• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’

3 september 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

In de serie Tweespraak praten Rob en Luuk over een actueel onderwerp. Vandaag is het thema Paul de Leeuw en BN-ers en gebrek aan waardering, er niet meer toe doen, pijnlijk voor het ego,

Luuk: Paul de Leeuw liep dansend het podium op. ‘Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, want Geert Wilders (GW) die is dood’, zong hij manisch op de melodie van het lied van Herman van Veen. Onsmakelijk, maar dat is een kenmerk van deze grappenmaker. Belangrijker voor hem is dat hij weet dat hij zal scoren bij zijn publiek. Tot voor kort verdiende Paul de Leeuw zijn vorstelijke salaris bij de omroepvereniging BNNVARA. Deze omroep liet onlangs op een website een cartoon tekenen, waarop Geert Wilders ‘tuig’ naar de douches leidt, alsof hij Hitler zelf is. Geert Wilders krijgt honderden doodsbedreigingen per maand, moet al jaren permanent beveiligd worden, maar blijft het belangrijkste onderwerp om te deugpronken.
In een interview in de Volkskrant van 24 augustus corrigeert de Leeuw zijn interviewer bij herhaling als zij het heeft over blanke mensen. Je moet witte mensen zeggen, verbetert de Leeuw. Blank is koloniaal en als mensen zich daar aan storen, wie zijn we dan om ons niet aan te passen.
Laten zien dat je opkomt voor slachtoffers, is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel van BN-ers. Een cowboy-en indianenfeest organiseren voor kinderen is fout (want racisme), een politicus die al jaren op een dodenlijst staat bashen is prima (want Hitler), het begrip blank gebruiken is fout (want kolonialisme). Het is niet altijd gelijk duidelijk wie nu eigenlijk slachtoffer is en wie dader, maar de grote lijn is dat witte mannen daders zijn.

Rob: Als we willen pronken met onze deugd, zou dat voort kunnen komen uit een geloof van het tegendeel of dat we nog steeds op zoek zijn naar gemiste validatie dat we goed genoeg zijn.
Als we zoveel energie en tijd hieraan besteden, dan gaat dat ten koste van waar we eigenlijk tijd en energie aan dienen te besteden, namelijk onszelf kunnen zijn in verbondenheid met onze omgeving. Als we onze aangeleerde geloven, over onszelf en de wereld, los zouden kunnen laten, dan zouden we kunnen leven naar ons hart en niet hoeven leven met oordeel.

Vanuit het boeddhisme wordt vaak een stelling gebezigd als “laat je ego los”. Ik vraag me dan wel af hoe en wat is ‘ego’ eigenlijk? Voor mij is het de ‘overlever’ in ons, een kind dat met overtuiging een geloof predikt in onszelf en waar wij als volwassene veelal aan gehoorzamen. Vaak vereenzelvigen we ons met de overlever in ons en is er zelfs geen ervaren scheiding tussen de volwassene en de overlever.

Wat we geloven zijn we niet, we identificeren er ons mee en we geloven dan dat we zijn wat we geloven. De overlever is gewoon een kind in ons, die het beste ervan probeert te maken, binnen het wereldbeeld dat hij of zij geleerd heeft. Als we het over het ego hebben, gaat het eigenlijk enkel over geloof, over iets wat bedacht is. Het is eigenlijk niets substantieels. Het geloof kan kwalijk zijn, maar het kind, de overlever, niet. En om het kind niet met het badwater weg te gooien, alsof dat zou kunnen, hebben we als volwassene het kind te verwelkomen en te begrijpen waarom het predikt wat het predikt. Om dit te kunnen, moeten we ons eerst los hebben gemaakt van de overlever en vervolgens als volwassene, hiërarchisch gezien, boven het kind staan en zien welke behoeftes schuil gaan achter het preken en vervolgens daar op in spelen.

In een echt gezin zou een kind tegen zijn vader of moeder nare dingen kunnen zeggen of nare dingen kunnen doen. De ouders zouden het kind kunnen bestraffen, maar ze zouden zich ook kunnen realiseren waarom hun kind dat doet. Misschien omdat dit kind bijvoorbeeld te weinig affectie krijgt van de ouders. Ouders kunnen dan de conclusie trekken meer aandacht te gaan besteden aan dat kind. Dit kunnen we ook als volwassene doen naar het kind in ons. We kunnen de overlever in ons ‘omhelzen’, in plaats van het proberen weg te doen, waardoor zijn geloof en preken overbodig wordt. Omhelzen waardoor het zich welkom en veilig kan voelen, voor wie het is, in verbinding met de volwassenen. Het hoeft zich dan niet meer in bochten te wringen en kan het oude geloof los laten.

Ons ‘ego’ is niet het probleem, maar wij als volwassene hebben een probleem, doordat we ons ondergeschikt houden, door te gehoorzamen aan de overlever in ons. Wij als volwassene zijn verantwoordelijk voor deze hiërarchie-vergissing en niet het kind.

Luuk: Er zijn mensen die vinden dat je er niet meer toe doet’, daagt de Volkskrant-interviewer Paul de Leeuw uit. Paul somt zijn kwaliteiten nog eens op.
Gebrek aan waardering, er niet meer toe doen, is pijnlijk voor het ego, misschien is het de grootste angst bij de BN-ers. Zijn BN-ers daarom bereid om elke deugende mening als hun eigen mening naar voren te brengen, om maar te behagen?

Bereid zijn alles te doen en te zeggen is ook relevant voor de #metoo discussie. Een vriend van hem is vanwege ernstig seksueel wangedrag uit de BN-boot geflikkerd. Maar stelt de Leeuw, het blijft een vriend van mij, ik loop niet weg, wat hem ook overkomt. Aanvullend beargumenteert hij: ‘ik had ook de hoer uitgehangen als het had gemoeten hoor. Ik had iedereen naar God gepepen voor een goede rol’. Woorden verbasteren is een kwaliteit van de amuseur. Kennelijk verliest hij, als het om zijn eigen overleven gaat, zijn superieure morele opvattingen uit het oog, en hangt hij probleemloos ‘de hoer uit’.

Rob: We halen met dat ego-gedoe ons uit de verbondenheid. Met al dat bewijzen maken we onszelf eenzaam. En diezelfde eenzaamheid kon wel eens de motor zijn nog meer te willen bewijzen om verbindingswaardig te blijken. We willen verbondenheid bewerkstelligen, omdat we niet door hebben dat we in wezen verbonden zijn.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is (meestal) een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: angst, beveiligd, dood, ego, Geert Wilders, Herman van Veen, kind, Luuk Mur, Paul de Leeuw, Rob van Boven, smakeloos, Tweespraak, Volkskrant

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …sub-persoonlijkheden
  2. Tweespraak – psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…de speeltuin van overlevers
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …bekering.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    4 september 2018 om 09:38

    Het nieuwe werkwoord “deugpronken” is een mooie vondst.
    In deze tweespraak wordt vier keer het woordje “eigenlijk” gebruikt. Ik ga het nog een keer lezen en tellen: niet vier maar vijf keer..
    In de zin ‘waar we eigenlijk tijd en energie aan dienen te besteden’ valt het woordje ‘eigenlijk’ mij het meeste op.
    Het is net alsof de schrijver iets zegt, waar de schrijver het zelf niet mee eens is.
    Met groet en in verbondenheid.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
06 jun
Boeddhisme en Meditatie
6 jun 23
06 jun
Vipassana meditatie Rotterdam
6 jun 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ramana Maharshi als Romana Mahasjiesj
    • Diefstal – Tibetanen moeten eigen bronwater kopen van China
    • Guy – Vrij Onderzoek
    • Ludo – Zeewandeling (Thalassa)
    • Viering verjaardag Dalai Lama

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens