• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhistisch leven » B'eter » Ardan – linzenruiten

Ardan – linzenruiten

27 juli 2019 door Ardan

Maaltijden bereiden in een zenkeuken. Is dat anders dan in een gewone keuken? Die vraag werd mij gesteld toen ik geïnterviewd werd door het inmiddels ter ziele gegane BoeddhaMagazine omdat ik kok ben en in het zenboeddhistisch centrum de Noorder Poort in Drenthe kook. Meestal voor groepen tussen de 20 en 35 mensen. Dus de maaltijden die ik bereid zijn ‘groepsmaaltijden’. Rijst of granen met een saus van kikkererwten, groente en een salade bijvoorbeeld.

Tekst Ardan Timmer.

Of dat specifiek “zen” koken is? Nee, dat denk ik niet. Misschien wel  de manier waarop ik aan het werk ben in de keuken. Maar om dat hier uit te leggen voert te ver.

Koken op een plek waar retraites worden gehouden is dankbaar werk. Mensen proeven veel meer dan thuis. En eten veel bewuster. Mede daardoor zijn ze altijd erg enthousiast over de maaltijden. Deze linzenruiten bijvoorbeeld, is een gerecht dat ik regelmatig maak als ik voor een groep kook. En altijd komen mensen navragen wat het recept ervoor is. Dus bij deze:

Ingrediënten (voor ca. 4 personen)

  • 150 gram rode linzen
  • kruiden bouillon
  • 2 uien
  • 3 teentjes knoflook
  • 3 eieren
  • 1 tl majoraan
  • 1 tl thijm
  • zout en peper
  • geraspte kaas

Snijd de uien fijn. Pers de knoflook uit. Fruit de uien en de knoflook in een hoge pan, in wat olie. Doe de linzen er bij als de ui glazig is. Laat even meebakken en voeg er dan anderhalf zoveel water aan toe. Laat dit mengsel pruttelen tot de linzen gaar zijn.

Vet ondertussen een lage ovenschaal in en verwarm de oven voor op 200 graden. Maak het linzenmengsel op smaak met kruidenbouillon, eventueel wat zout, peper en kruiden.

Linzenruiten uit de oven.
Linzenruiten uit de oven.

Haal de pan van het vuur en voeg er de (losgeklopte) eieren aan toe. Giet dit mengsel in de ovenschaal. Doe er wat geraspte kaas overheen en zet het gerecht een half uur ( of tot het een stevige koek geworden is) in de oven. Snijd het in vierkante stukken of ruiten.  Serveer de linzenruiten  bijvoorbeeld met rijst, een groene groente en salade.

Je kunt op dit recept eindeloos variëren. Andere kruiden gebruiken (rozemarijn, oregano, peterselie) . Of je kunt er noten aan toevoegen of champignons. Ook voeg ik er wel eens wat oud verkruimeld brood aan toe. Dan wordt de linzenkoek wat steviger.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: B'eter, Boeddhistisch leven, Zen Tags: Ardan Timmer, B'eter, kikkererwten, koken, linzen, Noorder Poort, zomer

Lees ook:

  1. Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
  2. Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
  3. Het is zomer. Tijd voor lichtere kookstijlen.
  4. B’eter – Shojin Ryori

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    27 juli 2019 om 12:49

    Ja, een dankbare variëer-basis. Bij koude dagen doe ik een handje licht geroosterde cocossnippers bij de rode linzen. Bij warme dagen een flinke hand fijngehakte muntblaadjes bij de geklopte eieren en dan dien ik de koekjes (ijs)koud op. Koken is jazz en jazz is zen ?

  2. zeshin zegt

    27 juli 2019 om 14:03

    Maaltijden bereiden in een zenkeuken. Is dat anders dan in een gewone keuken?
    Ja dat is wezenlijk anders. Vanaf Boddhidharma is er een boeddhistische keuken ontwikkeld die binnen zen Shojin Ryori heet. Deze keuken heeft een cuisine ontwikkeld die helderheid van geest bevorderd. Alles wat je tot je neemt beïnvloed je geest. Van koffie, chocola, suiker, enz word je hyper en van alcohol, amandelen, bananen, enz raak je beneveld, en zo zijn er veel producten die ‘als het kan’ vermeden worden. Zo zijn er ook in de zen keuken essentiële producten zoals takuan en Umeboshi. Umeboshi zorgt voor afbraak van melkzuur wat zich tijdens meditatie in je benen ophoopt. ( maar stop umeboshi niet zo maar in je mond, weet hoe je het moet nuttigen)
    De zenkeuken gaat niet over het leed in de wereld verzachten, maar inzicht, ‘Helderheid van geest’ in wat leed is en hoe het ontstaat. Shojin Ryori is samen met Oryoki-stijl eten een van de onderdelen van het totaal pakket van de zenbeoefening. Tijdens de novice training van 1000 dagen krijg je een halfjaar onderricht van de Tenzo in de zen cuisine waarbij ‘Fancy cooking’uit de boze is.
    De zenkeuken is wezenlijk anders dan welke keuken ook. Het dichtst bij komt de macrobiotiek die op Shojin Ryori is gebaseerd maar waarbij aan het geestelijk aspect geen aandacht word geschonken en alleen op gezondheid en genezing is gericht.

    PS
    Alle uiachtige zijn taboe in de zenkeuken.

    • G.J. Smeets zegt

      27 juli 2019 om 16:14

      Zeshin,
      Dat alles wat je tot je neemt je geest beïnvloedt is een open deur.
      ”Umeboshi zorgt voor afbraak van melkzuur” zeg je. Dat is nog maar de vraag want de biochemische factoren zijn complex: genetische pre-dispositie, conditie en samenstelling van de darmflora, kwaliteit van het speeksel in de etende mond, samenstelling van de vele lucht die door het kauwen in de doorgeslikte voedselbrei zit, etc. etc. Lees je effe in in de biochemie van de humane voedselopname en je snapt dat de ene mens de andere niet is. Kortom, als er al ‘zen’ in de keuken rondwaart dan in de kok, niet in de ingrediënten. Duidelijk zo?

Primaire Sidebar

Door:

Ardan

Ardan Tozan Timmer (1966) is beeldend kunstenaar, zenbeoefenaar en kok. In juni 2016 is hij door zenmeester Jiun Hogen roshi in het International Zen Center Noorder Poort in Wapserveen geordineerd tot zenleraar met de naam Tozan. ardantimmer.nl. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 3 september 2022
    Gratis Workshop | Waardering voor jezelf en anderen | Live en Online | 
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus
    • Dalai Lama feliciteert nieuwe Indiase vice-president met benoeming
    • Halte Hertenkamp – Alsof er iets te kiezen valt
    • Over Theologie 29 – Even tussendoor…
    • Nieuw bewijs – Birmese militairen planden zuivering van Rohingya

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens