• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 158 – wirkommen

Het jaar 2019 – dag 158 – wirkommen

7 juni 2019 door Joop Ha Hoek

Vandaag dacht ik aan de tijd dat ik in een boeddhistische sangha les kreeg in wedergeboorte. Binnen het boeddhisme geloven mensen dat er na de dood resten, flarden van je kennis, kunnen, doen en laten, in een nieuw mensenlijf terugkeert. Dat karma, die eigenschappen, goed en kwaad, kruipt in het nieuwe leven zonder er een kopie van te maken. Een soort vijfde kolonne. Ik vat het maar kort samen.

Het leven is een leerschool, pas als je je diploma hebt en uitgeleerd bent, ontwaakt, zeggen ze in het boeddhisme, de verlichting hebt bereikt, is er van wedergeboorte geen sprake meer. Tijdens die lessen werd ik onderwezen in het bardo, de tussenstaat, een periode van zeven maal zeven dagen dat er na je dood aan je getrokken wordt om die en die richting in te gaan, verlokkingen en verleidingen.

In de boeddhistische richting die ik nu praktiseer bestaat het bardo niet. Als ik sterf worden flarden, kernen en ervaringen van mij in een bevruchte eicel in de buik van een vrouw gedeponeerd en groeit het beetje ik van mij, dat niet van zichzelf bestaat, als een koekoeksjong mee. Ik moest altijd een beetje -respectvol- grinniken als mijn boeddhistische leraar zo vol overtuiging het fenomeen van de wedergeboorte beschreef. Omdat ik besef dat alle religieuze theorieën door mensen zijn bedacht. Schuld en boete, angst om voor niks geleefd te hebben en te sterven. Daarom zijn er hemels en hellen waar we in terecht komen en op de wederopstanding wachten. Het boeddhisme wijkt in die zin af dat je niet meer wedergeboren wordt als je het allemaal snapt.

Ik ga me geen oordeel aanmatigen over de Boeddha die zich wel honderdduizend vorige levens wist te herinneren tot zijn ontwaken. Maar ik blijf zeggen: godsdienst en religie zijn mensenwerk, in onze eigen geest ontstaan en door anderen uitgedragen. Geloven is de essentie. Er waren mensen die Lou de Palingboer volgden, ik geloof dat de gebedsgenezer zich onsterfelijk noemde. Tot hij fysiek dood ging. Dat was paniek daar, ze hadden zich voor het lapje laten houden, die gelovigen.

Lange tijd heb ik geloofd dat ik met een soort onzichtbaar slangetje met alle andere aardbewoners aan een tank van generaal bewustzijn was verbonden. Dat wij dingen en gevoelens  konden uitwisselen, in die verbondenheid. Nu zeg ik dat die tank ook empathie kan zijn, zonder slang, maar met veel aandacht voor de ander, ervaren, rondkijken, voelen. Je met de ander verbonden voelen.

Ik kan me geen vorig leven herinneren, mijn zus wel. Er zijn mensen die in een voor hen vreemde stad het huis waar ze in een vorig leven zijn geboren aanwijzen. Ik heb daar geen verklaring voor.

Wedergeboren worden is voor mij elke keer weer ontwaken, iedere ochtend uit de mand stappen en er het beste van maken. In de Achterhoek waar ik eens woonde zeggen ze wirkommen als jouw bezoek hen is bevallen. Wirkommen is geen wedergeboorte, wedergeboorte is een straf, zo lijkt het. Wirkommen is leuk. Wedergeboorte is door mensen verzonnen maar ligt voor velen wel ten grondslag aan het boeddhisme.

Heb je het boeddhisme nodig om een goed mens te worden? Nee. Je kunt het door de Boeddha bedachte achtvoudige pad ook volgen zonder boeddhist te zijn. Dat pad mag je ook anders noemen als dat te zijig klinkt.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: joop hoek, wedergeboorte

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de driehonderdenzeventiende dag – wedergeboorte
  2. Het jaar 2019 – dag 206 – bardo
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdeneenentwintigste dag – zittuh
  4. Het jaar 2019 – dag 109 – verhulmoord

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    8 juni 2019 om 09:03

    Hele mooie beschouwing.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    8 juni 2019 om 09:47

    Het is goed te merken dat er bij jou in de buurt geboord, verbouwd en gesloopt wordt. Het is inspirerend. Met verve hanteer je nu zelf de drilboor en de sloopkogel. Met het gemak waarop je ogenschijnlijk ‘alle geloven’ in de puinbak sodemietert. Een hele prestatie om het zó eventjes op dat rijtje te zetten en ons wirkommen te vertellen. Met groet, buiten waait het ook behoorlijk..”werkomgeving” maakte de iPad zelf van “wirkommen”. Je moet toch zo opletten met wat je schrijft. Nu groet.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    8 juni 2019 om 10:38

    Reïncarnatie vind ik zelf ook een moeilijk te begrijpen woord.
    Wil ik het begrijpen, nou eigenlijk niet omdat het een vorm in het boeddhisme is dat het dat het boeddhisme voor sommigen een religie maakt en ik het nog steeds een levensovertuiging vind zonder een geloof in een niet te bewijzen iets, en in geloof stel ik geen waarde en is iets waar ik niet op kan bouwen.
    Ik zie wel wat het leven mij wel of niet gaat geven bij een eventuele wirkommen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 133 – rijkswegen
    • Aanleg stuwdam – China jaagt lokale Tibetaanse bevolking van hun land
    • De Boeddha
    • “Ik dacht dat ik gek werd.” in 2Doc: Alleen thuis met een dienstwapen
    • VrijdagZindag – Dilemma

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens