• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…de speeltuin van overlevers

Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…de speeltuin van overlevers

2 juli 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een actueel onderwerp. Vandaag is het thema links en rechts.

Luuk: De politieke partij Denk blijkt in de aanloop van de verkiezingen in 2017 een ‘nep’ advertentie met de kop van Wilders en de tekst ‘na 15 maart gaan we Nederland zuiveren’ in elkaar geknutseld te hebben. Geert Wilders reageert woedend op deze identiteitsroof en besluit aangifte te doen tegen Denk kamerlid . Deze ontkent eerst, wijst naar anderen en draait zich een nekhernia.

Rob: We hadden al eerder gesteld dat de meerderheid van onze politici gecharmeerd lijkt te zijn van machtsuitoefening. Verlangen naar macht staat haaks op ons verlangen naar liefde, maar in beide gevallen gaat ons hart sneller kloppen. Macht als surrogaat voor liefde?

Om macht te ervaren moet je ten strijde trekken, moet je iets met succes willen veranderen. Bij politici moet je voor machtsbeleving winnen van anderen, die op hun beurt ook weer willen winnen. In dit willen winnen is authenticiteit, integriteit en vertrouwen geven storend. Juist de ingrediënten die mij zo belangrijk lijken in liefde.

Wat is er toch dat we zoveel strijden met elkaar, naast de honger naar macht? Kan het zo zijn dat we in onszelf een aanhoudende strijd hebben tussen wat onze eigenheid ons vertelt en wat we zijn gaan geloven over onszelf. Dit geloof vertelt ons waar we aan moeten voldoen, wie we wel en niet moeten zijn.

Als we een verschil kunnen bedenken met iemand anders, dan kunnen we onze interne strijd voor onszelf verbloemen door strijd met die ander aan te gaan. Die ander is door ons toch niet te veranderen en kan daardoor blijvend als het probleem gezien worden. Uiteindelijk zouden we zelfs kunnen geloven dat ons probleem opgelost zou zijn als we de ander zouden kunnen wegzuiveren.

Luuk: Andersdenkenden de mond snoeren, goedschiks of kwaadschiks. Verhelderend is het gedrag van de antifascisten (Antifa). Deze groepering strijdt tegen het fascisme. Waar ze zich in de praktijk vooral op toeleggen is het intimideren van wat zij extreem rechts noemen, zoals het bekladden van huizen van PVV’ers en het huis van FvD voorman Thierry Baudet, ingooien van de ruiten van het debatcentrum ‘de Rode Hoed’, bedreigen van andersdenkenden, gewelddadig reageren bij demonstraties van tegenstanders. Het is nog niet zo ernstig als in Griekenland, waar er al antifascistische knokploegen zijn die de straten beheersen. De door antifascisten in elkaar geslagen hoogleraar Syrigos, docent aan een Griekse universiteit, geeft de volgende definitie aan fascisme: een fascist is iemand die geweld gebruikt om zijn al dan niet politieke doelen te bereiken. De AIVD constateert dat in Nederland het antifascisme gewelddadiger is dan de mensen waar ze voor waarschuwen. Alles lijkt geoorloofd om de vijand onderuit te halen.

Rob: Het is voor mij akelig te beseffen dat onze regerende politici eigenlijk voor het grootste deel een verzameling kleuters zijn in volwassen lijven. Het is ook zo verraderlijk, omdat ze er uit kunnen zien als redelijk volwassen mensen en je niet tot je door laat dringen hoe ze met elkaar omgaan en wat ze zeggen en wat ze juist niet zeggen.

Als je de kleuterpolitici, ondanks de stropdas, het blauwe maatkostuum en het volwassen lijf, er uit zou kunnen selecteren, hou je wellicht te weinig mensen over om het land te besturen. Wat is een oplossing hiervoor? Mensen opleiden die niet macht zuchtig zijn en de insteek hebben om authentiek en integer te willen zijn?

Luuk: Het probleem zit niet alleen bij de politiek. Ook journalisten en BN-ers van allerlei pluimage, zijn inmiddels grotendeels in kampen verdeeld. De strijd lijkt zich toe te spitsen op het wel of niet ‘deugen’, de juiste opvattingen hebben. Eén van onze top-auteurs, die zich profileert als de vertegenwoordiger van de juiste opvattingen, Tommy Wieringa, kreeg als spreker op het jaarcongres voor wethouders en burgemeesters de vraag voorgelegd of hij wilde reageren op de aanslag op het Telegraafgebouw, welke die ochtend had plaatsgevonden. Tommy Wieringa hoefde niet na te denken, ‘het werd tijd’ was zijn antwoord. Wethouders en burgemeesters kwamen niet meer bij van het lachen. Ze congresseerden trouwens over bedreigingen aan het adres van bestuurders. Dat onderwerp hoeven we dus ook niet meer serieus te nemen. Het niveau van de congresgangers, onze bestuurders, werd nog duidelijker toen nog dezelfde week in de VS vijf mensen van de redactie van de krant Capital Gazette werden doodgeschoten.

Net zoals kamerlid Farid Azarkan vindt Wieringa dat hem geen enkele blaam treft. Vervolgens vervalt hij in zijn bekende deugtaal en begint te wijzen naar de Telegraaf. Hij haalt er, voor zover ik weet, nog net niet de Tweede Wereldoorlog bij. De tactiek is: zoek een detail, blaas die op en blijf deze herhalen.

Wilders heeft inmiddels aangifte gedaan. Hij wil ook wel eens dat een andere politicus voor het hekje plaats moet nemen en is kennelijk vergeten dat hij zelf ook creatief kan knippen en plakken. Hij ontwierp een foto waarop zijn politieke vijand, D66-er Pechtold, mee demonstreerde met radicale moslims. Deze fractievoorzitter presenteert zich als toonbeeld van de deugende politicus en een ieder die het niet met hem eens is verwijt hij dat hij onderbuikgevoelens bespeelt.

Pechtold zelf probeert inmiddels koortsachtig de uitgang van de actieve politiek te vinden. Niet alleen omdat de roddelbladen steeds meer over zijn privéleven schrijven, hij heeft inmiddels ook een probleem met het Europese anticorruptie agentschap. Pechtold kreeg namelijk een appartement in Scheveningen cadeau van een oud-diplomaat en vergat dit vervolgens te melden. De Tweede Kamer vond dit in meerderheid best toelaatbaar en hijzelf vond het een privé kwestie en is de schaamte al lang voorbij. De Nederlandse journalisten concentreren zich liever op andersdenkende politici. De storm was naar verwachting al weer snel gaan liggen, maar nu noemt de Europese anti-corruptie waakhond hem als negatief voorbeeld in een Europese verslaglegging. Nog een geluk dat de gekozen burgemeester het nooit gehaald heeft, dus die vluchtweg is vrij.

En Farid Azarkan adviseer ik om, als hij voor de rechter moeten verschijnen, het werkstukje van Wilders mee te nemen waarop hij Pechtold zo knap te midden van islamextremisten heeft geplakt.

 

 

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: aanslagen, AIVD, Alexander Pechtold, Antifa, antifacisme, Denk, Farid Azarkan, FvD, Geert Wilders, gewelddadig, Griekenland, Luuk Mur, Rob van Boven, Rode Hoed, Thierry Baudet, Tommy Wieringa, Tweespraak

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…politiek en liefde
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloof.
  4. Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vermannen en rouw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.