• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

Dharmapelgrim – waarheid en werkelijkheid

7 november 2021 door Dharmapelgrim

Waarheid en werkelijkheid zijn volgens mij twee totaal verschillende zaken. Ze hebben niets met elkaar te maken. Ehhh. Wacht even. Ik begin opnieuw:
Waarheid en werkelijkheid liggen volgens mij in elkaars verlengde en overlappen elkaar en … ehhh…
Sorry er gaat iets mis.

De werkelijkheid is, en nu spreek ik waarheid, dat ik noch weet wat werkelijkheid is, noch wat waarheid is. (Beide noch’s met ‘ch’) En het is niet zo dat ik dat nog niet weet (met een ‘g’), ik vermoed met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik er zelfs nooit achter ga komen. Ondertussen geniet ik in waarheid van de werkelijkheid waarin ik leef! Juist omdat ik het niet weet. Kun je het volgen?

Om te beginnen: ik ga er van uit dat er slechts één enkele onversneden allesomvattende werkelijkheid is, die niemand door en door kent. Als er al een opperwezen zou bestaan, kent hij (zij of het) die dus ook niet. Boeddha kent deze alles omvattende werkelijkheid evenmin in totaliteit, neem ik aan. Boeddha is namelijk onderdeel van de werkelijkheid. En wie het daarmee oneens is, heeft mijn volledige zegen. Het zij zo. Leuk woord trouwens… vol – ledig. Bijna een sluitende definitie!

Waarheid is subjectief. Tegenover één onversneden allesomvattende ledige volheid, staan ontelbare waarheden. Er zijn namelijk net zoveel waarheden als er wezens zijn die er een waarheid op na houden, zijnde hun hoogst persoonlijke perceptie van de werkelijkheid. Iedere waarheid is door iemand uit de werkelijkheid genomen. Tegenwoordig hoeft dat geen eens een levend persoon te zijn. Het kan ook een ding zijn, een camera bijvoorbeeld, die ‘het ware’ onmiddellijk na nemen voorziet van tags, zoals datum, tijd, locatie. Tags zijn gewoon stempeltjes ”zo is het” en alles wat het stempeltje “zo is het” draagt, is waar want deel van de werkelijkheid. Toch? (Straks geloven we niemand meer, alleen nog van stempeltjes voorziene zaken. Die zijn immers ‘waar’. Nog even, en niemand vertrouwt meer op eigen zintuiglijke waar-neming.)

Ik dwaal af. Terug naar waarheid en werkelijkheid.

Maken mijn fantasieën óók deel uit van de werkelijkheid en/of de waarheid? Voor mij wel. En als ik er over vertel, gaan ze misschien ook deel uitmaken van de werkelijkheid / waarheid van anderen. In mijn fantasie bestaan er kabouters, elfjes, trollen, draken en nog veel meer sprookjesachtige wezens. Zijn ze echt of niet? Wie zal het zeggen.

De afgelopen dagen heb ik op Netflix verschillende documentaires gevolgd. Ik vernam dat er meer sterren in het universum zijn dan er zandkorrels op aarde liggen. Is dat zo? Niet voor mij, wanneer ik ‘s avonds in het donker over het strand loop en naar de sterren boven mij kijk.

Ik vernam dat zich onder ieder stap die ik in een bos zet, honderden kilometers myceliumdraden bevinden. Is dat zo? Niet voor mij. Ik kan die draden niet waarnemen en moet de wetenschappers die dat beweren gewoon geloven.

Ik vernam dat er bewijzen zijn die reïncarnatie … Is dat zo? Ik vernam dat … Is dat zo?

Laat ik het kort houden. Op de vraag: “Is dat zo?” kan ik oprecht alleen maar zeggen dat ik er steeds meer van overtuigd raak dat ik verdomd weinig weet van wat werkelijk is. Ik weet ook niet wat waarheid is. Ik leef bij de gratie van wat ik erváár van wat de werkelijkheid voor mij betekent: dat mijn tenen zeer doen wanneer ik een schop tegen een grote steen geef! En ik leef bij de gratie van afspraken die gemaakt zijn: dat wij als we twee bij twee optellen, op vier uitkomen. Het zijn allemaal erg praktische zaken, die het mij mogelijk maken mijn aardse leven te leven. Verder heb ik geen flauw idee.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: Netflix, sterren, universum, waarheid, werkelijkheid, zandkorrels

Lees ook:

  1. Dharmapelgrim – voorbeschikking
  2. ‘Iedereen heeft zijn eigen waarheid’
  3. Wie neemt hier eigenlijk de beslissingen?
  4. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    8 november 2021 om 11:12

    Werkelijkheid is iets dat te constateren of waar te nemen is. Waarheid is vaak geen waarheid, oftewel een conclusie die uit meerdere meningen is ontstaan en zou men dus een menselijke waarheid kunnen noemen.
    Er is maar één werkelijke waarheid, de ultieme waarheid, een waarheid die nooit iemand te weten zal komen.

    • Dharmapelgrim zegt

      8 november 2021 om 18:37

      Is dat zo?

    • klaas hansen zegt

      9 november 2021 om 10:27

      Een vaak gehoorde uitspraak:’De waarheid mag toch gezegd worden?” Is dat ook zo? Wanneer jij vindt dat de waarheid gezegd mag worden ,mag hij ook tegen jou gezegd worden.Het vervelende is dat veel “waarheidzeggers” buitengewoon gebelgd kunnen reageren als die waarheid tegen hun gezegd wordt.Maar dat laatste is ook een bevestiging van hun eigen principe.Je promoveert een persoonlijk iets(ik mag) tot een algemeen iets(iedereen mag de waarheid zeggen)De praktijk wijst uit dat dat laatste wel erg veel vervelende consequenties heeft……..

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • 24 mei 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • 25 mei 2022
    Meditatiegroep Bloemendaal
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Baas over eigen karma
  • Guy – Kijk. Zie. Observeer.
  • Hengstdijk – Retraitecentrum Metta Vihara viert tiende verjaardag
  • Speciaal gezant VS voor Tibetaanse zaken ontmoet Nepalese premier
  • Den Haag – Mensenrechtenfilmfestival in Nederland

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens