• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ik-Ben

Ik-Ben

11 juli 2023 door gastauteur

Gaat niet over je ego, een apart ik, ten opzichte van de wereld.
Bij ik-ben is er geen ik-en-de-wereld!

Bij ik ben is de waarnemer en het waargenomene niet-twee, omdat er geen sprake is van een innerlijke conflict.
In ik-ben rijst er geen schaduw op!

En ik-ben is hier en nu daar waar je bent, zonder enige innerlijke verdeeldheid.

Ik-ben staat voor transformatie: het wegvallen van ik-en-mezelf. Bij ik-en-mezelf speelt de waarnemer een belangrijke rol. Ik en het object, de persoon!

Maar in werkelijkheid is er geen verschil tussen de waarnemer en het object. In onze onwetendheid blijven we ons verzetten tegen wat is. Bij ik-ben, is er geen ik en het object.

Ik ben, is niets anders dan ongeconditioneerd aanwezig zijn.

De persoon en de waarnemer van de persoon zijn in werkelijkheid hetzelfde. En dat kan wel eens een hele harde, haast onbreekbare, noot zijn voor de spirituele zoeker, die zo gewend is om geheel weg te zweven met: ‘Ik ben het Bewustzijn waar zich alles in manifesteert.’ Hoe mooi ook zoiets klinkt, het creëert eerder een innerlijk conflict. Het bewustzijn tegenover de persoon, die je ook daadwerkelijk bent maar deze liever onder de duim houdt, als minder belangrijk of als slechts iets wat komt en gaat. Maar juist dat wat kwetsbaar is en sterfelijk krijgt zijn oneindige betekenis wanneer het bewustzijn zich niet langer onderscheidt van dat wat bekendstaat als de persoon ofwel de mens hier en nu, daar waar je bent.

Een prachtige bloem analyseren tot iets sterfelijks is kinderachtig, want wanneer je onbevangen bent, is een prachtige bloem vol van schoonheid en met een heerlijke parfum. Juist het onsterfelijke, eeuwige leer je zo kennen! Je diepste wezen wordt door de bloem geraakt, ja zelfs je hele wezen: ik ben.

Zelfkennis gaat niet over een kant van het gelijk maar om beide kanten. Die in werkelijkheid niet-twee zijn. Zoals de Boeddha niet alleen mens was maar ook ontwaakt: een ontwaakt wezen!

De mens snakt in zijn onwetendheid als een droog land naar water. Als dat water enkel zichzelf zoekt en op afstand blijft, zal de mens en zijn leven nimmer vruchtbaar zijn!

Bron https://zelfkennis.blog

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Zorg Tags: ik, onwetendheid, schoonheid

Lees ook:

  1. Nooit vanzelfsprekend
  2. De lessen van corona
  3. Boekbespreking – Dansen met je ego
  4. Het jaar 2023 – dag 93 – mezelfniet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ludo zegt

    12 juli 2023 om 10:41

    Goeie tekst, dikke pluim. Het wezenloze wezenlijke is de essentie. Anderzijds ben ik er ook en dat neem ik er graag. Zo kan/moet ik mij erover bezinnen waarom ik (er) ben. Op die manier kan ik er een diepere betekenis aan geven en is mijn zijn iets zinvoller (?) . Warme groet!

  2. Piet Nusteleijn zegt

    12 juli 2023 om 11:59

    Een mens die naar water snakt….
    Wat bedoel je met “water”?
    Water dat zichzelf zoekt..
    Water zoekt water? Water zoekt niet. Dat kan water niet.

    Boeddha was een mens. Dat is zeker. Laten we zeggen: een wakker mens, wanneer hij niet sliep.

    Wanneer je bent ontwaakt, slaap je niet meer en ben je wakker.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.