• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » B’eter – Shojin Ryori

B’eter – Shojin Ryori

25 juni 2016 door Zeshin van der Plas

De voedingsbereiding Shojin Ryori kwam via China en Korea samen met de invoering van het boeddhisme naar Japan. Het heeft zich langzamerhand verweven met de Japanse manier van koken, en is duidelijk anders dan zoals het zich in China en Korea heeft ontwikkeld. In de Japanse kloosters is het uitgegroeid tot een eigen, unieke stijl van koken, met praktische vaardigheden verfijnd.

Letterlijk vertaald betekent Shojin ‘voeding voor spirituele ontwikkeling’. De basis hiervoor ligt in de tien boeddhistische voorschriften. Eén van die voorschriften is: ‘Wie de weg volgt zal zich niet verliezen in alcohol of drugs, nog anderen daartoe aanzetten. Respect voor het leven is weliswaar gelijk aan Shojin Ryori, dit besef vloeit voort uit ‘wetendheid’ of ‘helderheid van geest’ dit is wat dit dieet bewerkstelligt. Shojin Ryori is een uitgekiende manier van koken die er voor zorgt dat het bewustzijn helder blijft. Alles wat je tot je neemt heeft invloed op je zintuigen en daarmee op je bewustzijn. Van alcohol raak je beneveld je brandt op (vuurwater) en uitdroging is het gevolg.  Vlees eten is ook niet bevorderlijk voor je bewustzijn, suiker geeft een kortstondige energiestoot, gevolgd door vermoeidheid.

Helderheid van geest is een voorwaarde om tot inzicht te komen; Daarom is deze manier van koken ontwikkeld. Volgens het boeddhisme bezitten alle levende wezens de boeddhanatuur. Zenmeester Huineng schrijft in zijn Sutra van Meditatie: ‘Alle levende wezens zijn van nature boeddha, zoals ijs van nature water is. Zonder water geen ijs, en zonder wezens geen boeddha.’ Vanuit deze optiek staat het vermoorden van een bloemkool gelijk aan het vermoorden van een koe, varken of vis. Daar boven op komt de bodhisattvagelofte die elke boeddhist aflegt: Hoe ontelbaar alle wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden. Te redden en niet opeten, alles wat je onderneemt veroorzaakt leed, verdriet en pijn. De enige oplossing hiervoor is ontwaken uit onwetendheid, doorzien waarin je verzeild geraakt bent.

Dogen de grondlegger van de Soto Zen, heeft een boek geschreven met de titel Tenzo Kyokun. Aanwijzingen voor de kok’. Het belangrijkste ingrediënt in dit boek is ‘Doshin’, ‘De weg van het hart’. Shojin Ryori zelf is een onderdeel van de praktijk van het Japans boeddhisme. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat  in de kloosterhiërarchie de kok na de Roshi komt en daarna pas de hoofdmonnik.

We gaan nu aan de slag- bereiden en koken.

Adukirijst
Sperziebonen
Groenten-misosoep
Soja-burger
Groentedressing
Rijst bessentoetje

ADUKIRIJST

Adukibonen. (worden ook wel Azukibonen genoemd).
Bruine rijst (verhouding 1 portie adukibonen 2 porties rijst)
Snufje zout

Zeshin adukirijst receptLaat de adukibonen een nacht weken. Kook de bonen in een gewone pan, in drie keer zoveel water als de bonen. Als de bonen koken doe een deksel op de pan en laat ze gedurende een halfuur garen. Als de bonen gaar zijn koel de bonen dan af door ze in een pan koud water te zetten ( het tegenovergestelde van ‘au bain-marie’).   Als de bonen ongeveer 30° zijn doe de afgegoten bonen in een snelkookpan en voeg de ongekookte rijst en een snufje zout toe. Voeg 1½ maal zoveel water als rijst toe, en laat het geheel 45 min onder druk koken. U kunt de rijst na 45 minuten van het vuur halen, en nog minstens een uur in de gesloten pan laten staan

Sperziebonen

Snij de puntjes van beide zijde van de sperziebonen af. Leg de bonen in zijn geheel in een pan water en was de bonen (bonen niet breken). En kook ze tot ze beetgaar zijn.

Groentedressing

Een vierde stukje tofu (tahoe)
Twee eetlepels tahin
Verdunner / b.v. vruchtensap

Kook de tofu tot het komt bovendrijven. Haal het uit de pan en droog de tofu in een schone theedoek. Maak met een blender of staafmixer de tofu tot puree. Voeg de tahin toe en mix het geheel wederom met de blender. Maak dit mengsel tot een dressing door naar eigen smaak water, vruchtensap, enzovoort toe te voegen.

Groente misosoep.

Er zijn veel verschillende soorten miso. De vorige keer hebben we bruine rijst miso gebruikt. Deze keer gebruiken we een pittige Koreaanse miso.

Zeshin Koreaanse misoMaak een bouillon van shiitake paddenstoelen en kombu (zeewier). Deze keer weken we de kombu niet maar we brengen de shiitake en kombu aan de kook en laten dit een kwartiertje sudderen. In de tussentijd maken we in de surabachi met wat kookvocht van de bouillon de miso tot een glad sausje. Als de bouillon een kwartier gesudderd heeft halen we de shiitake en de kombu uit de pan. Vervolgen voegen we verse soepgroenten aan de bouillon toe. De shiitake kan eventueel in kleine stukjes gesneden worden en ook aan de bouillon toegevoegd worden. Let op, de stelen van de shiitakes dienen verwijderd te worden.

Voeg vlak voor de soep wordt opgediend de miso en naar smaak sojasaus toe.

Soja-burger.

150 gr gekookte sojabonen
2 à 3 beschuitjes
Eiwit van 1 ei
Tomatenpuree
Sesamolie
Ui
Strooiaroma

Zeshin soja burgerLaat sojabonen 1 nacht weken en kook ze 35 min in een snelkookpan. Maak de bonen met een gehaktmolen of blender tot puree. Voor een grove burger de gekookte bonen met de hand kneden. Hak wat ui fijn en meng een half blikje tomatenpure, de beschuit, eiwit en de olie. Voeg naar smaak strooiaroma toe en kneed het geel tot een homogene massa. Hierna kunt u het bakken zoals hamburgers.

Aan dit basisrecept kunt u naar believen groenten of kruiden toevoegen en garneren.

Rijst/bessentoetje

1 ons rode bessen (aalbessen)
Twee kopjes witte rijst (liefst kleefrijst)
Honing

Zeshin HangiriWas de rijst minstens een half uur voordat u ze gaat koken net zolang tot er geen ongerechtigheden meer op het water drijven. Doe de bessen en rijst in 1½ keer zoveel water. Kook de rijst twee minuten op hoog vuur, doe een deksel op de pan en zet de pan op de kleinste gaspit en draai deze laag. Laat de rijst zo ongeveer twaalf minuten garen. Draai dan het gas uit. Let op, haal het deksel niet van de pan. Laat de rijst nog 15 minuten staan en til dan voorzichtig het deksel van de pan  zodat er geen condens druppels in de rijst vallen.

Giet de rijst over in een hangiri -een hangiri (sushi oke) is de traditionele houten schaal- of een houten slabak en meng de honing door de rijst.

Doe de rijst in schaaltjes en garneer ze met wat (aal)besjes.

Eet smakelijk.

Monnikje

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Japans boeddhisme, Voedsel, Zen Tags: kloosters, koken, ryori, shojin, Zeshin van der Plas

Lees ook:

  1. Ardan – linzenruiten
  2. Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
  3. Het is zomerweer, tijd voor lichtere kookstijlen.
  4. De dharma

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.