• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft

Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft

29 mei 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

De parabel van de man die naar water graaft

Volgens de Boeddha bereikt iedereen ooit zelf het boeddhaschap. Hij belooft dat zelfs, en echt … aan iedereen! Nu is ‘ooit’ een begrip dat qua uitleg oneindig rekbaar is en het kan daarom zowel ‘zeer zeer binnenkort in het huidige leven’ betekenen als ‘over zeer zeer vele levens, dus zeg maar over een paar miljard jaar’. Je hebt er daardoor vrijwel niets aan. ‘Ooit’ is een nietszeggend begrip. Maar het is niet nooit! Dat dan weer wel. Voor mij is het evenwel lood om oud ijzer. Ooit lijkt op een spreuk die ik eens las op een bord boven de bar in een bruine kroeg: ‘morgen gratis bier’ (Ik heb deze vergelijking al eerder in een bijdrage gemaakt.) Wanneer je de volgende dag om een gratis biertje komt, kijkt de kroegbaas je aan en vraagt of je wel kunt lezen. Er staat toch duidelijk MORGEN en dat is niet VANDAAG. Kortom, ‘morgen’ blijft altijd één dag verder dan vandaag … en je krijgt nooit, nimmer, in geen eeuwigheid gratis bier!

Wanneer bereik je dan het boeddhaschap? Dat kan alleen NU. Anders gezegd: je hebt het boeddhaschap al bereikt, zelfs wanneer je je dat nog niet gerealiseerd hebt, precies zoals alles wat een eikenboom maakt al in de eikel zit, zo zit het boeddhaschap in jou. Het is een kwestie van ontwikkelen.

Je bent dus al een boeddha? Is dat even makkelijk!. Ja, en dat is precies voor de meeste mensen meteen het grootste probleem. Makkelijk? Voor normale mensen is “makkelijk” hartstikke moeilijk. Ze geloven bijvoorbeeld dat het boeddhaschap alleen bereikbaar is na aeonen van geduldig, volhardend voortgaan op het achtvoudige pad dat niet alleen vandaag 80.000 kilometer lang is, maar morgen nog steeds. Morgen krijg je niet alleen gratis bier, morgen valt jou ook het boeddhaschap ten deel! Tenzij jij je het NU realiseert.

Zo zegt Shakyamuni Boeddha volgens de Lotus-soetra: Er zullen later mensen opstaan die deze wonderbaarlijke soetra zullen lezen, soms maar één enkel vers, en ik verzeker je dat zij boeddha’s zullen worden indien zij deze soetra met eerbied blijven bejegenen (etc.) … want zij hebben reeds onder miljoenen boeddha’s gediend (etc.) …”  Ik vind dit bullshit.

Waarom bullshit? In de eerste plaats omdat ik met de beste wil van de wereld niet kan geloven dat Shakyamuni het ooit zo gezegd heeft. De hele Lotus-soetra is immers pas honderden jaren ná Shakyamuni’s heengaan in het Sanskriet geschreven. De schriftstellers leggen het in zijn mond. Punt. Het zijn hun woorden, niet die van Shakyamuni. Ten tweede: er wordt weer eens behoorlijk overdreven. Miljoenen boeddha’s. Gelet op het totaal aantal mensen dat tot tweeduizend jaar geleden op aarde leefde, moeten er de hele tijd vrijwel uitsluitend boeddha’s op aarde hebben rondgelopen.

Wat betekent het dan? Ik leid er uit af dat het betekent: ieder mens is een boeddha, jij dus ook. Misschien is dit wishful thinking, en dat zij dan zo. Ik zit daar niet mee, want ik ervaar het als realiteit. Ik leef temidden van miljoenen boeddha’s! Op dit moment zelfs temidden van miljarden. En al deze boeddha’s hebben voorgangers gehad, die ook allemaal boeddha’s waren. Helaas realiseerden de meesten zich dat totaal niet. Wat is er dan voor nodig om iemand tot besef te brengen dat ie een boeddha is? Zou een leraar van dienst kunnen zijn? Misschien, want de grote vraag is: hoe weet je of jouw leraar een goede leraar is? En daar begint volgens mij de schoen behoorlijk te wringen. En wel hierom: leraren zijn net mensen. En de meeste mensen hebben de neiging om dat wat zij doen erg belangrijk te vinden. Belangrijker dan dat wat veel andere mensen doen. Of precies omgekeerd… dan vinden ze wat anderen doen weer belangrijker dan wat ze zelf doen. Ze vergelijken zich een slag in de rondte. Beter, minder goed, de beste, de beroerdste… heilig, heiliger, het heiligst … geleerd, geleerder, het geleerdst … stom, stommer, het stomst … er komt geen eind aan. Wil de juiste leraar opstaan alstublieft. Wie kan de Lotus-soetra het best citeren, overschrijven, kalligraferen, zingen of uitleggen… zeg het maar.

Ik doe niet mee. Dat je dat vast weet.

Wellicht brengt de volgende parabel ons verder:

Er trekt een man door een woestijn en hij heeft verschrikkelijke dorst. Hij begint met zijn handen in het zand te graven, in de hoop water te vinden. De put die hij graaft wordt dieper en dieper in droog zand, en hij begint steeds sterker te twijfelen tot hij merkt dat het zand vochtig wordt. Met hernieuwde moed graaft hij verder tot het vochtige zand modderig wordt. Dan weet hij zeker dat hij goed bezig is en laat hij alle twijfels varen.

Deze wereld is een woestijn en jij hebt dorst. Als je gaat graven, ga je waarschijnlijk steeds sterker twijfelen zolang je niks vindt. Wie is dan de juiste leraar? Is dat degene die je vertelt waar je moet graven? Of wanneer? Of hoe lang? Of hoe? En wat als ie je vertelt dat al dat gegraaf onzinnig is omdat achter het volgende duin een rivier stroomt? En wat als … Uiteindelijk moet je toch zelf drinken. Je kunt zelfs in het zicht van een rivier verdorsten, als je denkt dat een ander voor jou kan drinken.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: boeddhaschap, de parabel van de man die naar water graaft, gratis bier, Lotus Soetra, morgen

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst
  2. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel
  3. Over de Lotus-soetra (1): Inleiding
  4. Over de Lotus-soetra (15): De verloren zoon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
07 okt
Global Kum Nye fest
7 okt 23
07 okt
Onderscheid tussen ons denken en onze zintuiglijke ervaring van deze werkelijkheid
7 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 257 – BERG
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Boeken – Tao Te Tjing
    • Extinction Rebellion eist: sluit de gifkraan, stem tegen glyfosaat
    • Guy – De Vasala Sutta

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.