• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dzogchen » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang

7 augustus 2019 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een al of niet actueel onderwerp. Vandaag is het thema de levenslange gevangenisstraf van de crimineel Willem Holleeder.

Luuk: Twan Huys doet alles voor kijkcijfers. In collegetour, een Tv-programma waarvoor we met zijn allen verplicht belasting betalen, kunnen studenten vragen stellen aan een inspirerende gast. Presentator Huys maakte ruim baan voor Willem Holleeder, zodat deze zijn geliefkoosde rol van “de toffe peer” kon spelen. “Het spannendste televisie moment ooit”, vond Twan zelf. Zo vond hij het ook een briljant idee om oud pornoactrice Stormy Daniels over te laten vliegen vanuit de VS, zodat ze een leugenachtig verhaal kon vertellen over haar seksuele escapades met Donald Trump. In de vorige tweespraak (1) noemden we dit soort gedrag een voorbeeld van ongezond egoïsme, waarbij alles draait om -ik- en eigenbelang.

“Voor anderen is Wim een soort mythe, terwijl hij voor mij alleen maar de hel is”, zegt Miljuschka op 13 juli tegen de journalist van De Morgen. Zij is de dochter van Astrid Holleeder. In de Jordaan, waar het gezin Holleeder woonde, was Willem een reïncarnatie van Robin Hood. Hij had toch maar geld van de rijke Heineken gestolen. Onlangs werd hij tot levenslang veroordeeld vanwege zijn betrokkenheid bij vijf moorden. In de zwaar beveiligde rechtbank de Bunker in Amsterdam, waar het proces plaatsvond, was onvoldoende ruimte voor de belangstellenden.

Astrid en een andere zus van Willem getuigden tegen hem en dat werd mede zijn ondergang. De zussen blijven ondergedoken. “Ik heb hem gekrenkt, het is uitgesloten dat ik het overleef”, zegt Astrid. En haar dochter Miljuschka vult aan: ”Het naarste van alles is dat ik weet hoe het zal gaan. Dat mijn moeder op een dag koud op straat zal liggen. En dat haar lichaam een bewijsstuk wordt”.

Advocaat Wim Anker pleit voor compassie met levenslang gestraften. Hij bezoekt zijn cliënten die levenslang kregen met regelmaat in de gevangenis. Het leven is voor levenslang gestraften uitzichtloos. Op een gegeven moment komt er nauwelijks nog bezoek en is moedeloosheid en wanhoop onvermijdelijk het gevolg. Dat kan je geen mens aandoen.

Rob: Voor meneer Holleeder lijkt mij levenslang een goede oplossing voor onze samenleving, hoewel tamelijk kostbaar. Deze man lijkt in zijn leven geheel blind geworden te zijn voor zijn behoefte aan verbondenheid, alsof dat voor hem niet meer bestaat. Er is in deze man een ongezond egoïsme ontstaan, met een extreme identificatie met “ik ben vrij en doe wat ik wil”. Verbondenheid moet vroeg in zijn leven van betekenis ontdaan zijn, waardoor ‘je in liefde verbonden voelen’ buiten zijn bereik is geraakt. Ik vermoed dat als ‘verbondenheid met’ en ‘kunnen zijn wie je bent’ geen positieve betekenis heeft kunnen krijgen, mensen op zoek gaan naar een surrogaat, om toch een besef van zingeving te ervaren.

In principe ervaren we zingeving in een land als Nederland als wij ons in liefde verbonden kunnen voelen met onze omgeving. Mensen die verliefd op elkaar zijn houden zich immers in hun denken niet bezig met zingeving. Ze zijn in de zin van hun leven. Een surrogaat dat voor veel mensen verlokkelijk is, is macht hebben over medemensen. Dan kunnen ze hun over-identificatie met “mezelf kunnen zijn, koste wat het kost” uitleven. Macht willen ervaren in deze zin, zie ik niet als een behoefte maar als een zucht. Aangezien de zucht naar macht een surrogaat is, kan het niet leiden tot bevrediging. Doordat bevrediging uitblijft, wordt de zucht naar macht steeds groter.

 

Er is nog een ander relevant aspect van mensen met de genoemde over-identificatie. Doordat verbondenheid geen liefdevolle betekenis heeft kunnen krijgen, zien zij hun medemens als middel voor hun eigen behoeftebevrediging. Voldoet de ander hier niet aan, dan is hij of zij niet langer bruikbaar. Een effect hiervan is dat dit niet kan leiden tot introspectie. Als er iets niet loopt zoals zij dat willen, dan komt dat door de ander. Zelfinzicht en zelfcorrectie bestaan dan niet.

Ik neem aan dat meneer Holleeder niet in staat is open te staan voor introspectie. Wel dicht ik hem toe dat hij nooit uitgeleerd zal raken in hoe hij zijn medemens kan manipuleren, ook in relatie met gevangenispersoneel. De consequentie van deze aannames is dat ik niet kan geloven dat deze man ooit weer in onze samenleving dient mee te draaien, uit bescherming voor onze samenleving. Het besef dat dit sneu voor deze man is vind ik mooi, het getuigt van verbondenheid. Maar om hem ooit weer een kans te geven, mee te mogen draaien in onze samenleving vind ik vallen onder zelfverloochening van onze samenleving. We zijn dan te weinig geïdentificeerd met onze behoefte om ons veilig te weten.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (soms) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

  1. verwonderd.nu

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dzogchen, Geluk, Mensenrechten, Rechtspraak, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Astrid, gevangenis, Luuk Mur, ondergedoken, Rob van Boven, Twan Huys, Tweespraak, Willem Holleeder

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …levenslang
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …#eerstbegrijpen
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting? Je moet er niet aan denken
  • Het jaar 2022 – dag 138 – hoekie
  • ER trapt rebellie tegen fossiele Industrie af met massaal protest in Rotterdam
  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens