Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Boeddhisme
Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
Dat ik me nog nooit heb vertoond in een shintempel komt niet alleen omdat de dichtstbijzijnde zich in Antwerpen bevindt. Ik vind shinboeddhisme, hoe sympathiek ook op papier, in de praktijk een beetje eng.
Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
Spirituele beoefening heeft minstens drie dimensies: een innerlijke, een sociale en een ecologische dimensie. In dit artikel verkent Versavel de derde dimensie, met name natuurbeleving, eco-spiritualiteit en natuurmystiek in een aantal religieuze en filosofische tradities.
Bezoeken van de Chinese Panchen Lama verbergen de mensenrechtencrisis in Tibet
Volgens het Tibet Rights Collective wijzen berichten erop dat Gyaltsen Norbu in juli 2022 ook het Sangdingklooster bezocht, waar hij ‘de hoop uitsprak om gezamenlijk inspanningen te leveren en de nodige bijdragen te leveren aan de sinisering van het Tibetaanse boeddhisme’.
Guy – bosmonniken
Bosmonniken zijn non-conformisten en hebben de astrante neiging om recht op het doel af te gaan en de Dhamma erg sec en ruig te brengen.
Niets doen
Never a dull moment op het kussen.
Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
De militairen van Myanmar trekken van de ene plaats naar de andere in het land, ook op het platteland. Waarom doen ze dit? Om de plaatselijke strijders uit de weg te ruimen, zeggen ze. Gewoonlijk creëren ze alleen maar meer instabiliteit en geweld tegen de bevolking in de plaatsen waar ze naar toe gaan.
Boeken – Kies bewust, hoe je het geluk in jezelf kunt vinden
Gonnissen adviseert te beginnen met het oefenen in het bewust kiezen en dat is vooral kiezen hoe je met de situaties die je ervaart omgaat. En daarvoor moet je op zoek gaan naar het plekje in jezelf waar een overvloed is aan liefde en geluk en waar alle antwoorden liggen. Dit doe je door meditatie, maar volgens Gonnissen kan het ook door tuinieren, de hond uitlaten of naar muziek luisteren. Gonnissen is ervan overtuigd dat iedereen zo’n plekje heeft, ze noemt dit de “voedingsbodem”.
Japanse begrafenistradities wijzigen
Een van de bedrijven biedt producten die foto’s van overledenen omzetten in kunst om op een boeddhistisch altaar te plaatsen.
Atiyoga: The Eighteen Tantras.
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Nieuw boek Guy Dubois – Jij bent de stroom
Deze artikelen behandelen aspecten die consistent en coherent in de Pali-canon geciteerd en benadrukt worden. Kerngedachten die de Leer funderen. Schragen. Thema’s die niet opsmukken of garneren, maar to the point gaan.
Boeddhistische vlag wappert voor het eerst aan boord van Amerikaans marineschip
De boeddhistische wimpel bestaat uit een blauwe Dharmachara (Dharmawiel) op een wit veld met een afgeronde punt op de wimpel. De Amerikaanse vlagcode bepaalt dat een kerkelijke wimpel onmiddellijk boven de vaandrig moet wapperen als een aalmoezenier onderweg religieuze diensten houdt. De Amerikaanse marine heeft vier religieuze wimpels: Joods, Christelijk, Boeddhistisch en Moslim.
Guy – samsara
Samsara is de vicieuze cyclus van geboorte en dood. ‘Leven in samsara’ wil zeggen dat men de cyclus van het bestendige ‘worden’ (P. bhava) niet kan, durft of wil vermijden.
Dansen met je ego – Jouw gevoelens en emoties
Wanneer je je gevoelens kan laten stromen als een rivier is er niets aan de hand. Het kan echter gebeuren dat je ze niet kunt uiten, vanwege de situatie, het moment of anderen. Dan is het alsof er een dam in de rivier is geplaatst.
Ludo – orkaan
…
Bijzondere leraren – bijzondere lezingen
Waarom identiteit? Waren wij niet de groep die onbaatzuchtigheid poneerde?
En hoe zit het eigenlijk met ‘ons’? Sluiten we mensen uit? Welke wij/zij speelt er onder boeddhistische beoefenaars en de verschillende tradities inclusief ‘onze’ Tibetaanse traditie?
Feestelijke bijeenkomst Museum of Contemporary Tibetan Art
Het museum ontvangt inmiddels veel enthousiaste bezoekers uit binnen-en buitenland. Het is gratis toegankelijk.
Tibetanen neigen naar een democratische bestuursvorm
De geleidelijke stroom van democratie bereikte zijn hoogtepunt in 2011 toen de Dalai Lama zijn politieke/tijdelijke macht formeel overdroeg aan de door het volk gekozen KalonTripa (nu bekend als Sikyong) door de Tibetaanse burgers.
Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie
‘Me zo te voelen (goed genoeg) is lastig omdat ik meen dat mijn naasten druk op me uitoefenen het naar hun zin te maken. Ik ben weer geneigd om me aan te passen, zoals ik dat mogelijk mijn hele leven al heb gedaan.’
De boeddhistische blik – What should you do for freedom?
Hoe gaan boeddhisten in Oekraïne om met de oorlog die woedt in hun land? Kun je pacifistisch blijven en niet oordelen volgens de boeddhistische leefregels? Of kom je in actie?
Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.
Edel – Ook als ik naakt ben
In het boeddhisme vind ik een bruikbaar begrippenkader om hier naar te kijken. Aan de ene kant zijn er de ‘drie vergiften’: begeerte, afkeer en verwarring. Als ik louter vanuit begeerte en afkeer naar de wereld kijk, is iedereen loslopend wild. Er is alleen de vraag ‘wat brengt het mij op? Seks, geld, macht …?’ Wat mij past probeer ik aan mijn behoefte te onderwerpen, wat mij niet past negeer ik, wat mij in de weg staat elimineer ik. De verwarring is te denken dat alles in functie staat van mijn afkeer en begeerte.
De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
De Boeddha stuurt altijd aan op een middenweg. In zijn tijd o.a. tussen totale lichaamsverzaking en luxe, tussen eternalisme en nihilisme. Voor onze tijd zouden daar bijvoorbeeld het vermijden van extremen als ‘ieder alleen voor zich zonder door enige wet afgeremd te worden’ (extreem roofkapitalisme) en ‘het collectief voor ons allen zonder echt privébezit’ onder kunnen vallen.
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Thijssen ging, naarmate het reinigingsproces op gang kwam, door een hel. Soms werd hij geestelijk en emotioneel volledig uitgeschakeld. Hij voelde een verschrikkelijke oerpijn. Alle onopgeloste gevoelens en pijnen werden onder de microscoop gelegd. Thijssen ervoer dat hij ze nooit werkelijk gevoeld en geïntegreerd had.