• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

30 oktober 2019 door Joop Ha Hoek

Siebe is een fijn mens en internationaal georiënteerd. Hij leefde lang in het buitenland en nu weer in Bunkerstad en is ook in de Heer. Hij getuigt daarover. Hij is altijd pico bello gekleed als hij langs de deuren gaat om zich te laten uitschelden en te beledigen. In dat opzicht heeft hij zijn gestalte mee: zeker 1.90 meter, brede schouders en handen als kolenschoppen. Het blijft daardoor bij verbaal geweld.

Zo af en toe komen we elkaar tegen, nee, niet aan de deur want ik heb daar een sticker opgehangen dat geloofsovertuigers niet welkom zijn, maar op straat. En altijd draait het gesprek uit op de Heer, en nu bedoel ik niet de chocoladefabriek met die heerlijke repen in Bunkerstad. Zoals sommige boeddhisten ook al na enkele seconden na een ontmoeting beginnen te getuigen, zo doet ook Siebe. Tijdens ons laatste gesprek zei ik hem dat het mij niet uitmaakt of er een God bestaat die het universum geschapen heeft. Als dat zo is vind ik het prima en ik hoop dat de Here God nog lang en gelukkig leeft, zoals ze dat in het boeddhisme zeggen. Siebe wist niet goed te reageren op mijn stelling. Maar afgelopen weekeinde vond ik toch een werkstuk van zijn hand over het thema: Leven na de dood, wat geloven mensen? Waar en hoe is het idee ontstaan van voort blijven leven na iemands dood ontstaan?

Ik heb daar nooit over nagedacht, waarom ook. Ik leef nu en heb geen enkele behoefte om vanuit het graf te regeren. Het boeddhisme kent het begrip wedergeboorte, als je genoeg zegeltjes hebt geplakt word je niet meer wedergeboren. Dergelijke angstaanjagende  systemen, je vindt ze in alle religies (godsdiensten) terug, maken gelovigen en beoefenaars tot slaven, tot bange,  onvrije mensen. Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Als je niet volgens de door de leiders van die godsdienstige organisaties bedachte regels leeft, kom je in de hel terecht.

Er schijnt ook een voorhel te zijn, zoals een stroming binnen het boeddhisme het bardo kent, waar de onstoffelijke ziel (wat is dat eigenlijk) 7 x 7 dagen in verkeert terwijl er aan hem/haar wordt getrokken. Hebzucht, begeerte, verkeerde keuzes in dat bardo bepalen of je als strontvlieg of als mens wordt wedergeboren. Zo wil de boeddhistische clerus ook na de fysieke dood nog invloed op jou en je nabestaanden uitoefenen. De grote bemoeial zijn. Let wel: Het bardo is door mensen bedacht.

Ik volg godsdienstwetenschapper en voormatig RK-pastor Hein Thijssen in zijn stelling dat God een implantaat is. Dat anderen het daar niet mee eens zijn maakt mij niet uit.

Maar nu terug naar Siebe. Ik voelde na het lezen van zijn evenwichtig werkstuk toch wel de behoefte daarop te reageren. En stuurde hem een mail. En schreef hem:

‘Dag Siebe, onlangs trof ik in de letterbox  geschriften van jouw hand aan over het leven na de dood. Ik dank je heel hartelijk voor deze geste en het werk en tijd die je in dit onderwerp hebt gestoken. Ik heb jouw tekst met veel belangstelling gelezen en wil daar kort op reageren.

Ik heb als journalist geleerd om alleen op feiten af te gaan en veronderstellingen en geloof te vermijden. Zo leef en ervaar ik ook. Laat ik beginnen te stellen dat het voor mij niet uitmaakt of mensen geloven dat er nog iets is na hun dood, of dat er een ziel of geest is die opstijgt naar een hemel of een groot bewustzijn. Als dat geloof hen rust geeft vind ik dat uitstekend, ik wil daar niet over oordelen. Zo maakt het mij ook niet uit of er wel of niet een god is die het universum en de mens heeft geschapen. Is dat wel het geval dan is dat mooi en indrukwekkend. Is het ontstaan van het universum en de mens het gevolg  van een chemisch proces dan is dat ook mooi en indrukwekkend, je zou het zelfs goddelijk kunnen noemen, zoals wij mensen dat hebben bedacht, die term.

Zo vraag ik me ook nooit af welke arbeider mijn schoenen heeft gemaakt van het merk Bommel ( met één paar schoenen loop ik 5 jaar). Het gaat mij om het resultaat en of die schoenen prettig lopen en lang meegaan, want ze zijn niet goedkoop. Natuurlijk weet ik dat alles met elkaar verbonden is en dat ik zonder die arbeider, de koe die het leven heeft gelaten, de grazige weiden (mag ik hopen) waar de koe graasde, de boer, de regen en wind en jaargetijden en uiteindelijk de slachter, het voortraject waren van die schoenen. En ook de verkoper en het transportbedrijf en de geldmakers waarmee ik die schoenen betaalde. Zo loop ik ook met volle aandacht door het leven, al of niet door god gegeven. Het maakt mij niet uit hoe dat leven tot stand gekomen is. Ik voel me verbonden met eenieder.

Ik leef na mijn dood alleen voort in de gedachten van mensen die mij gekend hebben en/of met wie ik verbonden was. Jullie zullen mij later herinneren als de man die soms een mailtje stuurde.

Jij schrijft op pagina 7 van jouw werkstuk dat het boeddhisme een godsdienst is. Dat is niet zo. Het boeddhisme kent geen scheppende goden, ook de Boeddha, de ontwaakte, was geen god maar een gewoon mens die ontdekte dat begeerte en hebzucht, het niet krijgen wat je graag wilt, lijden veroorzaakt. Hij kwam tot verlichting en onderwees een pad, de middenweg, waarin je je kunt trainen in een vrije geest zodat het lijden vermindert. Boeddha leefde 2600 jaargeleden en we weten niet of zijn ontdekking nu nog juist wordt weergegeven. Het zijn mondelinge overdrachten dus er kan veel bij verzonnen zijn.

Het mahayana boeddhisme kent verschillende stadia (rijken), hellen en andere ongure oorden waar je in terecht kan komen voor soms lange tijd. Figuren als de Dalai Lama en tulku’s reïncarneren in een andere persoon- hun opvolger- met dezelfde status. Gewone lieden kunnen wedergeboren worden, delen van hun karma, hun eigenschappen, komen voor in de nieuwgeborene die totaal geen weet heeft van zijn voorganger, al mag je die niet zo noemen. Jan Jaap wordt dus niet als een tweede Jan Jaap geboren maar heeft wat eigenschappen van de eerste die hij kan vervolmaken. Lukt dat voor 100 procent dan vindt geen wedergeboorte meer plaats.

Ik geloof niet in een wedergeboorte, volgens mij ooit bedacht door mensen die niet op de hoogte waren van natuurkrachten en omstandigheden zoals wij die nu kennen. Wetenschap.  Als er wel een wedergeboorte is, is dat mooi. Hitler, Stalin en andere misdadige figuren kunnen op termijn volgens de filosofie van de wedergeboorte ook wedergeboren worden. Maar daar hebben ze in het boeddhisme weer wat op bedacht: ieder mens heeft bij de geboorte de boeddhanatuur, is goed. Hebzucht, haat en verlangen, de drie vergiften, waardeloze ouders en opvoeders, sociale en maatschappelijke aspecten, verzieken de boel.

Ik volg in deze stad filosofielessen. Vorige week ging het over de vrije wil en de zondeval en de ziel en de geest, waar ook oude filosofen het over hebben. De studenten spraken uitgebreid over de ziel en de geest alsof ze die zelf hadden uitgevonden: tot ik hen vroeg of ze wel wisten waar ze over spraken. Waar zit die ziel en geest, kan je die beetpakken, zit de geest in je tenen, je borst en waar is die ziel. Wetenschappers stellen dat het brein, de hersenen, de ziel en de geest fabriceren en dat als je dood gaat er niets verhuist. In het boeddhisme en ook in de wetenschap wordt gezegd dat onze darmen zo’n intelligent en gevoelig zijn dat daar de geest zit. Ook dat is een aanname.

De praktijk: Een oudere boeddhist is aan het sterven. Onlangs schreef hij dat een geest, een ziel, geen hemel of ander onderkomen nodig heeft, of geen god, omdat die geest alle kanten uit kan zweven. Een vrouw is aan het sterven, haar vriendin zit naast haar aan het bed en is nieuwsgierig of een geest, een ziel het lichaam verlaat. Zo zijn mensen bezig met hun nabestaan terwijl ze naar mijn mening het beste in het nu kunnen leven. Er zijn boeddhisten met eelt op hun zitvlees omdat ze elke dag, elk uur, elke week, maand en jaar, bezig zijn met ontwaken en verlichting en vergeten nu te leven.

Ik sluit af. Alles mag er zijn, eenieder mag geloven wat hij wil. Maar het blijft geloof en geen wetenschap. Geloof in een god, een geest, een ziel,  kan ook een implantaat zijn, al maakt dat ook mij niet uit. Het klinkt onverschillig doch ik ben ervan overtuigd dat godsdienst, geloof ook liefde is, maar dat er ook haat uit voorkomt. Wij of zij. Ik kies voor liefde. En voor wij en zij.’

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, godsdienst, Joop Hoek Tags: bardo, getuige, God, hiernamaals, joop hoek, leven na de dood

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 206 – bardo
  2. ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenzesenvijftigste dag – duivel
  4. Het jaar 2019 – dag 191 – nu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    31 oktober 2019 om 11:11

    Dag Joop.
    Is het wetenschap of geloof,als Blavatsky schrijft dat een ieder op het moment dat hij of zij de laatste adem uitblaast. 28 gram licht er word.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    31 oktober 2019 om 15:18

    Hallo Joop, je heb dit weer mooi geschreven.
    Heb je er nog reactie op gehad of schrijf je dit later.
    Geloof is als een gesloten hand, aannemen dat er iets in de handpalm zit en er zelfs je leven naar richten.
    Boeddhisme is een geopende handpalm, je ziet wat erin zit en kan handelen naar de waarde van de inhoud.
    Namesté.

  3. Jacob van Keulen zegt

    31 oktober 2019 om 19:22

    Het scheelt maar 7 gram maar het moet 21 gram zijn,zoveel weegt de ziel als je de film met Sean Penn gezien hebt. Ook dit moet haast wel een aanname of geloof zijn lijkt mij.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Edel – Vrijheid
    • Wanneer doen mensenrechten er weer toe?
    • Verlichting is geen wijwater
    • Het jaar 2022- dag 222 – wedergeboorte
    • Siddhattha Gotama, de boeddhist.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens