Deskundigen beweren dat het boeddhisme in Japan in een crisis is. Naarmate de deelname van het platteland aan het tempelleven afneemt, bestaat de mogelijkheid dat meer dan een derde van de boeddhistische tempels van het land in 2040 gesloten worden.
Japans boeddhisme
Japans cultureel centrum Shofukan in vooroorlogs hofje in Rotterdam
Het centrum is gelegen in één van de laatste intacte vooroorlogse hofjes van Rotterdam in een voormalige kleuterschool uit 1929. Foto omslag site Sofukan.
Ehipassiko – de Stilte en het Onuitsprekelijke (Antoon Van den Braembussche)
Dôgen over meditatie.
Japans Inktschilderen als meditatie
Het inktschilderen is sinds 1200 ontwikkeld in Japan door zenmonniken, waarbij het witte vlak (het papier) het universum voorstelt en de zwarte inkt de materiele vormen die onophoudelijk verschijnen en weer verdwijnen.
De boeddhistische blik – Schoonheid van de Leegte
Marjon de Jong ontdekte Sumi-E, een oorspronkelijk Chinese traditionele schilderkunst die rond 1200 naar Japan was overgewaaid. Sumi-E betekent letterlijk: ‘met zwarte inkt schilderen’.
Japan: het meest religieus atheïstische land
Volgens de ideeën ontwikkeld door wetenschappers als professor Phil Zuckerman en dr. Nigel Barber wordt het atheïsme meestal beïnvloed door verschillende factoren, waarvan de meeste in Japan terug te vinden zijn. Het kapitalisme, economische stabiliteit, politieke stabiliteit en existentiële stabiliteit.
‘Robot moet belangstelling van de jeugd voor het boeddhisme in Japan promoten’
De androïde godheid, die gemodelleerd is naar Kannon, de boeddhistische godin van barmhartigheid, spreekt een tekst uit van 25 minuten die gebaseerd is op de Hartsoetra.
Een nieuwe beeldenstorm – Wie naar de wijsheid voorbij alle wijsheid wil, hij breke met Dogen
De cultus van Dogen is bespottelijk en nodigt uit tot een nieuwe beeldenstorm. Zo je wilt in de geest van Hakuin, die niets van het zitten-zitten-zitten-quiëtisme van Soto Zen moest hebben.
Kunnen honden herboren worden in het boeddhistisch paradijs?
Boeddhistische begrafenissen voor huisdieren in Japan.
Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
Enfin, mooi dat onze maatschappij stilaan ervan doordrongen wordt dat niet alle boeddhisten Tibetaan zijn of zenboeddhisten, en dat de dharma uit meer dan één kleur bestaat die antwoorden aanreikt op verzuchtingen, vragen, behoeften die zo prangend zijn voor ons als mens en individu, ook in deze tijd.
Jōdo-Shinshū na Shinran, deel 1
Telkens weer als ik een werk van Shitoku, onze tempelstichter, (opnieuw) lees, leer ik nieuwe elementen die me meer inzicht geven in hoezeer onze maatschappij toch vaak anders reageert dan onze Japanse vrienden.
De drie kenmerken van ons bestaan
De dharma bekeken door de ogen van een leek.
Kijken met de geest, onderzoeken met de geest?
Zonder weg te vluchten in zweverige toestanden maar durven loslaten en gewoonweg de dingen zien zoals ze zijn; vooral ze te aanvaarden zoals ze zich aandienen; zo simpel, zo complexloos kan een uurtje mediteren zijn. Maar wat is meditatie dan wel?
‘Als we werkelijk bodhisattva’s van de aarde zijn, dan hebben we een missie te vervullen in deze wereld’
De Japanse Shin’ichi (voorzitter Ikeda) wilde een levenslied componeren dat alle leden van de Japanse boeddhistische organisatie Soka Gakkai International (SGI) zou inspireren om een nieuw tijdperk van humanistische cultuur en humanisme op te bouwen
‘China wil met het boeddhisme invloed in Zuid-Azië vergroten’
De Chinese president Xi Jinping verklaarde tijdens het laatste partijcongres dat het boeddhisme van geen betekenis meer is in India en nu wordt gekoesterd in China, vanwaar het zich ooit verspreidde naar Zuidoost-Azië en Japan.
De kaihōgyō – een dodelijke marathon om te ontwaken
Deze marathon kan alleen worden uitgevoerd door boeddhistische monniken die behoren tot de Japanse boeddhistische Tendai-sekte en duurt duizend dagen, verspreid over zeven jaar. De monniken krijgen geen medaille of lintje maar tegen hen wordt gezegd dat ze bij voltooiing een beter begrip van het universum krijgen.
Boeken – De boeddhistische leraar in een doopsgezinde prediker
Lawrence Edward Carter beschrijft hoe hij zich in een geestelijke crisis bevond. Als decaan van de Martin Luther King Jr. International Chapel in Atlanta (VS) had hij bijna twee decennia lang gestreefd naar de verspreiding van Martin Luther King Jr.’s filosofie van vrede en geweldloosheid. Maar de resultaten waren niet wat hij had gehoopt en gedroomd. Hij voelde wanhoop en verdriet op alle dingen die nog bereikt moesten worden.
Nembutsu en shinjin: een persoonlijke benadering
Er zijn – in grote lijnen – twee manieren om het boeddhistische pad te bewandelen: het pad van de wijzen en het pad van de Nembutsu.
Echte stilte is nooit stil
Het lawaai dat je stoort, maak je zelf.
Aanstelling vertrouwenspersonen Maha Karuna Ch’an
Na gebeurtenissen tijdens zomersesshin. Dit jaar wordt er nog gewerkt aan het opstellen van een ethische gedragscode, een regeling ongewenste omgangsvormen: bij seksueel geweld, intimidatie en ongewenst gedrag
De Concertzender – zen en zo, muziek en boeddhisme
Een uur het onzegbare in Japanse klanken. Ten zeerste aan te raden tegen de pijn van overbodige festivals en oorbeschadigende parades. Samenstelling Fred Gales
Herrie binnen Zen Centrum Amsterdam over bezoek omstreden Dennis Genpo Merzel
Het seksueel wangedrag van Merzel kwam als leraar van de White Plum Asanga organisatie in de publiciteit toen 66 merendeels Amerikaanse zenleraren hem op 19 april 2011 een brief schreven en hem aanspraken op zijn gedrag. Merzel had toen al in een eigen verklaring zijn misdragingen toegegeven en trad volgens zijn eigen zeggen terug als leraar en zenpriester.
Doorboord door eenzaamheid
“Hoe fris en helder vind ik de maan, zo rustig stralend in het blauw.” Enkele verzen van de Japanse zendichter Ryokan Taigu (1758-1831) in het Nederlands vertaald.
Zeshin – wat is zen?
In het Japanse klooster kwam ik er achter dat zen niet dom op een kussentje zitten is, het is een totaalpakket.