In deze Engelstalige lezing wordt de boeddhistische invalshoek als perspectief aangevat op relaties in de brede zin van het woord (partners, ouder-kind, collega’s, …).
Boeddhisme
Vertrouwen en overgave
We leven in een wereld van illusies, de schijnwereld van ons ego. Een volledig, vrij bewustzijn zoals dat van een Boeddha lijkt onbereikbaar. Elke keer als ik tot inzicht kom, is dat voor even, meteen neemt een nieuwe illusie mij te grazen. Elk verlangen om te ontsnappen draait uit op een nieuwe teleurstelling, mijn ego is zo sterk dat oude gewoonten en illusies telkens weer de overhand nemen.
De virtuele denkster 288
…
Zachte discipline
Vipassanameditatie is een prachtig middel, maar is niet altijd leuk. En meditatie werpt weinig vruchten af, als we het alleen maar doen wanneer we het leuk vinden. Soms moeten we een beetje tegenzin overwinnen om ons tot de zitmeditatie te brengen.
Ware Aard: zuiver of niet?
Bij de Chinese boeddhistische leraar Chih-i (538-597) geldt boeddhanatuur als bron van goed én kwaad.
Ontkennen om te kunnen groeien: Anatman
En om naar dat niveau te groeien moeten we het oude beeld van een onveranderlijk zelf loslaten, dus erkennen dat we uiteindelijk een anatman-identiteit hebben.
Leegte
Soms ontvalt je ineens alles waarop je dacht te kunnen rekenen.
Reflectie: Acht wereldse zorgen om je van te bevrijden
Belangrijk is om onszelf altijd met compassie te onderzoeken en te aanschouwen. Het (negatieve) geloof dat we opdeden over onszelf en het gedrag wat we vertonen zijn aangeleerd.
Boeddhistische psychologie en westerse psychotherapie
Boeddhistische psychologie is primair gericht op zelfonderzoek, zelfgewaarzijn en zelfkennis en helpt om je eigen ego meer transparant te maken. De cliënt komt daar niet in voor.
Karaniya Metta Sutta – aansporing om goed te doen en een goed hart te cultiveren
Metta, mediteren op liefdevolle vriendelijkheid, is één van de vier Brahmavihara’s. Metta wordt meer en meer beoefend in combinatie met vipassana meditatie.
Tibetaanse China-criticus Takna Jigme Sangpo in Zwitserland overleden
Tibetanen in ballingschap spraken hun verdriet uit over het overlijden van Sangpo en noemden hem een held en een inspiratiebron voor de jongere generaties Tibetanen.
De Boeddha en de dood
Wij mensen bestaan niet als geïsoleerde subjecten, we zijn in ons bestaan van elkaar afhankelijk, dat kunnen we van de huidige pandemie leren. De ander maakt dus deel uit van het zelf en omgekeerd. De dood van de ander is een aspect van mijn eigen dood en met de ander sterft er een stukje van mij. Dit besef ik in de rouw en in dit besef ervaar ik de vriendschap, zo ervaar ik wat de ander voor mij betekende. Zonder dood zouden we ons gevoel voor vriendschap verliezen en een soort onmensen worden.
Marlous Lazal interviewt zenleraar Maurice Knegtel
Marlous Lazal, radiomaker en zangeres, interviewt in Zen&Zo 14 zenleraar en auteur Maurice Knegtel over zijn laatste boek Het afdalen van de berg, zijn meest persoonlijke advies naar aanleiding van het overlijden van zijn vader en de boeddhanatuur van zijn hond.
Boeddhistisch Laos: Geloof niet afgezworen, christenen uit huizen gezet
Activisten en NGO’s hebben dit laatste geval van religieuze onverdraagzaamheid in het door de communisten geleide land actief aan de kaak gesteld.
Sleutel tot inzicht – de Boeddha — zijn onzelfzuchtige dienstverlening
Als we terugkijken op zijn dienstverlening, is het eigenlijk ontroerend om te zien wat een geweldig mens de Boeddha was.
Karma, een oproep tot meer behoedzaamheid
Onze toekomst wordt niet noodzakelijkerwijs bepaald door ons verleden. We hebben de vrijheid om te veranderen, omdat ons wezen rust in een eeuwigdurend moment van vrijheid, waarin lichaam en geest wegvallen en wij – en heel de wereld met ons – gelijktijdig nieuw en onbezoedeld zijn.
Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
In het Westen oefenen we meestal in omgekeerde volgorde: we beginnen met meditatie, op een retraite komen we in contact met de sila, en aan het einde van de retraite krijgt de dana een plaatsje.
Communistisch China verbiedt religieuze bruiloften en begrafenissen als illegale activiteit
Een lekenboeddhist in de noordoostelijke provincie Liaoning werd gearresteerd voor het thuis reciteren van sutra’s voor de doden, in april en juni, en werd beschuldigd van het ‘privé opzetten van een religieuze locatie’.
‘We weten dat geluk niet tevreden stelt’
De ‘ik’ in het lied Alles kan een mens gelukkig maken ontbreekt het aan niets. Toch zou die ik iets vaker simpelweg gelukkig willen zijn. Een luxeprobleem, of toch niet? De behoefte aan geluk is geen onzin. De ik uit het lied heeft het mooi voor elkaar, zoals dit in het dagelijks taalgebruik heet. Anderen hebben het minder goed getroffen, bijvoorbeeld vanwege hun gezondheid en andere obstakels.
Transformeren
De boeddhistische leraar Jack Kornfield beschrijft vier principes die leiden tot een transformatie van onze geest. Eerst en vooral is het nodig dat we de realiteit erkennen zoals ze is, niet zoals we zouden willen dat ze is.
De virtuele denkster 287
…
Willigis Jäger, zenmeester en Benediktijner monnik
Wie was deze Duitse profeet die boeddhisme en christendom op een lijn stelt?
Sleutel tot inzicht – De daden van een Arahat
Waarom het wedergeboorte proces van een heilige (een Arahat) volledig ten einde is gebracht.
Imagine more religion in voetbal, John
We willen geen religie meer. We zijn boos op de religie.