• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’

‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’

16 oktober 2013 door Joop Ha Hoek

Ik kon het maar niet van me afzetten, dat bericht over de dood van dr. Choje Akong Tulku Rinpoche (73), de boeddhistische leraar die in het Verenigd Koninkrijk (Schotland) in de lijn van Samye Ling het eerste boeddhistische klooster in het Westen  stichtte. Vorige week vermoord in Chengdu, China.

Per dag komen er bij het BD tussen de vijfhonderd en duizend berichten binnen van binnen- en buitenlandse persbureaus. Als geroutineerd journalist bekijk ik snel de inhoud, op zoek naar een bericht dat bij het BD past.

In eerste instantie dringt maar weinig van de inhoud tot me door. Misschien dat sommige berichten en het zien van foto’s van mensen in verschrikkelijke en mensonterende situaties het consumeren onmogelijk maakt. Dat zou kunnen. Maar al te vaak heb ik me in mijn beroepsleven met open ogen buiten de werkelijkheid geplaatst omdat ik er middenin zat en het verschrikkelijke dat mensen elkaar aan kunnen doen niet kon bevatten.

Ik merkte vorige week al dat het binnenstromende nieuws door mij als verschrikkelijk – als een mokerklap werd ervaren. Eigenlijk weet ik niet waarom ik er meer ontvankelijk voor was dan anders. Want eigenlijk waren de omstandigheden zo gunstig. Mijn kleinzoon Borre was geboren, een lieve kleine Boeddha, die nog geen enkel geluidje maakt, al pruttelt het wel in zijn luier. Hij bereidt zich al slapend voor op zijn naar ik hoop lange reis door de wereld. Wat ben ik blij met hem.

Het ene bericht had nog meer impact op mij dan het andere. Het beukte op me neer, al die ellende, al dat lijden, het grote verdriet. Op een gegeven moment riep ik tegen het raam, tegen de mensen in hun appartement hier tegenover: ‘Nee, niet weer’. De maat was vol, er kon geen greintje ellende meer bij. In mijn geest, in dat redactielokaal. Ik zakte in mijn stoel achterover.  Maar de wereld, de mensen in al die verre landen, ze luisterden niet. En bleven maar nieuws genereren. De wereld als riool. Er was geen knop om het te weren.

En toen kwam het bericht over de dood  van dr. Choje Akong Tulku Rinpoche op mijn scherm. In eerste instantie kon ik hem niet thuisbrengen, terwijl ik toch in dat klooster in Schotland ben geweest. Op een zonnige dag zat ik daar buiten, bij dat gebouw. Ik weet nog dat er ogenschijnlijk  geen bewoners waren, het was er stil. Dus eigenlijk had zijn naam een lichtje bij me moeten laten branden. Vrijwel routineus maar toch ook aandachtig en respectvol maakte ik het bericht, zocht er aanvullingen bij, een foto, maakte een update. Ik keek naar de foto van de tulku, een aardige vent. Leren jack aan. Dood.

Gaandeweg de dag vorderde groef de tulku zich in mijn geest. Ik probeerde – nee, ik wilde dat niet maar het gebeurde toch,  me een voorstelling te maken van wat er gebeurd was in dat verre China.  Drie daders, messen, neergestoken tulku, een neef en een chauffeur. Arrestaties, politie. De chaos van al dat andere nieuws week, viel van me af. Het – de dood van de tulku en zijn lotgenoten,  zat vast in mijn hoofd, de vraag naar het waarom. Waarom hij, een tulku, met zo’n lange staat van verdienstelijkheden. Zijn goedheid, vrijgevigheid. Waarom die daders, van het ene moment op het andere een dader. Door een mes, een ander lichaam, het binnendringen.  Hoe beleefden de drie slachtoffers hun laatste seconden. Was er rust, geschreeuw, afweer misschien. Hangt een tulku aan het leven? Is hij al wedergeboren? Er was een spervuur van vragen. Ik heb er geen antwoord op gekregen.

De afgelopen dagen heb ik in stilte doorgebracht. De rust in mijn kop is weergekeerd. Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo.

Boeddha Dagobert Duck commercie in het boeddhismeDit is deel acht in een serie columns van Joop Hoek.

Moge iedereen gelukkig zijn, met name jij.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: bardo, Dr. Choje Akong Tulku Rinpoche, joop hoek, moord

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 206 – bardo
  2. De moord die nooit gepleegd is
  3. Het jaar 2018 – de honderdentwaalfde dag – moord
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Connie Franssen zegt

    16 oktober 2013 om 09:05

    Niets maakt je hart zo zacht als een pasgeboren boeddhaatje. Hoera voor Borre!

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    16 oktober 2013 om 13:00

    Van harte gefeliciteerd met boeddhaatje Borre.

    Voor het moeten verstouwen van al het leed, probeer ik de mantra ‘staying lovingly detached’ te hanteren. Met de nadruk op het proberen, want eenvoudig is dat niet.

  3. Joop Ha Hoek zegt

    16 oktober 2013 om 13:47

    Dank jullie wel voor de felicitaties voor de geboorte van Borre. Nu het in het bardo weer rustig is neurie ik maar wat voor me heen: Om Muni Muni Maha Muniye Soha.

    Moge iedereen gelukkig zijn, zonder uitzondering.

    • Sjoerd zegt

      16 oktober 2013 om 16:00

      Joop, moge jij gelukkig zijn en dat delen met iedereen op jouw weg !

  4. Tom zegt

    16 oktober 2013 om 20:19

    Wat een veerkracht heb je Joop, mooi!!
    En van harte gefeliciteerd met je kleinzoon!!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 133 – rijkswegen
    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens