Kleintjes vallen niet op, maar ze zijn er wel. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat, gehechtheid. Met name jij.
Columns
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Ontroering en zo. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
“I Love You Because”, zong Jim Reeves in de jeugd van de Chef. Nog altijd een mooie song. Moge iedereen gelukkig zijn, vrij van leed, haat en gehechtheid. Met name jij, old chap.
In de marge (6) – geduld
Ik vrees dat “geduld” net als pelgrimeren in de marge van de samenleving terecht is gekomen. Wie ik ook spreek, men vindt het bijzonder dat ik een pelgrim ben. Menigeen zegt het eigenlijk ook wel te willen zijn. En dan komt het : even. Het moet en mag niet te lang duren.
Oor-log
Ongeveer een kwart eeuw geleden heb ik de stad verruild voor het platteland. Heerlijk rustig, zo leek het. Maar elke maandag vloog hier tuig over, zó laag dat je ineen kromp van de herrie.
Bodai deel XX – Het boze herderinnetje
Onbelemmerd dondert de wereld van de jonge monnik helder en scherp door zijn ogen naar binnen. Hij staat op en grijpt Acwajit bij de schouders en roept: ‘Je moet eten anders krijg je anorexia. Helderheid, tegenwoordigheid van geest zit in de rijstepap, neem wat.’
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
De gewapende vrede en de afwezigheid van oorlog. Moge iedereen gelukkig en veilig zijn. Vrij van haat, gehechtheid en verwarring. Ook jij.
VOETBAL
Waarom is voetbal zo populair, en bijvoorbeeld niet handbal of volleybal?
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijke haast. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij, leuke oliebol.
Een scherp zwaard om scherp te blijven
Het zwaard wordt in het algemeen gezien als de ziel van de beoefenaar, wat ik persoonlijk nogal negatief vind. Het suggereert dat een zwaard kracht geeft en dat je zonder zwaard zielloos (krachteloos) bent.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Chef heeft geen sangha, daarom heeft hij er zelf een benoemd. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Evam me sutam, aldus heb ik gehoord…
Vesak is de aangewezen dag om stil te staan bij de vijf ‘oefenregels’ (alle leven respecteren, niet stelen, geen seksueel wangedrag, de waarheid spreken en de geest niet benevelen) en om onze voornemens hieromtrent te vernieuwen of te versterken.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
De dood in de pot. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
In de marge (5) – wijsheid
Wijsheid is, vind ik, gebaseerd op het ‘weten van het hart’. Daarmee doel ik op het centrum van het gevoelsleven. Bij mij ervaar ik dat niet in mijn hoofd, maar als gesitueerd ergens in mijn borst, waar die bloedpomp zit. Ongeveer.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
De honden zijn dood maar er is wel een nieuw varken. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
-ISMES
De zinzoeker is een zoeker, geen vinder. Levensbeschouwingen gaan over geheimen, onoplosbare vragen. Het zijn aftastende pogingen om wat ons overstijgt te duiden.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Koffie kopen bij Piet de Dief. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Stop de moord op groenten en fruit. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
Chef mediteert zonder bril. Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.
De helse ervaring van een asielkind
Elk kind dat verloren gaat en gebroken wordt is er één te veel. Een kind met trauma’s wordt gemakkelijk onmenselijk en zelfs misdadig.
Fenomenologie en de Natuur van de Geest
De fenomenologie brengt soms verrassende overeenkomsten met de boeddhistische filosofie enerzijds en de Gestaltfilosofie anderzijds. Deze overeenkomsten hebben betrekking op de benadering van de dualiteit van figuur en grond, van object en subject.
Pretrijders
Mensen die in een dijkwoning wonen kunnen erover meepraten, over die motorclubs. Ze zijn er het liefst in de weekeinden als de bewoner van de rust wil genieten.
TRADITIE
Waarom hebben religieuze tradities de wind mee en heeft vernieuwing die vaak tegen?
Bodai deel XVIII – De slager, de zwijnen en de heremieten
Achter de zwijnen liep een woeste horde sadhu’s monniken, gerespecteerde abten van beroemde kloosters, heiligen heremieten die allemaal riepen: ‘Grijp die moordenaar, grijp die moordenaar. ‘