• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …reacties op de coronacrisis

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …reacties op de coronacrisis

31 maart 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Luuk: Het begon in China, die de alarmerende berichten reflexmatig in de doofpot trachtte te stoppen. Trump – Amerika first – ziet er een griepepidemie in en verwacht dat de economie over een week of twee weer op gang zal komen. In Brazilië roept de regering op om geen afstand te houden, zodat de economie niet belemmerd wordt. Erdogan bedreigt Griekenland met een leger fop-vluchtelingen.

Frans Timmermans probeert de aandacht voor zijn ‘GreenDeal’ levend te houden (kosten ruim 1000 miljard). Italië was het eerste Europese land dat getroffen werd, maar steun vanuit Europa kwam er niet. Rusland, China en Cuba stuurden militairen, hulpmiddelen en medici. Op het internet gaat een filmpje viraal waarin een Italiaan een Europese vlag verbrand, terwijl het Italiaanse volkslied te horen is.

Als alle aandacht naar het overleven gaat, kunnen ook politiek ingewikkelde situaties makkelijker passeren. Hieronder plaats ik de politiek gevoelige kwestie van het opstarten van de toetredingsgesprekken met Albanië en Noord-Macedonië. In deze categorie past ook het opbiechten van een politieke doodzonde van minister Bijleveld, die ‘vergat’ de kamer in te lichten dat er per ongeluk 70 burger doden waren gevallen bij een actie van Defensie.

Dan heb je de Utopiedenkers, mensen die de crisis willen gebruiken voor hun eigen gelijk, zoals hoogleraar Ewald van Engelen, die hoopt dat het in moeilijkheden verkerende bedrijf KLM failliet gaat. Op dit thema zijn allemaal varianten, zoals ‘deze crisis zal de verdere vorming van de EU ten goede komen’ of juist ‘we moeten zo snel mogelijk uit deze failliete organisatie’. Of ‘dit zal het einde van het kapitalisme worden’ of ‘het zal juist nog erger worden, het geld moet tenslotte weer terugverdiend worden’. Onheilsprofeten kunnen hier ook bij ingedeeld worden, zoals de predikant van gereformeerde huize die spreekt over de straf van God en kinderen min of meer de schuld geeft van de verspreiding. En er zijn natuurlijk complotdenkers, ‘Er is helemaal geen gezondheidscrisis, het is een staatsgreep’.

Veel mensen willen graag veel vertrouwen hebben in ons koningshuis of in ons kabinet en met name in de minister-president. Deze maakt het ons daarbij niet makkelijk. Voornaamste kritiek is dat er veel te weinig wordt getest. Een bekenden psychiater melde op Twitter dat hij merkte dat hij Rutte steeds sympathieker begon te vinden. Daar zit toch wel een overdrachts-luchtje aan, lijkt me. Kritiek wordt niet op prijs gesteld. Volg de leider wordt door journalisten en Tweede Kamerleden gepredikt of anders gezegd ‘Baudet hou je grote muil’. De leider heeft gelijk en als hij geen gelijk heeft dan heeft hij ook gelijk.

Natuurlijk is er de ontkenning. Gewoon met zijn allen op elkaar gedrukt in de metro, supermarkt of op Schiphol staan, terwijl je op het hart gedrukt is anderhalve meter afstand te houden. Ik las een tweet van een Amsterdammer met Marokkaanse roots: ‘In mijn wijk staan de jongelui gewoon in groepen bij elkaar, terwijl er een samenscholingsverbod is. Ik vraag hun dit niet te doen, maar ze reageren met sissen en spugen’. Valt dit gedrag onder ontkenning of is het agressie?

Rob: Het coronavirus brengt veel angst teweeg bij ons. Met deze reële angst als trigger kunnen we ons ‘denken’ overbelasten met het doornemen van de mogelijke rampscenario’s. Onze angstervaring kan daarmee exponentieel worden vergroot, om ons vervolgens daar weer zoveel mogelijk uit terug te trekken om deze angst hanteerbaar te houden. Aan de andere kant kunnen we met ons denken de gevaren bagatelliseren, wegrationaliseren om onze angst niet te hoeven voelen. Het lijkt me niet makkelijk voor ons om in het hier en nu te kunnen blijven en onze angst op basis van de verstrekte informatie wel serieus nemen zonder de gevaren te overschatten of te onderschatten.

Een mogelijk voordeel van onze angst voor besmetting van het coronavirus is dat we nu mondiaal gezien een gemeenschappelijke vijand hebben en dat deze vijand nu een virus is en niet een ander volk. Het zou een aansturing kunnen zijn tot meer mondiale verbondenheid. Ook al zal, als het gevaar weer geluwd is, er mogelijk wel weer een verbrokkeling plaatsvinden in de mondiale verbondenheid. Het is dan in elk geval aangetoond dat we ertoe in staat zijn.

Een andere mogelijkheid is dat het huidige gevaar juist aanstuurt op een houding van ieder voor zich. We zijn soms geneigd juist als we het moeilijk hebben nog meer van hetzelfde te doen, dat waar we aan gewend zijn ook al is dat disfunctioneel.

Het bijzondere van een crisis is dat het een soort kruispunt is. We kunnen bij een crisis doorgaan met waar me mee vertrouwd zijn en het dan nog eens intensiveren. Bijvoorbeeld nog individualistischer worden. Of we kunnen onze waarden herijken en een andere weg kiezen, bijvoorbeeld meer mondiale samenwerking en verbondenheid.

Verder Luuk, deel ik je visie dat door de huidige crisis andere politieke zaken gecamoufleerd kunnen blijven, zoals het mogelijk disfunctioneren van onze regering ten aanzien van algemeen beleid.

Luuk:  ‘Het lijkt hier wel een begrafenis’, zei mijn vriendin toen we de honden uitlieten in een natuurgebied. Ondanks de zon en de beginnende lente waren de mensen somber. We weten altijd wel dat het ongeluk elk moment kan toeslaan, maar meestal lukt het ons deze zorg op de achtergrond van ons bewustzijn te houden. Maar achtergrond is voorgrond geworden. Je kan je nog zo sterk voelen, van een minuscuul virusje kan je het heel benauwd krijgen. We rouwen collectief omdat we ons geloof van onkwetsbaarheid kwijt zijn.

Wat nu goed zichtbaar wordt, is het gebrek aan mondiale samenwerking. De EU staat m.i. te kijk als een tandeloze hond. Maar er is geen EU nodig om de ‘one world’ wens vorm te geven. Misschien is deze crisis een stimulans om wereldwijd na te denken over onze relatie met de dieren, de natuur en ons globale onderlinge vertrouwen.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Economie, Geluk, Gezondheid, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: camouflage, coronavirus, EU, Frans Timmermans, Luuk Mur, Rob van Boven, Rutte

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over… ik of wij
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    1 april 2020 om 09:38

    Er zijn orthodoxe joden die nog steeds samenkomen en samen-bidden, er zijn naar huis- wegvluchtende Indiërs die samenklonteren, er zijn doorvoetballende Witrussen die elkaar tackelen, er zijn vluchtelingen in kampen die op elkaar geklit moeten blijven.
    Hoe gaat het met ze?
    Ik kijk naar buiten en kijk naar binnen en wil veel meer weten hoe het met je gaat.
    Stephán, jij vraagt altijd: “hoe gaat het met je”.
    Hoe gaat het met jou, Stephan?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens