• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen

18 maart 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema de doortraptheid van politici als er verkiezingen aankomen.

Luuk: In een bekend experiment uit de sociale psychologie wordt een willekeurige groep mensen verdeeld in twee groepen. De ene helft krijgt een rood petje op en de andere helft een blauw petje. Binnen de kortste tijd voelen mensen zich verbonden met hun eigen groep en gaan, al of niet met list en bedrog, opkomen voor de belangen van de eigen groep en verklaren de andere groep tot vijand.

Politici gebruiken al hun doortraptheid als er verkiezingen aankomen. De ander wordt gebruikt als boksbal, met als doel media-aandacht te krijgen. Hoe gevaarlijker de andere partij wordt afgeschilderd, hoe meer zendtijd je krijgt. In de afgelopen jaren hebben Alexander Pechtold en Geert Wilders met elkaar ruziënd zo de aandacht naar zich toe getrokken. Mede als gevolg van de doorlopende getoonde politieke machinaties bestaat Nederland uit scheldende opponenten, die een andere mening niet meer kunnen verdragen.
Nederlanders moeten wat aardiger voor elkaar worden, vindt onze overheid. Daarom is SIRE (Stichting Ideële Reclame) een campagne begonnen, onder de naam #doeslief, om mensen ertoe te bewegen beter met elkaar om te gaan en Nederland een beetje mooier en liever te maken.

Rob: Wat moeten we onder ‘poeslief’ verstaan?

Luuk: Het is #doeslief.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zich vaak vervelend gedragen. Sire roept Nederlanders op om op vervelend gedrag te reageren met #doeslief.

Rob: Ik mis wat nu eigenlijk bedoeld wordt met de term ‘doeslief’, hoewel ik de woorden wel snap. In de politiek lijkt het me belangrijk dat er samengewerkt wordt. Als ik wat opvang uit het politieke debat, dan is samenwerking tussen de partijen vaak ver te zoeken. Er wordt gepolariseerd, gepoogd elkaar te overtroeven of te ondergraven. Deze strategieën op een lieve manier inzetten, zal nog geen betere samenwerking opleveren.
Mijn vermoeden ten aanzien van politici is dat ze eigenlijk ook niet willen komen tot samenwerken. Het doel is winnen van de ander, teneinde een beleving van macht te ervaren.

Als de politici wel zouden willen samenwerken, dan zouden ze naast het verkondigen van hun eigen standpunten ook actief geïnteresseerd dienen te zijn in de opvattingen van de ander. Dat gebeurt niet, ze willen gehoord worden zonder te luisteren. En het luisteren dat wel ingezet wordt, is om te kunnen winnen van de ander.

Het is mijn wens dat de politici luisteren naar de ander om ook de wijsheid van de ander te begrijpen. Als dit een wederzijds proces is kan er een synthese gemaakt worden van de wijsheid van elk inzicht.
Als we echt willen samenwerken dan hebben we onze zucht naar macht in te ruilen voor ons verlangen naar verbondenheid. Tevens moeten we ons zogenaamde gelijk los kunnen laten en inruilen voor vertrouwen kunnen hebben in elkaars wijsheid en intenties. Een utopie voorlopig.

Luuk: Als je in de politiek rustig je standpunt uitdraagt of aandachtig luistert naar iemand van de andere partij, dan is dat niet nieuwswaardig. Binnen korte tijd weten de mensen niet eens meer van je politieke bestaan af. De politieke machtsstrijd heeft vaak als enige doel om aandacht te trekken. Ik vind dat de volgers van het politieke debat vaak een groter probleem hebben. Ze zien medeburgers met een andere mening als vijand en als ze hun tweestrijd niet kunnen winnen, worden ze persoonlijk.

Een VARA columniste wenste onlangs via de radio de twintig duizend inwoners uit Urk de verdrinkingsdood toe en uitte daarnaast wanstaltige beledigingen naar de bewoners. Dit omdat er een conflict in het dorp was ontstaan tussen 2 partijen, laten we zeggen tussen rode en blauwe petjes.

De #doeslief campagne heeft volgens mij niet zoveel zin. Persoonlijk heb ik geen last van mensen die niet vriendelijk zijn. Wat ze ook roepen, ik probeer er niet in mee te gaan. Wat mij wel opvalt is dat veel mensen zo eigenwijs zijn. Over de meest ingewikkelde kwesties, zoals klimaatverandering of migratie, hebben velen een stellige, opgewonden mening. Hierop reageren met #doeslief, daar zie ik niets in. We kunnen beter oefenen met het luisteren naar een andere mening en die proberen te begrijpen. Stephen Covey vatte het als volgt samen: eerst begrijpen, dan begrepen worden.

De burgemeester van Urk wil de haatzaaiende columniste, die heel Urk wil verzuipen, voor de rechter slepen. Lidmaatschap van de VARA opzeggen en tijdig een andere zender zoeken, vind ik nuttiger.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Luuk Mur, politici, Rob van Boven, Tweespraak, verkiezingen

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…solidair zijn.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    20 maart 2019 om 09:36

    Spakenburgers hebben hun dorp in ‘t voetbal opgedeeld in “blauwen en roden”: Spakenburg en IJsselmeervogels. Beide clubs spelen op het hoogste amateurniveau; de tweede divisie. (In Groesbeek is er ook veel strijd. Tussen De Treffers en Achilles en de andere clubs. Er zijn daar geloof ik, in totaal wel zeven voetbalclubs, die strijden om de hegemonie)
    Mijn club speelt in het tenue rood, wit en blauw, “de tricolores”: Excelsior Maassluis. “Wij zijn nog beter, dit moment althans”.
    Hebben we behoefte aan wedstrijden?
    Het lijkt er wel op. We moeten het goed regelen….

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is leven in onduidelijkheid
  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens