
…
door Zeshin van der Plas
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
door Guy E. Dubois
Wat weinigen weten is dat het woord ‘boeddhisme’ een begrip is van recente datum. Het is de verzamelnaam die de Britse kolonisatoren in de 19de eeuw gaven aan de veelheid van tradities die ze in de diverse Aziatische landen tegenkwamen en die hun wortels hadden in de leer van de Boeddha.
Lees meer over Guy – dhammazaadjes – Het begrip ‘boeddhisme’
door Peter Pijls
Een gebalanceerd en ethisch leven, als anarchistisch boeddhist, dat kan een atheïst of christen ook, maar de boeddhistische bandbreedte duldt de gemiddelde anarchist beslist. Ik ervaar dat deels door m’n zenoefeningen. Het stille anarchisme in zen wordt belichaamd door het twaalfde eeuwse tempelhoofd en zenleraar Dogen Kigen, die gelijkberechtiging van mannen en vrouwen voorstond, bijvoorbeeld.
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
door Joop Ha Hoek
door Guy E. Dubois
door Jana Verboom
Om stil te staan bij het lijden in Gaza hierbij een recept dat geïnspireerd is op het Midden-Oosten. Bij mijn supermarkt verkochten ze geen ras-el-hanout, dus heb ik zelf maar wat gemaakt. Gangbare ingrediënten zijn piment, bosbessen, kardemom, kaneel, kruidnagel, peper, galangawortel, gember, foelie, nigella, nootmuskaat, zwarte peper en gemalen kurkuma. Aldus wikipedia.
Lees meer over B’eter salade met kikkererwten, gegrilde aubergines, granaatappel en croutons
door Ksaf Vandeputte
door Joop Ha Hoek
door André Droogers
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
Mensen die niet zonder zekerheid kunnen, klampen zich vast aan de woorden. Ze maken er contracten van, keiharde afspraken en dogma’s die ze desnoods met brandstapels of Kalasjnikovs verdedigen. Ze zetten hun emmertje met waarheid tegenover dat van een ander en maken ruzie. Ze verliezen zich in eenzaamheid en frustratie omdat ze zichzelf als zo’n individueel emmertje willen zien terwijl het water stromen wil.
door André Baets
Als de Boeddha in een stad of dorp aankomt wordt deze gebeurtenis aldus rondverteld: “Over die heer Gotama doet de volgende goede mare de ronde: Waarlijk, die Verhevene is een heilige, een volkomen ontwaakte, volmaakt in kennis en levenswandel, een gelukkige, een kenner van de wereld, een onovertroffen coach van diegenen onder de mensen die getraind kunnen worden, een leraar van goden en mensen, een boeddha, een verhevene.”
door gastauteur
Tijdens een vakantie in Thailand zag ik het levende boeddhisme: monniken in oranje gewaden, tempels, stoepa’s, ceremonies. Het voelde als een warm bad. In een gesprek met een monnik zei ik opeens: ik ben ook boeddhist. Ik wist het zeker. De monnik keek wat sceptisch: geloof je in reïncarnatie? Ja, zei ik. En toch niet in die rare boddhisattva’s? Ik denk van niet, zei ik. De monnik lachte.
Lees meer over Boeddhistische doeners en denkers, de serie 68
door Joop Ha Hoek
door Guy E. Dubois
Ontwaken is het ervaren van het niet-duale. Van de heel-heid van alles-met-alles. Het is de verwezenlijking van de eenheid van het leven.
Lees meer over Guy – dhammazaadjes – Ontwaken is het ervaren van het niet-duale
door gastauteur
Een paar weken geleden kreeg ik een vraag over de Satipatthāna soetra. Ik vind het fijn vragen te krijgen omdat het de mogelijkheid biedt aan te sluiten bij wat er leeft. Het was een vraag of de Satipatthāna soetra (MN 10) een rol speelt binnen de zentraditie. Die vraag kun je verbreden naar de gehele Pali-Canon. Het is een hele concrete vraag en het kwam goed uit, want ik was net bezig me te verdiepen in de Bhaddekaratta soetra (MN 131) een andere soetra uit de Pali-Canon.
door Peter Pijls
De school in Malawi, van de film, is niet de enige waarheid over boeddhisme in Afrika. Boeddhisten zijn daar al heel lang. Chinese vloten streken neer aan Afrikaanse kusten, lang voor Columbus. Ze gingen handel drijven en bleven. Nog steeds bouwen Chinezen veel vliegvelden, havens en snelwegen in Afrika.
Lees meer over Is een school in Malawi Afrikaans boeddhisme?