• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang

7 augustus 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema de levenslange gevangenisstraf van de crimineel Willem Holleeder.

Luuk: Twan Huys doet alles voor kijkcijfers. In collegetour, een Tv-programma waarvoor we met zijn allen verplicht belasting betalen, kunnen studenten vragen stellen aan een inspirerende gast. Presentator Huys maakte ruim baan voor Willem Holleeder, zodat deze zijn geliefkoosde rol van “de toffe peer” kon spelen. “Het spannendste televisie moment ooit”, vond Twan zelf. Zo vond hij het ook een briljant idee om oud pornoactrice Stormy Daniels over te laten vliegen vanuit de VS, zodat ze een leugenachtig verhaal kon vertellen over haar seksuele escapades met Donald Trump. In de vorige tweespraak (1) noemden we dit soort gedrag een voorbeeld van ongezond egoïsme, waarbij alles draait om -ik- en eigenbelang.

“Voor anderen is Wim een soort mythe, terwijl hij voor mij alleen maar de hel is”, zegt Miljuschka op 13 juli tegen de journalist van De Morgen. Zij is de dochter van Astrid Holleeder. In de Jordaan, waar het gezin Holleeder woonde, was Willem een reïncarnatie van Robin Hood. Hij had toch maar geld van de rijke Heineken gestolen. Onlangs werd hij tot levenslang veroordeeld vanwege zijn betrokkenheid bij vijf moorden. In de zwaar beveiligde rechtbank de Bunker in Amsterdam, waar het proces plaatsvond, was onvoldoende ruimte voor de belangstellenden.

Astrid en een andere zus van Willem getuigden tegen hem en dat werd mede zijn ondergang. De zussen blijven ondergedoken. “Ik heb hem gekrenkt, het is uitgesloten dat ik het overleef”, zegt Astrid. En haar dochter Miljuschka vult aan: ”Het naarste van alles is dat ik weet hoe het zal gaan. Dat mijn moeder op een dag koud op straat zal liggen. En dat haar lichaam een bewijsstuk wordt”.

Advocaat Wim Anker pleit voor compassie met levenslang gestraften. Hij bezoekt zijn cliënten die levenslang kregen met regelmaat in de gevangenis. Het leven is voor levenslang gestraften uitzichtloos. Op een gegeven moment komt er nauwelijks nog bezoek en is moedeloosheid en wanhoop onvermijdelijk het gevolg. Dat kan je geen mens aandoen.

Rob: Voor meneer Holleeder lijkt mij levenslang een goede oplossing voor onze samenleving, hoewel tamelijk kostbaar. Deze man lijkt in zijn leven geheel blind geworden te zijn voor zijn behoefte aan verbondenheid, alsof dat voor hem niet meer bestaat. Er is in deze man een ongezond egoïsme ontstaan, met een extreme identificatie met “ik ben vrij en doe wat ik wil”. Verbondenheid moet vroeg in zijn leven van betekenis ontdaan zijn, waardoor ‘je in liefde verbonden voelen’ buiten zijn bereik is geraakt. Ik vermoed dat als ‘verbondenheid met’ en ‘kunnen zijn wie je bent’ geen positieve betekenis heeft kunnen krijgen, mensen op zoek gaan naar een surrogaat, om toch een besef van zingeving te ervaren.

In principe ervaren we zingeving in een land als Nederland als wij ons in liefde verbonden kunnen voelen met onze omgeving. Mensen die verliefd op elkaar zijn houden zich immers in hun denken niet bezig met zingeving. Ze zijn in de zin van hun leven. Een surrogaat dat voor veel mensen verlokkelijk is, is macht hebben over medemensen. Dan kunnen ze hun over-identificatie met “mezelf kunnen zijn, koste wat het kost” uitleven. Macht willen ervaren in deze zin, zie ik niet als een behoefte maar als een zucht. Aangezien de zucht naar macht een surrogaat is, kan het niet leiden tot bevrediging. Doordat bevrediging uitblijft, wordt de zucht naar macht steeds groter.

 

Er is nog een ander relevant aspect van mensen met de genoemde over-identificatie. Doordat verbondenheid geen liefdevolle betekenis heeft kunnen krijgen, zien zij hun medemens als middel voor hun eigen behoeftebevrediging. Voldoet de ander hier niet aan, dan is hij of zij niet langer bruikbaar. Een effect hiervan is dat dit niet kan leiden tot introspectie. Als er iets niet loopt zoals zij dat willen, dan komt dat door de ander. Zelfinzicht en zelfcorrectie bestaan dan niet.

Ik neem aan dat meneer Holleeder niet in staat is open te staan voor introspectie. Wel dicht ik hem toe dat hij nooit uitgeleerd zal raken in hoe hij zijn medemens kan manipuleren, ook in relatie met gevangenispersoneel. De consequentie van deze aannames is dat ik niet kan geloven dat deze man ooit weer in onze samenleving dient mee te draaien, uit bescherming voor onze samenleving. Het besef dat dit sneu voor deze man is vind ik mooi, het getuigt van verbondenheid. Maar om hem ooit weer een kans te geven, mee te mogen draaien in onze samenleving vind ik vallen onder zelfverloochening van onze samenleving. We zijn dan te weinig geïdentificeerd met onze behoefte om ons veilig te weten.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

  1. verwonderd.nu

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk, Mensenrechten, Rechtspraak, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Astrid, gevangenis, Luuk Mur, ondergedoken, Rob van Boven, Twan Huys, Tweespraak, Willem Holleeder

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet
    • Honderden Palestijnse burgers sterven door Israëlische bombardementen
    • Nathan – Het denken
    • Nepreclames in Utrecht vertellen volgens actievoerders een ander  verhaal over Shell

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.