gasten.
Een slechte boeddhist
Geplaagd door angsten gaat Taigu op zoek naar verlichting. Hij wendt zich tot een psychiater en bevraagt het boeddhisme op zijn helende vermogen.
Wijziging religieuze muurschildering in Thaise tempel valt verkeerd bij boeddhistische inspecteurs
Ambtenaren van het Thais provinciaal religieus bureau hebben gisteren de leiding van de Nong Tao-tempel in centraal Thailand opdracht gegeven om een aangebrachte religieuze afbeelding op een bestaande schildering op een muur van de tempel over te schilderen Ze vinden de afbeelding ongepast en afbreuk doen aan de verering van de Boeddha.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie
Mindfulness heeft ook in Japan aan populariteit gewonnen als een praktische manier om de geest te verlichten. De effectiviteit ervan is nu in een nieuw daglicht komen te staan tijdens de coronaviruscrisis.
Taigu – De kleine Sukhavati sutra
Taigu leest voor: De kleine beschrijving van Sukhavati (in het Japans de kleine sutra van Amitayus genoemd) is door Honen uitgekozen als één van de drie Reine-Landsutra’s die in het shinboeddhisme centraal staan. Sukhavati is de naam van Amida’s Reine Land.
De barmhartige primaat
Een beroemd voorbeeld van het bijzondere inlevingsvermogen van bonobo’s is het verhaal van De Waal over de bonobo vrouw Kuni. Kuni zag een vogeltje tegen het glas van haar verblijf in een dierentuin aanvliegen. Ze pakte het verdoofde diertje op en klom ermee naar de top van de hoogste boom. Daar vouwde ze voorzichtig de vleugeltjes van het beestje open, met in elke hand tussen haar vingertoppen een vleugeltje. Vervolgens liet ze de vogel los, maar helaas stortte het weer neer. Kuni klom uit de boom en bleef de wacht houden over het gewonde dier. Aan het eind van de dag was de vogel hersteld en vloog veilig weg.
Belangeloze goedheid.
Maar, vertelde een inwendig stemmetje, was toch er een secundaire winst. Het bevredigende gevoel Goed te zijn geweest. Het Brave Hendrikgevoel.
Ad van Dun – Bloeiwijzen zeven mandalabloemen – kracht
…
Goed leven en sterven in boeddhistisch perspectief
De Koppelkerk nodigt op zaterdagavond 20 juni de boeddhistische leraar en schrijver Sebo Ebbens uit voor een online lezing over zijn nieuwe boek ‘Op de golven van geboorte en dood. Goed leven en sterven in boeddhistisch perspectief’.
Ardan – 31 mei 2020
Cartoon voor 31 mei 2020 door Ardan.
De virtuele denkster 267
…
TV de Boeddhistische blik – DEAR EARTH
Wie staat er op voor het behoud van de aarde?
De dakloze zenmeester.
Tosui was in zijn tijd een bekende zenmeester. Hij had in verscheidene tempels gewoond en door het hele land onderricht gegeven. Zijn populariteit werd zo groot dat de laatste tempel waar hij woonde het aantal leerlingen niet meer aan kon.
Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen
In het interview, dat met een online verbinding tot stand kwam, zei de Tibetaanse geestelijke leider dat hij de afgelopen maanden in isolatie is geweest om zijn gezondheid te waarborgen te midden van de corona-pandemie.
Assam boeddhisten – eeuwenoude relikwieën Boeddha veiligstellen in museum
De relikwieën zijn afkomstig uit de tijd van koning Asoka. Ayodhya heeft een groot belang in de boeddhistische literatuur. In de traditionele boeddhistische literatuur wordt het Saket genoemd.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (30) – translocatie en mayonaise
Voor haar kookboek voor tiendaagse meditatiecursussen schreef Moniek Nooren een verhaal bij elk van de dagmenu’s: een melange van vertelsels over belevenissen in de keuken, de praktijk van het koken en de praktische toepassing van de boeddhistische leringen.
Tulku Orgyen Topgyal – ‘online zegeningen Dalai Lama hebben geen waarde’
Tulku Orgyen Topgyal vindt dat zogenoemde empowerments alleen kunnen worden gegeven wanneer de leraar en de student fysiek samen zijn en niet door middel van televisieschermen, en voegde eraan toe dat het in strijd is met de principes van empowerments.