Als het licht dooft wordt het duister.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Columns
VrijdagZindag – Polarisatiemeter
Democratisch overleg is een spel om de macht, dus om het vermogen het gedrag van de ander aan te sturen, of op zijn minst te beïnvloeden. Dat spel wordt overal gespeeld, van de Tweede Kamer tot in een relatie of een gezin.
Taigu – Bevrijd door religieuze verbeelding
Dat ik me nog nooit heb vertoond in een shintempel komt niet alleen omdat de dichtstbijzijnde zich in Antwerpen bevindt. Ik vind shinboeddhisme, hoe sympathiek ook op papier, in de praktijk een beetje eng.
Het jaar 2022 – dag 264 – spion
Wat deed Koningin Kaag in Oxford?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2022 – dag 263 – balkongedoe
De balkonscene viel niet goed.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – bosmonniken
Bosmonniken zijn non-conformisten en hebben de astrante neiging om recht op het doel af te gaan en de Dhamma erg sec en ruig te brengen.
Druivenoogst – dharma en dana zonder woorden
…
Het jaar 2022 – dag 262 – klucht
Hiep, hiep, hoera.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Niets doen
Never a dull moment op het kussen.
Nut en noodzaak van hechting op het pad naar bevrijding
Hechting is de bron van al het lijden. Beschouw het echter niet als vijand. Het is helemaal niet erg om het tijdelijk te omarmen. Van tijd tot tijd kan het ook een nuttige metgezel zijn op het pad naar bevrijdend inzicht.
Het jaar 2022 – dag 261 – waterstoker
De waterstoker en de wekelijkse was.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Over Theologie 35: Godsdienstfilosofie
Veel ideeën die mensen over God hebben, berusten op (vrees ik) volstrekt door mensen onbegrepen symbolen, beeldspraken, vergelijkingen, gelijkenissen, overdrachtelijke uitdrukkingen en redekunstige figuren.
Guy – samsara
Samsara is de vicieuze cyclus van geboorte en dood. ‘Leven in samsara’ wil zeggen dat men de cyclus van het bestendige ‘worden’ (P. bhava) niet kan, durft of wil vermijden.
Dansen met je ego – Jouw gevoelens en emoties
Wanneer je je gevoelens kan laten stromen als een rivier is er niets aan de hand. Het kan echter gebeuren dat je ze niet kunt uiten, vanwege de situatie, het moment of anderen. Dan is het alsof er een dam in de rivier is geplaatst.
Ludo – orkaan
…
VrijdagZindag – Traagheid
Terwijl de feodale samenleving al eeuwen achter ons ligt, bestaat de monarchie nog steeds. Op allerlei terreinen lijkt het of de Franse revolutie nooit heeft plaats gevonden.
Het jaar 2022 – dag 258 – geduld
Geduld en gelijkmoedigheid.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddhistische doeners en denkers (59) – de serie
‘Me zo te voelen (goed genoeg) is lastig omdat ik meen dat mijn naasten druk op me uitoefenen het naar hun zin te maken. Ik ben weer geneigd om me aan te passen, zoals ik dat mogelijk mijn hele leven al heb gedaan.’
Een boze leraar van weinig woorden: het misverstand
In Japan is het een traditie dat pelgrims in tempels mogen overnachten.
Het jaar 2022 – dag 257 – blaadjes
De boom leeft, maar niet dankzij het pensioenfonds.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Ook als ik naakt ben
In het boeddhisme vind ik een bruikbaar begrippenkader om hier naar te kijken. Aan de ene kant zijn er de ‘drie vergiften’: begeerte, afkeer en verwarring. Als ik louter vanuit begeerte en afkeer naar de wereld kijk, is iedereen loslopend wild. Er is alleen de vraag ‘wat brengt het mij op? Seks, geld, macht …?’ Wat mij past probeer ik aan mijn behoefte te onderwerpen, wat mij niet past negeer ik, wat mij in de weg staat elimineer ik. De verwarring is te denken dat alles in functie staat van mijn afkeer en begeerte.
Het jaar 2022 – dag 256 – kuierlatten
Kan lang samenzijn het doodsverdriet vergroten?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
De Boeddha stuurt altijd aan op een middenweg. In zijn tijd o.a. tussen totale lichaamsverzaking en luxe, tussen eternalisme en nihilisme. Voor onze tijd zouden daar bijvoorbeeld het vermijden van extremen als ‘ieder alleen voor zich zonder door enige wet afgeremd te worden’ (extreem roofkapitalisme) en ‘het collectief voor ons allen zonder echt privébezit’ onder kunnen vallen.
Guy – Stroombetreding (P. sotapatti)
Stroombetreding vormt de belangrijkste realisatie in het leven van de beoefenaar. Door zijn stroombetreding wordt hij een sotapanna—’een edele volgeling die de stroom binnengaat’.