• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Kunnen honden herboren worden in het boeddhistisch paradijs?

Kunnen honden herboren worden in het boeddhistisch paradijs?

18 februari 2019 door de redactie

Een groeiend aantal Japanners eist volwaardige begrafenissen voor hun overleden gezelschapsdieren, wat leidt tot een verhit debat onder boeddhistische geleerden over wat er met huisdieren gebeurt na hun dood. Kunnen huisdieren worden herboren in het Pure Land?

Adachi Toshihide, lid van een boeddhistisch onderzoeksinstituut van de tempel Chion-in in Kyoto, besprak het onderwerp op een academisch seminarie bijgewoond door geleerden van de Jōdo sekte van het Pure Land boeddhisme, gehouden aan de Bukkyō Universiteit in Kyoto, in september 2016. ‘Hōnen [oprichter van de Jōdo sekte van het boeddhisme],’ aldus Adachi, ‘geloofde dat het voor dieren onmogelijk was om wedergeboorte in het Zuivere Land te ervaren, zonder eerst in een andere vorm herboren te worden’.

Het Zuivere Land Boeddhisme gelooft dat door het reciteren van de naam van de Amida Boeddha (Namu Amida Butsu, ruwweg ‘Ik neem mijn toevlucht tot Amida,’) een persoon na de dood in het Zuivere Land herboren kan worden. Huisdieren kunnen natuurlijk geen sutras zingen. In de conventionele boeddhistische rangorde leven huisdieren en andere dieren in het dierenrijk, een wereld van lijden die op de derde plaats in de opsomming van de zes rijken in de boeddhistische leer, twee rangen lager in de menselijke wereld. Voor een hond of kat om herboren te worden in het Zuivere Land, zou het eerst goed karma in het rijk der dieren moeten accumuleren en herboren worden als een mens. Dan, door het reciteren van de nembutsu als mens, zou het mogelijk zijn om het in het Zuivere Land geboren te worden.

Maar Hayashida Kōjun van de Universiteit van Taisho betoogde dat deze interpretatie onjuist was. ‘Hōnen leerde ook dat dieren in het Zuivere Land wedergeboorte kunnen bereiken door overdracht van verdienste,’ zei hij. Zelfs in het geval van een voelend wezen in het rijk van de dieren, betoogde hij, als een levend persoon de verdienste die door het lezen van de sutras aan een ander wezen werd overgedragen, dan was het mogelijk voor het dier om herboren te worden in het Zuivere Land.

Een rechtvaardiging voor deze opvatting is dat het zeker verkeerd zou zijn om te stellen dat de wedergeboorte in het Zuivere Land ook uitgesloten is voor mensen die om welke reden dan ook niet in staat zijn om de naam van Amida te reciteren, zoals doodgeboren baby’s en sommige gehandicapte individuen. Dit leidde tot het idee van de overdracht van verdienste, of ekō zoals het in het Japans bekend staat. Veelvoorkomende voorbeelden zijn het zingen van sutra’s en het uitvoeren van andere boeddhistische ceremonies gedurende de eerste zeven dagen na de dood van een persoon, en gedurende de 49 dagen na de dood. Op basis van deze gedachte zou zelfs een huisdier herboren kunnen worden in het Zuivere Land als de eigenaar van het dier ekô uitvoert en de verdienste overdraagt aan de ziel van het dode dier. Beoefenaars van het Pure Land Boeddhisme blijven de kwestie bespreken, en er zijn talrijke symposia en studiebijeenkomsten gehouden om de controverse te bespreken.

Het boeddhisme kwam zo’n 1500 jaar geleden naar Japan, en het onderwerp van wat er met huisdieren gebeurt na de dood was voor de boeddhistische geleerden van de vorige eeuwen geen onderwerp van brandend belang. In de afgelopen jaren is de vraag echter prominent geworden met het losser beleven van orthodoxe boeddhistische leerstellingen. Er zijn een aantal redenen voor dit verrassend felle debat.

Een factor is de veranderende sociale omgeving in Japan. Vergeleken met het verleden zijn mensen vandaag de dag meer gehecht aan hun huisdieren. Tot ongeveer dertig jaar geleden werden dieren normaal gesproken buiten gehouden in tuinen of tuinen, vooral in het geval van honden. Maar in de afgelopen decennia is het steeds vaker voor mensen om in appartementen te wonen. Bovendien zijn de voorkeuren verschoven naar kleinere rassen, zodat veel mensen er nu van uitgaan dat hun huisdier bij de rest van het gezin in huis zal wonen.

Huisdieren worden tegenwoordig door velen beschouwd als volwaardige leden van het gezin, met een gelijke en in sommige gevallen hogere status als menselijke leden van een huishouden. Daardoor voelen meer eigenaren zich nu gedwongen om goede rouwrituelen uit te voeren wanneer hun geliefde huisdier is verhuisd naar een nieuwe omgeving.

Boeddhistische tempels in grote steden krijgen steeds vaker verzoeken van nabestaanden die boeddhistische rouwdiensten voor hun huisdieren willen uitvoeren. Veel priesters weigeren het verzoek ronduit. Het idee van een mens en een huisdier die na de dood herenigd worden, zeggen ze, heeft volgens de boeddhistische voorschriften geen zin. Het cremeren van een dier en het plaatsen van zijn as in een tempelbegraafplaats naast menselijke resten, voegen ze eraan toe, zal voor andere families leed en onaangenaamheid veroorzaken. Teleurgesteld en gedemoraliseerd door deze afkeuring, besluiten sommige mensen de banden met hun familietempel te verbreken.

Niet alle tempels hebben echter zo’n streng standpunt ingenomen. Sommige van de meer flexibele begraafplaatsen bereiden zelfs speciale graven voor waar mensen naast hun dode huisdieren begraven kunnen worden. Boeddhistische tempels en openbare begraafplaatsen staan over het algemeen niet toe dat dierlijke en menselijke resten samen worden begraven.

Het oudste graf van Japan is een grafheuvel in Kishiwada, Osaka, dat de laatste rustplaats markeert van een beroemde trouwe hond die naar verluidt in de zesde eeuw heeft geleefd en na de dood van zijn meester de wacht hield bij het graf.

Bron BNN.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dierenwelzijn, Geluk, Japans boeddhisme, Opmerkelijk, Zorg Tags: begraafplaatsen, Boeddhisme, huisdieren, Japan, tempels, Zuivere Land

Lees ook:

  1. Boeken – De boeddhistische leraar in een doopsgezinde prediker
  2. Japanse tempels verenigd in bestrijden armoede
  3. Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie
  4. Japanse ‘bergtempels’ willen telewerken door derden op tempelterrein promoten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen Bokhoven zegt

    19 februari 2019 om 16:19

    Een stukje tekst met een interessant onderwerp maar helaas ontbreekt het de schrijver aan voldoende kennis van Japans Boeddhisme waardoor er teveel onjuistheden in staan en het een sensationeel tintje heeft gekregen.
    De discussie over begrafenisrituelen voor dieren is niet nieuw en zeker niet voorbehouden aan de Reine Land school binnen Japan. Shingon en Zen tempels houden zich hier net zo goed mee bezig. De “felheid” van dit debat wordt ook nogal overdreven, het is meer een onderwerp waar een klein aantal boeddhistische geleerden graag over nadenkt en discussieert.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting? Je moet er niet aan denken
  • Het jaar 2022 – dag 138 – hoekie
  • ER trapt rebellie tegen fossiele Industrie af met massaal protest in Rotterdam
  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens