• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Dharmapelgrim – voorbeschikking

Dharmapelgrim – voorbeschikking

31 oktober 2021 door Dharmapelgrim

Een ander woord voor ‘voorbeschikking’ is predestinatie. Een paar honderd jaar geleden hadden we hier in de Lage Landen twee mannekes  die daar onderling ruzie over hadden. Ene Arminius en ene Gomarus. En hoewel die mannekes beiden allang dood zijn, duurt de strijd tussen hun aanhangers voort tot op de dag van vandaag. Hoewel, dat denk ik, veel aanhangers van protestantse of remonstrantse hoek zelf geen idee meer hebben waar het precies over gaat.

Hoe kom ik hierop? Wel, ik speel af en toe een personage uit begin 17de eeuw. Mijn alter ego is dan een Mennoniet, een aanhanger van Menno Simons, en ik sympathiseer met de stellingname van Arminius. Hier te lande heeft niemand nog van Boeddha gehoord – boeddhisten zijn daardoor hier ook nergens te vinden – en met Arminius kan ik beter uit de voeten dan met Gomarus. Zo zij het.

Arminius stelde dat de mens een vrije keuze heeft om wel of niet in God te geloven en dat hij ook een vrije keuze heeft iets van zijn leven te maken. De keuzes die de mens maakt, bepalen uiteindelijk of de mens wel of niet gered zal worden, behouden zal blijven en in de hemel zal komen. Of in de hel, want dat kan natuurlijk ook. Gomarus is het daar niet mee eens. Hij stelt dat God alles reeds bij de schepping precies heeft bepaald, dus niks vrije keuze. Reeds bij geboorte staat vast of je in de hemel of in de hel komt. “Maktub” (= Arabisch) zou een islamiet zeggen, “Het staat geschreven.” Anders verwoord: alles gebeurt met een reden volgens een vaststaand plan. Wat dat betreft zou Gomarus een goede moslim zijn.

Het kan zijn dat ik van Boeddha’s leringen nog steeds onvoldoende begrijp, maar tot op dit moment ga ik ervan uit dat er helemaal niets vaststaat. Er staat nergens iets geschreven. Er is géén plan. Het hele universum heeft géén reden om er te zijn, en dat geldt automatisch voor alles in dat universum, inclusief jij en ik. Er is géén reden om te bestaan. Het universum is er evenwel, en jij bent er… en ik ook. Maar dat wij er zijn is niet door iets of iemand voorbeschikt. We hadden er voor hetzelfde geld dus niet kunnen zijn. Net als het heelal. Er bestaat géén grote bedenker.

Hoe erg is dat, dat er niets aan het universum, ons zonnestelsel, deze aarde, mijn individuele bestaantje ten grondslag ligt? Het is maar hoe je het bekijkt. Ik vind het niet erg. (Vroeger vond ik het een beangstigende gedachte, maar daar ben ik inmiddels wel overheen). Over het hoe, wat en waarom nadenken is een boeiend soort tijdverdrijf, maar ik ga mijn hoofd er niet over breken. Dat levert alleen koppijn op. Ik ben er en ik blijf er, tot ik er niet meer ben. Zo simpel is het. En één ding is mij in ieder geval volstrekt duidelijk: er is niets voorbeschikt.

Bestaat er een hemel? Misschien. Bestaat er een “Zuiver Land”? Misschien. Bestaat er een hel? Misschien. Of bestaan er meerdere hemelen en meerdere hellen en … misschien.

Hier schiet mij een mop te binnen die mijn vader mij vroeger ooit vertelde: “Ik droomde laatst dat ik bij een poort in een muur stond waar een wachter voor stond. Hij liet mij niet door de poort gaan, want – zo zei hij – ik was nog niet dood. Op mijn verzoek wilde hij mij echter wel om de tuin leiden. (Achter de muur lag namelijk een onmetelijke tuin!). Met een snelheid groter dan die van het licht bewogen wij ons langs de muur. Af en toe flitste er een deurtje voorbij. “Wat zit er achter die deurtjes?” vroeg ik. Hij wilde mij dat wel bij één deurtje laten zien, mits ik héél stil was. Hij opende een deurtje, en ik zag een uitgestrekt zuiver land, met daarin een groepje mensen. “Ssssstt” zei mijn gids, “dat zijn boeddhisten* die denken dat ze hier alleen zijn”.

* voor boeddhisten kun je hier desgewenst invullen: katholieken, gereformeerden, moslims, hindoes, etc. Alles is mogelijk. Deurtjes zat.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Zorg Tags: Arminius, Boeddha, God, Gomarus, hemel en hel, Maktub, universum, vrije keuze4, Zuiver Land

Lees ook:

  1. Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
  2. Boekbespreking – Al het andere is om vrijheid, leven zonder van alles te willen
  3. Hoe knip ik de verlichting aan? (3) – ‘De moderne wereld hunkert naar wonderen’
  4. Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 179 – aandacht
  • Extinction Rebellion en Christian Climate Action bezetten opnieuw kantoor Belastingdienst
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens