• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 206 – bardo

Het jaar 2019 – dag 206 – bardo

25 juli 2019 door Joop Ha Hoek

Jaren geleden alweer praktiseerde ik het Tibetaans boeddhisme en volgde in een sangha bij een leraar het onderwijs daarover. Ook het bardo kwam aan de orde, de staat tussen  sterven en wedergeboorte die zeven maal zeven dagen duurt. Ik leerde dat je goed moest uitkijken in dat bardo. In hoeken en gaten loerde het gevaar- vaak zelfs begeleid door angstaanjagende geluiden, en kon je verleid worden tot zaken die een gunstige wedergeboorte in de weg stonden of zelfs onmogelijk maakten. Zo’n bardo is het wedergeboorte APK binnen het Tibetaans boeddhisme.

Ik voel me al erg lang aangetrokken tot de theravadaboeddhisme- de leer van de oudsten, de eerste vorm van het boeddhisme die de Boeddha onderwees. En gericht is op de eigen verlichting/ontwaken. Honderden jaren later- ver na de dood van de Verhevene,  kwam het mahayanaboeddhisme in zwang dat gericht is op de verlossing van iedereen. Ook wel het grote voertuig genoemd. Mahayanaboeddhisten kunnen erg denigrerend doen over de theravadisten, de volgelingen van het kleine voertuig.

Ik ben een BZP’er- een zelfstandig volger van de dhamma  zonder personeel. En voel me wel thuis in dat kleine voertuig al zijn mijn ramen, deuren en hart opengesteld voor eenieder die naar het ontwaken op zoek is.

Ik heb begrepen dat het theravadaboeddhisme geen bardo kent, van het moment van sterven ga je (geest, kenmerken, gedrag)  zo, plop, over naar een bevruchte menselijke eicel om in de nieuwe mens een paar sporen na te laten. Dus zonder de nieuwe identiteit over te nemen.

We leven in 2019, wetenschappers achterhalen in rap tempo geheimen van mysteries. Zelfs de kikkerplaag in de Bijbel is al wetenschappelijk verklaard. Het bardo is op een dag of wat door mensen bedacht om de moeilijke weg en inspanning tot wedergeboorte te verklaren en ondersteunen. Zijn er levende mensen op deze wereld die kunnen getuigen van hun reis door het bardo? Die trakteer ik op een loempia- al of niet vegetarisch, bij het Javaans restaurant Minang Kabau in het Kralingse bos.

Het is net als met BDE, bijna dood ervaring. De belevers zijn bijna dood maar niet echt. Een echte dode die bij mij over zijn stervensproces komt vertellen wacht eenzelfde heerlijke loempia. Wetenschappers denken dat het BDE-syndroom verklaard kan worden door een stoornis in de REM-slaap, waardoor stoffen worden aangemaakt die tunnels, contacten met familie en zo en vergezichten en wit licht veroorzaken. Niets is buiten ons, alles komt voort uit geest en brein. Perceptie speelt een grote rol. We zien wat we willen zien, al of niet bewust. Zelfs een lege spiegel raakt vol als je er voor gaat zitten.

Het is een voordeel en een voorrecht om als mensen kennis te kunnen maken met de boeddhistische stromingen die er zijn. De verschillen te ervaren en daar je voordeel mee te doen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd. Of te twijfelen aan het nu. Of gepensioneerde uitvreter te worden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: bardo, joop hoek, wedergeboorte

Lees ook:

  1. ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenzeventiende dag – wedergeboorte
  3. Het jaar 2019 – dag 158 – wirkommen
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    26 juli 2019 om 10:29

    Een mooi onderwerp, ook een moeilijk onderwerp althans voor mij wel. Het is een vorm van geloven en dat zegt het al, aannemen van iets wat niet te bewijzen. De dharma is voor mij het heden en de toekomst en wat er daarna gaat gebeuren is voor mij de verassing. Namasté.

  2. G.J. Smeets zegt

    26 juli 2019 om 13:49

    Het bardo-theater is een van de manieren waarop de Tibetaanse clerus het volk dat hen voedde eeuwenlang onder de theocratische duim hield. De hoofdwet van het bado-theater zegt dat bardo 7 maal 7 dagen duurt. Met als gevolg dat de nabestaanden van de overledene dus zeven weken te maken hebben met de aanwijzingen van de dienstdoende ’bardospecialist’. Met de overledene heeft het allemaal niks te maken en alles met sociale controle.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens