• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 -de tweehonderdenzevenenvijftigste dag- de vaas

Het jaar 2017 -de tweehonderdenzevenenvijftigste dag- de vaas

14 september 2017 door Joop Ha Hoek

De vaas op mijn vensterbank is van een dode jonge man. Zijn vader vond hem hangend in het trapportaal in zijn woning, toen  hij op zijn verjaardag niet op zijn werk verscheen. De jonge man werd die dag eenentwintig en besloot niet langer te willen leven. Waarom is niet goed duidelijk geworden. De jonge man had vrienden, een baan, wandelde veel met zijn vader en de hond, had een liefhebbende moeder, broers en zussen. En maakte een opgewekte indruk. Ik kreeg de veelkleurige stenen vaas van zijn vader. Als herinnering aan zijn zoon.

Ik denk regelmatig aan de jonge man en deze dagen nog meer vanwege de discussie over het levenseindepoeder van de Coöperatie Laatste Wil. Zelf vind ik het van amateurisme getuigen als je als coöperatie denkt dat het mogelijk is de samenstelling van het middel geheim te kunnen houden en na een half jaar lidmaatschap het lid de naam van het poeder te kunnen noemen. Moet zo’n lid dan een geheimhoudingsverklaring tekenen waarin hij belooft de naam van het middel nooit aan anderen bekend te zullen maken? Of gaat hij kwistig uitdelen? Hoe naïef kan je zijn. Wat de coöperatie wel heeft bereikt is dat de discussie over een zelfgekozen dood in eigen regie weer op gang gekomen is.

Als politieverslaggever kwam ik ze regelmatig tegen, mensen die zich verhangen hadden, voor de trein gegooid of in het water gereden. Of van een flat gesprongen. Het zijn beelden om niet te vergeten. Ik begrijp het verzet dan ook niet tegen het legaal maken van een middel dat mensen de mogelijkheid biedt om op een humane wijze een eind te maken aan hun leven. Je kiest er niet voor om geboren te worden, maar een keus om er een einde aan te maken wordt niet gerespecteerd.

Ik hou met duizend kilo van het leven, geniet er elke dag van, met al zijn ups en downs. Ik wens iedereen het leven toe. Ik wens ook iedereen het zelfbeschikkingsrecht toe.

De vaas van de jonge man staat op de vensterbank, soms in het zonlicht, dan weer in de schemer van de avond. Zoals het leven zelf.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Cooperatie Laatste Wil, dood, euthanasie, karma, middel, zelfdoding, zelfmoord

Lees ook:

  1. Euthanasie in het boeddhisme
  2. Het jaar 2018 – de tachtigste dag – doodsorganisatie
  3. ‘Het leven is voor sommige mensen echt niet te doen’
  4. CLW stopt met verstrekken zelfdodingspoeder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerard Schoemaker zegt

    14 september 2017 om 19:47

    Ik moet denken aan een film waarin een man opzoek moet naar heroïne als ultieme pijnstiller voor zijn doodzieke vader en door een ervaren agent op het spoor van een heroïne gebruikster wordt gezet waarna zich iets moois ontspint tussen de vader en de gebruikster. Maar het ging mij om de middelen die op veel straathoeken verkrijgbaar zijn en een stuk prettiger zijn dan allerhande maas in de wet rommel als conserveermiddelen. Als je je einde zelf in de hand wilt hebben waarom dan zo nodig binnen de wet?

    • G.J. Smeets zegt

      14 september 2017 om 21:12

      Ik snap je overweging ”Als je je einde zelf in de hand wilt hebben waarom dan zo nodig binnen de wet?”
      Hoe je het ook wendt of keert: productie, handel en gebruik van potentieel levensgevaarlijke spullen kan maar beter binnen het kader van wet en wethandhaving gebeuren. Zoals bij tabak, alcohol, vuurwerk, vuurwapens, auto’s, medicijnen, etc.. Waarom dan niet bij een pil of poeder om je leven desgewenst te beëindigen?

  2. Poldermick zegt

    15 september 2017 om 11:33

    Bravo Joop !
    Niet alleen voor dit hartroerende artikel,
    maar ook voor al die openhartige columns
    elke dag weer.

  3. Paul de Jager zegt

    18 september 2017 om 10:11

    Mooie column!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
29 nov
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (1)
29 nov 23
01 dec
Emptiness and Bodhicitta
1 dec 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Vluchtelingenbeleid in grootmoederstijd 1914 -1918

    Kees Moerbeek - 19 november 2023

    Op 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen op doortocht naar aartsvijand Frankrijk en schond doelbewust de Belgische neutraliteit. De oorlogsmisdaden tegen de burgerbevolking, ook wel The Rape of Belgium genoemd, schokte de publieke opinie. Kort hierna kwamen de eerste vluchtelingen aan in ons land en na de Val van Antwerpen werden dit er 1 miljoen

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 333 – zuilen
    • Nieuwe secretaris-generaal gekozen van IBC
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • VVD en BBB schuiven aan bij Israëlisch politicus die oproept tot nieuwe Nakba (etnische zuivering Gaza)
    • Guy – dhammazaadjes – Wat zal er van ons geworden?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.