• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 206 – bardo

Het jaar 2019 – dag 206 – bardo

25 juli 2019 door Joop Ha Hoek

Jaren geleden alweer praktiseerde ik het Tibetaans boeddhisme en volgde in een sangha bij een leraar het onderwijs daarover. Ook het bardo kwam aan de orde, de staat tussen  sterven en wedergeboorte die zeven maal zeven dagen duurt. Ik leerde dat je goed moest uitkijken in dat bardo. In hoeken en gaten loerde het gevaar- vaak zelfs begeleid door angstaanjagende geluiden, en kon je verleid worden tot zaken die een gunstige wedergeboorte in de weg stonden of zelfs onmogelijk maakten. Zo’n bardo is het wedergeboorte APK binnen het Tibetaans boeddhisme.

Ik voel me al erg lang aangetrokken tot de theravadaboeddhisme- de leer van de oudsten, de eerste vorm van het boeddhisme die de Boeddha onderwees. En gericht is op de eigen verlichting/ontwaken. Honderden jaren later- ver na de dood van de Verhevene,  kwam het mahayanaboeddhisme in zwang dat gericht is op de verlossing van iedereen. Ook wel het grote voertuig genoemd. Mahayanaboeddhisten kunnen erg denigrerend doen over de theravadisten, de volgelingen van het kleine voertuig.

Ik ben een BZP’er- een zelfstandig volger van de dhamma  zonder personeel. En voel me wel thuis in dat kleine voertuig al zijn mijn ramen, deuren en hart opengesteld voor eenieder die naar het ontwaken op zoek is.

Ik heb begrepen dat het theravadaboeddhisme geen bardo kent, van het moment van sterven ga je (geest, kenmerken, gedrag)  zo, plop, over naar een bevruchte menselijke eicel om in de nieuwe mens een paar sporen na te laten. Dus zonder de nieuwe identiteit over te nemen.

We leven in 2019, wetenschappers achterhalen in rap tempo geheimen van mysteries. Zelfs de kikkerplaag in de Bijbel is al wetenschappelijk verklaard. Het bardo is op een dag of wat door mensen bedacht om de moeilijke weg en inspanning tot wedergeboorte te verklaren en ondersteunen. Zijn er levende mensen op deze wereld die kunnen getuigen van hun reis door het bardo? Die trakteer ik op een loempia- al of niet vegetarisch, bij het Javaans restaurant Minang Kabau in het Kralingse bos.

Het is net als met BDE, bijna dood ervaring. De belevers zijn bijna dood maar niet echt. Een echte dode die bij mij over zijn stervensproces komt vertellen wacht eenzelfde heerlijke loempia. Wetenschappers denken dat het BDE-syndroom verklaard kan worden door een stoornis in de REM-slaap, waardoor stoffen worden aangemaakt die tunnels, contacten met familie en zo en vergezichten en wit licht veroorzaken. Niets is buiten ons, alles komt voort uit geest en brein. Perceptie speelt een grote rol. We zien wat we willen zien, al of niet bewust. Zelfs een lege spiegel raakt vol als je er voor gaat zitten.

Het is een voordeel en een voorrecht om als mensen kennis te kunnen maken met de boeddhistische stromingen die er zijn. De verschillen te ervaren en daar je voordeel mee te doen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd. Of te twijfelen aan het nu. Of gepensioneerde uitvreter te worden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek, Tibetaans boeddhisme Tags: bardo, joop hoek, wedergeboorte

Lees ook:

  1. ‘Er wordt niet meer aan me getrokken in mijn eigen bardo’
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdenzeventiende dag – wedergeboorte
  3. Het jaar 2019 – dag 158 – wirkommen
  4. Het jaar 2019 – dag 303 – leefdood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    26 juli 2019 om 10:29

    Een mooi onderwerp, ook een moeilijk onderwerp althans voor mij wel. Het is een vorm van geloven en dat zegt het al, aannemen van iets wat niet te bewijzen. De dharma is voor mij het heden en de toekomst en wat er daarna gaat gebeuren is voor mij de verassing. Namasté.

  2. G.J. Smeets zegt

    26 juli 2019 om 13:49

    Het bardo-theater is een van de manieren waarop de Tibetaanse clerus het volk dat hen voedde eeuwenlang onder de theocratische duim hield. De hoofdwet van het bado-theater zegt dat bardo 7 maal 7 dagen duurt. Met als gevolg dat de nabestaanden van de overledene dus zeven weken te maken hebben met de aanwijzingen van de dienstdoende ’bardospecialist’. Met de overledene heeft het allemaal niks te maken en alles met sociale controle.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Boekbespreking – Vrije staatkundige stellingen

    Erik Hoogcarspel - 17 augustus 2022

    De “Vrije staatkundige stellingen” ademt de sfeer van de moderniteit, de sfeer die het meest treffend werd verwoord door René Descartes, die 15 jaar daarvoor was overleden. Alles wat werkelijk is, is redelijk en alles wat redelijk is, is werkelijk.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zonder opstaan geen vallen
    • Het jaar 2022 – dag 229 – ontwikkelen
    • Boeddha in de bajes –  De zin van het leven, Chantal
    • De hunkering naar heil en de macht van zelfbedrog
    • Boeken – Je weg vinden in het daoïsme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens