• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » politiek leider zoektocht » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (6)

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (6)

20 juli 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Mahatma Gandhi (1869 tot 1948) staat symbool voor de Indiase onafhankelijkheidsstrijd. Tot 1947 had Groot-Brittannië de macht in India. Veel Indiërs vochten in de Eerste Wereldoorlog mee aan de zijde van de Britten. Ze hoopten dat ze hiervoor beloond zouden worden met een vorm van zelfbestuur. Het tegendeel gebeurde, de Britten stelden zelfs een wet in die het mogelijk maakte Indiërs zonder proces gevangen te zetten. Gandhi besloot een geweldloze verzetsbeweging op te zetten om daarmee een betere behandeling van de Indiërs af te dwingen. Middelen die hij inzette waren protestmarsen, hongerstakingen en een boycot van Britse goederen.

In 1930 werd door hem een grote zoutmars georganiseerd om te protesteren tegen het Britse zoutmonopolie en de buitensporige belasting die op zout werd geheven. Met duizenden volgelingen liep hij demonstratief naar de kustplaats Dandi, om zelf zout op te halen. 24 dagen duurde de vierhonderd kilometer lange tocht. Steeds meer mensen voegden zich bij de tocht en er bleef de Britten niets anders over dan te gaan onderhandelen. Deze en andere acties van Gandhi werden in de westerse pers omschreven als passief verzet. Zelf had hij het liever over ‘Satyagraha’, dat letterlijk betekent: vasthouden aan God en de waarheid en strijd tegen haat. Is passief verzet een wapen van de zwakken en sluit het gebruik van geweld niet uit. ‘Satyagraha’ is het wapen van de sterksten en sluit elke vorm van geweld uit.’

De geweldloze filosofie van Gandhi gaat uit van de gedachte dat alle mensen schepselen van één God zijn. Hoewel religies van elkaar verschillen, gaat het steeds om dezelfde schepper.

Gandhi werd het symbool van succesvol geweldloos verzet. Daarnaast stimuleerde hij de verschillende culturen en religieuze groeperingen in het nieuwe onafhankelijke India vreedzaam met elkaar samen te leven. Ook maakte hij zich hard voor gelijke berechting van de zogenaamde paria’s. Gandhi werd 30 januari 1948 vermoord door een Hindoe, die vond dat hij te veel meeging met de wensen van de Moslims.

Een andere politiek leider die wereldfaam kreeg door geweldloos verzet was Martin Luther King (1929-1968). Ook hij werd sterk beïnvloed door religieuze filosofie. Zijn geweldloosheid kwam voort uit een belangeloze liefde voor heel de mensheid. King werd in 1955 beroemd toen Rosa Parks, een zwarte vrouw, op een dag in Montgomery in een bus weigerde op te staan voor een blanke vrouw. Rosa Parks werd gearresteerd, omdat ze met haar actie de wet overtrad. Onder leiding van Martin Luther King besloot de zwarte gemeenschap tot een grootscheepse boycot van het openbaar vervoer en kwam daarmee in opstand tegen het rassenscheidingsbeleid. De actie duurde bijna vierhonderd dagen, waarna de discriminerende wet uiteindelijk werd ingetrokken. King en andere zwarte leiders bleven zich vervolgens verzetten tegen discriminatie in de VS.

De burgerrechten activist King bezocht India en ontmoete volgelingen van Gandhi, in wie hij een groot voorbeeld zag. Hij sprak zich in Amerika uit tegen de Vietnamoorlog en de wereldwijde armoede. Hij organiseerde protestmarsen en stakingen en werd daarvoor verschillende keren gearresteerd. Hij kreeg steeds meer sympathie onder de bevolking. Op 28 augustus 1963 hield hij zijn beroemdste toespraak ‘I have a dream’. In 1968 was hij bezig een mars voor de armen voor te bereiden. Een sluipschutter schoot hem dood, toen hij op het balkon van een motel stond.

Gandhi en King, leiders die geheel uit de toon vallen bij de meeste politieke leiders. Waar kenmerkte deze mannen zich mogelijk door? Deze leiders waren vrij in zichzelf en lieten zien waar zij voor stonden, ondanks de externe maatschappelijke onvrijheid. Intern ben je vrij als je niet beperkt wordt door onvrij makende overtuigingen. Door zich te laten zien, schuwden Gandhi en King de ontmoeting niet met de buitenwereld. Zij combineerden grote kwetsbaarheid met grote daadkracht. Misschien dat naarmate deze krachten meer ongehinderd aanvullend aan elkaar zijn, de kracht van de liefde groter wordt. Ontmoetingen tussen mensen worden betekenisvoller naarmate ze zowel hun kwetsbaarheid als daadkracht kenbaar maken. Beide leiders riepen hun aanhangers op geen geweld te gebruiken en hadden als uitgangspunt zoveel mogelijk liefde en vrijgevigheid voor alle mensen op te brengen, inclusief je tegenstanders.

Voor Haim Omer, hoogleraar psychologie, was het gedachtengoed van Gandhi de aanleiding om een nieuwe hulpverleningsmethode te ontwikkelen voor gewelddadige kinderen. Deze methode, NonViolentResistance, heeft zich de laatste jaren verspreid naar allerlei andere settingen en doelgroepen waarin grensoverschrijdend gedrag bij herhaling plaatsvindt. Kenmerken van NVR zijn: – innemen van een duidelijk standpunt tegen onacceptabel gedrag – oog hebben voor de eigen rol in een escalatie – ervan overtuigd zijn dat het een illusie is om controle te hebben over een ander – samen doen – bewust onderscheid maken tussen persoon en gedrag – doorzetten en volhouden – strijd voeren op een geweldloze manier.

Terug naar Gandhi die leefde volgens het motto: wees de verandering die je in de wereld wil zien gebeuren. Hij was van mening dat de mens altijd naar constructieve oplossingen moet zoeken en dat als je geweld gebruikt je alleen maar agressie uitlokt. Een bekende quote van hem was: ‘De aarde biedt voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht. Daarmee wees hij op het nog steeds onopgelost verdelingsvraagstuk van de bewoners van onze planeet.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: armoede, daadkracht, Haim Omer, I have a dream, India, kwetsbaarheid, Mahatma Gandhi, Martin Luther King, NonViolentResistance, Rosa Parks, Vietnamoorlog, VS

Lees ook:

  1. Boeken – Rosa Parks – protest tegen racisme
  2. Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India
  3. China leest de VS de les over ontmoeting minister Blinken met Tibetaanse vertegenwoordiger Dalai Lama
  4. Wetsvoorstel – ‘Amerikaans consulaat in Lhasa voordat China nieuw consulaat in de VS mag openen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    21 juli 2020 om 09:17

    Dit artikel opnemen in alle lespakketten.
    Blijven herinneren. Moedig voorwaarts. Om hoop waar te maken.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
01 feb
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles | Online
1 feb 23
01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…
    • Een ander hoofd…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens