Hier in Thailand wordt met grote belangstelling het nieuws over het Nederlandse weer gevolgd. De bevolking leeft erg mee met de Nederlanders.
Columns
Als een vogel op de tijdboom
De verschillen tussen boeddhisme en hindoeïsme zijn minder groot dan wij misschien denken
Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesde dag – spraak
Handel zoals je spreekt!
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
Waakzame observatie van het lijf is (ook in de auto) een omgang met de werkelijkheid die onmisbaar is voor het inzicht in het samenspel tussen lichaam en geest. Het brengt u een stap verder op het deugdelijke en voortreffelijke achtvoudige pad dat de Ontwaakte zo’n 2.517 jaar geleden herontdekte.
Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfde dag – verzekeraar
De verzekeraar en de veteraan.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De Boeddha en zijn sangha (1)
De Boeddha moest naast een spiritueel leraar ook een goede wereldse organisator zijn.
Het jaar 2018 – de tweehonderdenvierde dag – pornochantage
Chantage na geen bezoek pornosite.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2018 – de tweehonderdenderde dag – dwangzorg
Open altijd de deur als je niet verward over wil komen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Henk van Kalken – willebeest
‘Wij zijn ons brein,’ filosofeert Dick Swaab, terwijl daar geen enkele wetenschappelijke bewijsvoering voor bestaat, volgens criticasters. ‘We are our thoughts, but we are not our brain,’ zei een Tibetaanse lama tijdens een bijeenkomst die ik in het voorjaar bezocht, en daar houd ik mij aan, zoals Olivier B. Bommel placht te zeggen.
Pleidooi voor verwondering
Kleine kinderen leven in het hier en nu. Ze bekommeren zich nog niet om hun status, projecten en deadlines, maar kunnen intens genieten van wat zich in het hier en nu aan hen aandient.
Het jaar 2018 – de driehonderdste dag – donkerogen
Het ene kijken is het andere niet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2018 – de honderdennegenennegentigste dag – bangangst
Ben je angstig of bang?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2018 – de honderdenachtennegentigste dag – platanen
Platanen die vervellen als staande slangen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Henk van Kalken – katerlijden
‘Als een braaf dzogchenbeoefenaar probeerde ik mijn ernstig verstoorde staat van zijn zichzelf te laten bevrijden en niet al mijn gedachten te volgen die stormenderhand opkwamen. Te vergeefs. Ik had er gewoon zwaar de pest in.’
‘De dwaas acht zich een overwinnaar, als hij met ruwe woorden spreekt’
Boosheid is een barrière waardoor geestelijk goed functioneren wordt belemmerd; want het is de tegenstelling van vriendelijkheid, bescheidenheid, welwillendheid, mededogen etc.
Het jaar 2018 – de honderdenzevenennegentigste dag – lachen
Vandaag is er geen column.
Somewhere over the rainbow skies are blue.
Take care out-there.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid
‘Maar waarom gebruiken we wat we geloven als houvast? Wat we geloven hebben we toch allemaal bedacht. Ons denken is het terrein van de mogelijkheden en kan als zodanig nooit houvast bieden en daar is het ook niet voor bedoeld.’
Het jaar 2018 – de honderdenzesennegentigste dag – rupsenkoken
Rupsen levend gekookt voor een zijden gewaad.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De spirituele kracht van verwondering
Ik zie meer dan ik zie, maar kan het niet onder woorden brengen.
Vroom gelispel
Wie lalt en zingt toch al die namen, als Koning Raaskal, vol van Vuur en Rede?
Mijn vriend Shinran
Karma laat zich niet uitvlekken; kwaad hoort bij de Weg.
Het jaar 2018 – de honderdendrieennegentigste dag – mensenkijken
Kijken in de stad.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Vakantie
Vacature, vacuüm, vacant – de taal zet ons op het spoor. In de vakantie vieren we de leegte. We maken de agenda en onszelf leeg. Een poosje zijn we afwezig. Ons thuis doet het tijdelijk zonder ons.
Hoe lang voordat je boeddha wordt?
Als je wedergeboorte en karma tot de hocus pocus rekent van voorbije tijden en culturen, besef je dan wel dat hiermee de bodem ontvalt aan wat de Dharma tot de Dharma maakt en boeddhisme tot boeddhisme?