• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdentwaalfde dag – moord

Het jaar 2018 – de honderdentwaalfde dag – moord

23 april 2018 door Joop Ha Hoek

Het afgelopen weekeinde las ik in de VPRO-gids een interview met de schrijver van de misdaadroman Jij bent van mij. Daarin beschrijft Peter Middendorp hoe hij in zijn boek veel details gebruikte uit het onderzoek naar de moordenaar van Marianne Vaatstra, vermoord in de nacht van 30 april op 1 mei 1999. Pas op 28 maart 2013 stond dader en Friese melkveehouder Jasper S. voor de rechter, al die jaren was hij buiten beeld gebleven en wist hij zijn afschuwelijke geheim voor zijn gezin en omgeving verborgen te houden.

Middendorp reed naar het dorpje en keek naar het huis waar S. met zijn gezin woonde. Het was zo schokkend gewoon, realiseerde de schrijver zich. Hoe komt een ogenschijnlijk gewone man tot zo’n daad? Wat gebeurde er in dat hoofd van de dader?

In 1992 sprak ik als politieverslaggever in de woning van meervoudig moordenaar Ludo de B. uit het West-Brabantse Woensdrecht met zijn vrouw. Ik had haar na de arrestatie van de man wegens het verkrachten en ombrengen van twee Belgische pubermeisjes uit het grensgebied om een gesprek gevraagd. Wat wist zij van de zwarte kant van Ludo, was zij op de hoogte en had zij haar man afgeschermd? Wie waren ze, Ludo en zijn vrouw. Na een paar uur bedenktijd stemde ze toe. En zo zat ik daar in dat huis met in de tuin een metalen vat waarin De B. de kleding van zijn slachtoffers verbrandde. Ik weet nog dat ik het een afschuwelijk, donker huis vond. Maar mijn geest kan beïnvloed zijn door de verschrikkelijke gebeurtenissen. Ze sprak met mij urenlang over haar man, zijn arrestatie, zijn bekentenissen en haar onvermogen om dat te bevatten. Ik zal dat gesprek nooit vergeten, het maakte op mij een diepe indruk. Ook omdat ze zei dat ze nog steeds van De B. hield. Ook vanwege de slachtoffers, jonge mensen aan het begin van hun leven.

Ludo de B. joeg in de omgeving van Gooreind bij het Belgische Wuustwezel op jonge meisjes. Hij suggereerde autopech, zette zijn wagen in een bosrijke omgeving langs de weg en wachtte tot een slachtoffer hem passeerde om haar daarna in zijn auto te trekken. Twee meisjes bracht hij om het leven, om ze in een bos in Nederlands Putte te begraven. Volgens deskundigen was een van de meisjes nog in leven toen hij haar begroef. Met een fotograaf ben ik op die plek gaan kijken, nadat de lichamen waren opgegraven. Een open plek in een bos, omgewoelde aarde, gaten in de grond. Onbegrip.

Een huis en een bos.

Peter Middendorp staarde lange tijd naar die gewone woning van de moordenaar van Marianne Vaatstra. Op de dag van het proces tegen Ludo de B. in de rechtbank in Breda keken tientallen journalisten doodstil naar de deur die de cellengang afsloot toen De B. de zaal binnenkwam. Het was schokkend om te zien hoe ogenschijnlijk gewoon een moordenaar eruit kan zien.

De TBS met dwangverpleging wordt elk jaar verlengd. Behandelaars achten De B. nog steeds een gevaar voor de samenleving.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: gewone man, gewoon huis, Gooreind, graven, Hoogerheide, joop hoek, Ludo, Marianne Vaatstra, meisjes, moord, partner, Peter Middendorp, slachtoffer, Woensdrecht, Wuustwezel

Lees ook:

  1. De boeddhist en de moordenaar
  2. De moord die nooit gepleegd is
  3. Het jaar 2017 – de honderdenzevenenvijftigste dag- de bunker
  4. Het jaar 2019 – dag 190 – moordplek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus
    • Geen dood geen vrees (56) – Hoe kunnen we diep in onze doodsangst kijken?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens