• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Mindfulness is niet: ‘niet oordelen’

Mindfulness is niet: ‘niet oordelen’

27 januari 2017 door Edel Maex

Laat ons duidelijk zijn: niet alles is oké. Mindfulness wil niet zeggen dat je alles aanvaardt of goed vindt.

In mindfulness-oefeningen vragen om even niet te oordelen. Niet omdat er iets mis is met oordelen, maar omdat we vaak automatisch oordelen. Sommige dingen vinden we maar normaal, andere veroordelen we zonder er eerst goed bij stil te staan.

Daarom oefenen we in mindfulness om ons oordeel even uit te stellen en goed te kijken. Dat helpt ons om minder reactief te oordelen.

Het kan zijn dat ons oordeel daardoor verzacht. Een automatische veroordeling maakt plaats voor meer begrip, voor onszelf of de ander.

Het kan evengoed dat ons oordeel daardoor scherper wordt. Misschien kom je tot de conclusie dat wat je al die jaren voor lief genomen hebben, eigenlijk onaanvaardbaar is. Vaak leidt dit ertoe dat we voortaan onze grenzen wel aangeven.

 

Deze tekst maakt deel uit van een serie over wat mindfulness niet is. Alle afleveringen van deze serie.

 

Omslagfoto Arrèt sur image, Erik Pevermagie, CC SA 04 door Onlysilence.

 

Categorie: Edel Maex, Mindfulness Tags: mindfulness is niet, oordelen

Lees ook:

  1. Mindfulness is niet: ‘boeddhisme’
  2. Mindfulness is niet: ‘waardevrij’
  3. Mindfulness is niet: ‘egoïstisch’
  4. Mindfulness is niet: ‘passief’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    27 januari 2017 om 12:02

    Mindfulness is controleren en beheersen.

    • kees moerbeek zegt

      27 januari 2017 om 13:52

      Je hebt het niet begrepen, Kay. Mindfulness is juist NIET controleren en beheersen. Het is loslaten, openstaan, laten komen en zien hoe de ‘aap rusteloos heen en weer slingert’. Dat geeft inzicht.

      Kay, ik mag je aanraden je verdiepen in wat boeddhisme werkelijk is, in plaats van je (voor)oordelen te projecteren. Dank je wel.

      • Kay zegt

        27 januari 2017 om 14:27

        Uit eigen zeggen van minndfulness onderzoekers is mindfulness wat anders dan concentratie en contempatiënten wat pure controle en concentratie is. Mindfulness probeert gecontroleerd waar te nemen van activiteiten of gebeuren tot dat het controleren van het waarnemen geconditioneerd is.

        Een zin uit deze reactie is verwijderd.

        • kees moerbeek zegt

          27 januari 2017 om 16:28

          Deze reactie is verwijderd, voldeed niet aan de normen van ons reactiebeleid.

          • Kay zegt

            27 januari 2017 om 17:19

            Deze reactie is verwijderd, voldoet niet aan onze voorwaarden voor reageren. Juist spreken en handelen.

          • kees moerbeek zegt

            27 januari 2017 om 17:45

            Kay, 27 januari 2017 16:28

            Deze reactie is verwijderd, had geen betrekking op de inhoud van het artikel.

          • kees moerbeek zegt

            27 januari 2017 om 21:51

            Deze reactie is verwijderd, had geen betrekking op de inhoud van het artikel.

  2. bart zegt

    27 januari 2017 om 18:27

    Je hebt business figuren die een noodlijdend bedrijf opkopen om vervolgens de rendabele afdelingen te verkopen en de rest failliet laten gaan en daar goed aan verdienen. Mindfulness is de 7e regel van het achtvoudige pad die misbruikt word om een religie om te buigen naar een gezonde live stijl wat niets meer met boeddhisme te maken heeft

    • marein zegt

      27 januari 2017 om 19:14

      hoe is een gezonde levensstijl niet boeddhistisch?

      • kees moerbeek zegt

        27 januari 2017 om 21:57

        Omdat het een uiting kan zijn van gehechtheid, afkeer en onwetendheid, Marein. Als een gezonde leefstijl overeenkomt met het Achtvoudige Pad is het wat anders, omdat het heilzaam is.

        • marein zegt

          28 januari 2017 om 14:43

          als je dat omkeert zou er dus gezond gedrag zijn dat door het boeddhisme wordt afgewezen. dat lijkt me niet best.

          • marein zegt

            28 januari 2017 om 14:58

            overigens vroeg ik het aan bart.

          • kees moerbeek zegt

            28 januari 2017 om 15:49

            Het boeddhisme kent geen scheiding van lichaam en geest. Onze geest/lichaam is bij uitstek het middel om te Ontwaken en daarom moeten we er goed voor zorgen.

            Deze reactie is verder verwijderd, gaat niet in de op de inhoud van het artikel.

          • zeshin zegt

            29 januari 2017 om 11:06

            Ik heb even mee gelezen en kan niet laten om een reactie te geven.
            Als je ergens voor bent, betekent dat niet dat je tegen het tegenovergestelde bent. Het is jou interpretatie dat gezond gedrag door het boeddhisme afgewezen zou worden. Wat Bart schrijft daar ben ik het wel mee eens, het boeddhisme is geen medische therapie, het is een religie. En iemand die dat naar een medische therapie wil ombuigen, daar kan ik niets aan doen. Het enige wat ik kan doen is onderbouwen dat zo iets geen Boeddhisme is. Dat komt bij mij niet zo maar uit de lucht vallen. In het verleden is de Boeddhistische Uni een overeenkomst aangegaan met Achmea. Er werd een boeddhistisch zorg collectief in het leven geroepen. Een paar weken later kreeg ik een brief van Achmea of ik meditatie lessen in het Live stijl trainingscentrum van Achmea wilde komen geven. Het boeddhisme verkwanselt aan een zorg collectief. Er is niets mis mee als je je leven via mindfulness op orde wilt krijgen, of door zen rustig wilt worden, maar dan ben je niet met boeddhisme bezig. Naar mijn mening hoort zo iets niet thuis binnen het boeddhisme. Dat zou het boeddhisme te kort doen het Boeddhisme bestaat uit: Boeddha, Dharma en Sangha. Binnen zen worden er Seshin gehouden een intensive week van meditatie, tempeldiensten, privé onderhoud, oryoki stijl eten, enz. en dat doe je allemaal samen. Seshin betekent 1 geest, samen ben je een geest, een geheel. Als jij als afgescheiden persoontje jou leven weer op orde wilt krijgen, of rustig worden is dat een beperkte visie. Jij rustig, alles weer op orde en de rest van de wereld,….. Hoe zou je gelukkig, rustig, alles weer op orde hebben, terwijl je weet dat ze in het Midden Oosten uit haat en afgunst elkaar vermoorden. Het boeddhisme gaat over een oplossing daarvoor vinden , een werkelijke voor 100% oplossing en dat heeft niets met een gezonde levensstijl te maken. Maar die oplossing ligt niet op het vlak van ‘vrede in de wereld’. Sinds Kain zijn broer vermoorde is er nog geen dag in de wereldgeschiedenis geweest dat er niet ergens op de wereld een ruzie of oorlog was. Alle wereld verbeteraars ten spijt. nog niemand is het gelukt om permanente vrede in de wereld te krijgen. Zo als ik al zei, de oplossing ligt op een ander vlak, een religieus vlak, niet een godsdienstig vlak maar religieus, dat betekent, een geest. Het woord religie betekent: ‘Dat wat gescheiden is weer samen voegen.’ Je niet op een los puzzelstukje blind staren maar de puzzel als geheel zien, Een geest.

      • kees moerbeek zegt

        28 januari 2017 om 16:57

        Marein, 28 januari 2017 om 14:58

        Deze reactie is verwijderd als niet ter zake doend.

      • bart zegt

        29 januari 2017 om 08:37

        Je kunt gezond leven en boeddhist zijn, je kunt ook ongezond leven en boeddhist zijn. Gezondheid heeft niets met boeddhisme te maken. De boeddhistische keuken heeft niets te maken met gezondheid, maar is bedoeld voor helderheid van geest, om zo tot de ontdekking te komen waar je in verzeild bent geraakt. Het boeddhisme beoefenen leid naar een ontmoeting met je werkelijke natuur. Kort door de bocht jezelf tegen komen, je negatieve kanten, je onhebbelijkheden, enz. dat heeft niks met gezondheid te maken. Maar kan er wel eens zo diep in hakken dat je inderdaad voor therapie naar een psycholoog moet. Mindfulness heeft niets met het boeddhisme te maken. Het is een therapie die er voor zorgt dat je voor de maatschappij weer functioneel bent. Het boeddhisme is een religie, je gaat ook niet naar de pastoor, Iman of dominee als je overspannen bent. En als je dat toch doet verwijst die je wel naar een psycholoog of psychiater.

        • kees moerbeek zegt

          29 januari 2017 om 12:28

          Deze reactie is verwijderd, gaat niet in op de inhoud van het artikel.

        • kees moerbeek zegt

          29 januari 2017 om 12:55

          Deze reactie is verwijderd, buiten de orde van het artikel.

  3. Suzanne zegt

    27 januari 2017 om 22:36

    Hallo,
    Toevallig lees ik bovenstaande. Mogen we veroordelen of oordelen ook vervangen voor verdraagzaamheid? Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid en dat is ok! De ander hierom veroordelen en met boze woorden ‘slaan’ is niet ok en zeker niet zuiver. Verdraag elkaar in plaats van koste wat kost de ander overtuigen van het eigen gelijk. Want het gaat niet om gelijk. Dat is ook weer een illusie. Gewoon zijn en geloof alsjeblieft je eigen waarheid. Snap je de ander niet of vind je het wat vreemd stel dan vragen waardoor het duidelijker mag worden waar de ander vandaan komt met zijn zienswijze. En dan is het juist leuk en interessant elkaars verschil van mening te horen! Dus hier zie ik een mooie uitdaging liggen…veel succes!

    • kees moerbeek zegt

      28 januari 2017 om 11:29

      ‘Iedereen heeft zijn eigen werkelijkheid en dat is ok!’ Het is eerste is nog maar de vraag en niet na te gaan en het tweede klopt niet voor boeddhisten. De leer van de Boeddha geeft duidelijk aan wat niet ok is, waarom dat zo is en de weg naar het opheffen van het lijden, door heilzaam handelen (spreken is ook handelen).

      Mee eens: mensen moet je altijd respecteren als mens, maar opvattingen en meningen zijn er om besproken en bediscussieerd te worden (zie Kalama soetra). Er zijn opvattingen die verwerpelijk zijn, omdat ze onheilzaam zijn en daardoor lijden veroorzaken. Zij dienen bestreden te worden, maar respecteer de mens. Bestrijdt dus racisme, maar respecteer als mens degene die zich bezondigt aan racisme. Neem hem serieus, maar dat is iets anders dan dat racisme ok, boeiend, leuk of interessant zou zijn.

      Veel van de problemen waar de samenleving mee kampt, komt door doorgeslagen individualiteit. Daardoor wordt de afgescheidenheid van individuele en groepen mensen ten opzichte van anderen en de samenleving nog verder versterkt. Soms denk ik wel eens dat ‘ik’, ‘mij’, ‘mijn’ e.d. de norm zijn. Velen onderstrepen met harde woorden en geschreeuw hun ‘ik’, ‘mij’ en ‘mijn’ Die weg is heilloos. Verbinding is nodig en waar mensen naar smachten.

      De Boeddha vraagt ons niet ons ‘valse’ en ‘kleine ik’ met zijn hebzucht, afkeer en onwetendheid enorm op te blazen, maar deze ballon door te prikken en daardoor het lijden op te heffen. Hier ligt een mooie uitdaging voor boeddhisten… Prik ze.

  4. Louis zegt

    28 januari 2017 om 12:45

    Kan je in een duale wereld leven zonder te oordelen?
    Het moment van oordelen is voor mij, nog steeds, ongrijpbaar. Wellicht niet altijd ongrijpbaar is het moment van toevoegen van lading aan het oordeel.
    Echter, soms ervaar ik dat als er geen scheiding is er geen oordeel tot stand komt, een open hart oordeelt niet.
    Het komt en het gaat…..

    • kees moerbeek zegt

      28 januari 2017 om 13:17

      Of de wereld duaal is, kan niet geweten worden. … een open hart oordeelt niet, is een mooie spreuk. Maar wat betekent dit praktisch in jouw en mijn leven? Gelukkig is er de Dharma en hebben we elkaar.

      Hoe het ook zij, mensen zijn geprogrammeerd om situaties in te schatten als bedreigend, niet bedreigend of neutraal. Daarvan hangt ons leven af, voor andere diersoorten geldt hetzelfde. De Boeddha heeft het over heilzaam en onheilzaam, ook dat is onderscheid maken en oordelen. Maar hier zit een addertje onder het gras en daar heeft de Boeddha het ook over. Ons oordeelsvermogen kan vervuild geraakt zijn. Dat wat in onze kindertijd wenselijk overlevingsgedrag was, kan ons als volwassenen akelig opbreken enzovoorts.

      Het komt en gaat, maar dat is geen natuurverschijnsel. Wij kunnen er iets aan DOEN. Daar hoeft niet diep over nagedacht of gefilosofeerd te worden. Het Pad ligt onder onze voeten, zeggen zennies.

  5. G.J. Smeets zegt

    29 januari 2017 om 14:42

    Zeshin 29 januari 2017 om 11:06

    Je zegt “Er is niets mis mee als je je leven via mindfulness op orde wilt krijgen maar dan ben je niet met boeddhisme bezig.”

    Edel Maex pretendeert toch niet dat hij met boeddhisme bezig is? Hij is er heel duidelijk over in het eerste deel van deze serie: het gaat om mindfulness als werkwijze om the facts of life onder ogen te zien.

    Daarnaast wil ik er met klem op wijzen dat Gautama in De Geschriften expliciet als therapeut wordt gepresenteerd. Persoonlijk lijden en het opheffen daarvan was zijn thema. Jouw Japanse versie van die therapie is een van de vele die in de boeddhistische geschiedenis wereldwijd zijn ontwikkeld. Dus waar mopper je eigenlijk over als het over mindfulness als werkwijze gaat, ik begijp dat niet. Kun je dat eens uitleggen? En graag zonder verwijzing naar wat *jij* onder religie verstaat. Want ieder maakt voor zichzelf uit wat het inhoudt om “samen te voegen wat gescheiden is” (jouw woorden).

    • kees moerbeek zegt

      29 januari 2017 om 15:20

      Mee eens G.J. Of Gautama exact als therapeut opgevoerd wordt, weet ik niet. Het begrip bestond waarschijnlijk niet in die tijd en op die plek. Ook hier in het westen is het een tamelijk recent begrip.

      Uit alles blijkt echter dat hij veel meer was dan een geestelijk leider, maar eerst en vooral een genezer en een gewaardeerd adviseur (raadspersoon) op talloze terreinen. Dat laatste vooral op het gebied van maatschappelijke en individuele zaken. Bijvoorbeeld: Hoe gedraagt een goede heerser zich, hoe een goede werkgever en hoe een goede huisvader zich en hoe ga je om met dieren…? Metafysische zaken vermeed hij als irrelevant het liefst.
      Deze werkelijkheid over de Boeddha en de geschriften staat mijlenver af van de opvatting van bijvoorbeeld Bart dat boeddhisme een religie is. Overigens doet Bart’s mening tekort aan de ethische opvattingen van andere religies. Dat deze godsdiensten er veelal zelf een loopje met namen en nemen, ligt aan de gelovigen en het machtsstreven van (sommmige) geestelijk leiders. Godsdienstige godsdiensten hebben het vooral ook over mensen, maar zij halen hun inspiratie uit het bovenwereldlijke. Gassho!

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.