De samenwerking van FOTODOK met Sputnik Photos begon elf jaar geleden, toen FOTODOK de huidige locatie opende met een tentoonstelling van het collectief. Dat moment in maart 2014 was cruciaal: slechts enkele dagen eerder, op 20 februari, begon Rusland met de bezetting en annexatie van de Krim in Oekraïne. Sindsdien is de oorlog geëscaleerd tot een volledige invasie en een van de grootste humanitaire crises in Europa. De wreedheid is met de tijd alleen maar toegenomen: het aanvallen van civiele infrastructuur, het uitvoeren van gedwongen deportaties en het plegen van ecocide. Omdat FOTODOK en Sputnik Photos Oekraïne actief steunen, werd besloten om opnieuw de krachten te bundelen. Zo wordt kunst ingezet om bij te dragen aan meer kennis en een beter beeld van deze complexe situatie.
‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
Dit ‘nergens vertoeven’ heeft alles te maken met wat op dit moment gebeurt. Hoofdpijn of geen hoofdpijn; file of geen file. Het heeft echt geen belang wat er gebeurt. Kan je alles met zo’n ingesteldheid benaderen? Dit vereist volledige aanvaarding. Maar totale aanvaarding betekent niet berusting. Het betekent niet: “Oké, wat mij ook overkomt, ik blijf hier zitten en laat alles maar over mij heenkomen”. Het betekent wel: “Dit gebeurt nu, op dit ogenblik. Ik kan het niet veranderen, het proces gaat zijn eigen gang. Kan ik totaal aanwezig zijn, zonder te verlangen naar het voorbije of het volgende moment?” Aandacht is in dit moment, als we inademen en weer uitademen. Het is een totale aanvaarding zonder te discrimineren, zonder voorkeur. En ja, ik ben me er maar al te zeer van bewust dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan.
Een nieuwe vertaling van de invoering tot de bodhisattvacarrière
Śāntideva was een Indiase boeddhistische monnik en geleerde, die leefde in India, in de 8e eeuw. Waarschijnlijk werd hij geboren in Gujarat. Hij was volgens legendes docent aan de bekende boeddhistische universiteit van Nalanda en wordt ook genoemd in het rijtje van de 84 mahāsiddha’s. Er zijn korte biografieën, die allemaal veel te mooi zijn om waar te zijn, maar uit de tekst blijkt dat hij zijn kennis van het boeddhisme goed op orde had en er veel waarde aan hechtte om deze door te geven.
Goff – fabels voor fabeldieren (24) – spin
In elk verhaaltje spreekt een bepaald dier (das, orka, vlo etc.) zijn soortgenoten toe. Daarbij blijft het in het midden wat precies de rol van de spreker is ten opzichte van zijn gehoor.
Geen dood, geen vrees (74) – Gaten
Soms kan ik me heel opstandig voelen. Ik wil gewoon niet dood. Ik wil genieten van wat er is, van wat er wel is.
Liefde is geen idee
Is liefde niet-weten?
Dagopening
good morning autumn
Het jaar 2025 – dag 286 – tirannen
‘Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.’
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeken – De middenweg van een dwaas
Gendun Chopel wordt beschouwd als de belangrijkste Tibetaanse intellectueel van de twintigste eeuw. Zijn leven overspande twee beslissende momenten in de moderne Tibetaanse geschiedenis: de inval van Britse troepen in Lhasa in 1904 en de inval van de Chinese troepen in Lhasa in 1951. Hij werd herkend als een gereïncarneerde lama, blonk als kind uit in het traditionele (nying ma en geluk pa) klooster-curriculum en werd een deskundige op verschillende gebieden, zoals filosofie, geschiedenis, linguïstiek, geografie en tantrisch boeddhisme.
Geen Manjushri op Wutaishan
Ook zen zelf is daarmee helemaal in de fout gegaan. De nuchterheid van Linji werd in de Song omgevormd tot heroïek. Zen werd een soort ervaringsfetisjisme. Van verschillende zenleraren hoorde ik dat het ‘onmiddellijke pad’ betekent dat als je maar genoeg mediteert, je onverwacht een diepe verlichtingservaring kunt hebben. Helaas is dat maar voor enkelingen weggelegd. Ik heb altijd moeite gehad met dat idee. Uiteindelijk ben ik er helemaal van teruggekomen.
Menno – Xavier
Het gesprek neemt een bijzondere wending, vindt Menno. Hij raakt erdoor in de war. Eerst wil de man geen adressen uitwisselen, daarna wil hij niet vertellen wat voor werk hij doet en nu zit ‘ie over liefde te praten als het enige dat ertoe doet.
Geen dood, geen vrees (73) – Waarnemen
Het is 03.28 uur, ik word wakker. De overweldigende geur van de kamperfoelie dringt mijn neusgaten binnen. Wat een rijkdom!
Wat is liefde? 44 definities
Iedereen roept wat anders, wat is liefde nu echt?
Dagopening
good morning autumn
Het vreemdelingendebat is immaterieel erfgoed
Net als het paard is de mens een vluchtdier, schrijft Arnon Grunberg in zijn non-fictieboek De vluchteling, de grenswacht en de rijke jood. ‘Daarmee is echter niet gesteld dat we allemaal vluchtelingen zijn, hooguit dat we het kunnen worden, misschien makkelijker dan menigeen denkt.’ Dit artikel geeft een indruk van zijn confronterende en tegelijkertijd prachtige boek.
Guy – dhammazaadjes – Jetavana
Het Jetavana is het beroemde klooster, gelegen net buiten Savatthi. Savatthi was de hoofdstad van de antieke Indische Mahajanapada-staat Kosala.
Gedachten over een haiku, 47 – Dakotsu.
Het is een beetje vroeg voor een winterse haiku, we zitten nog in het onstuimige herfst-seizoen. Maar het is juist de kalmte en de rust van de winter die mij in deze haiku aanspreken.
Ardan – Boeddhisme en ouderdom
Gekheid op een stokje.
Geen dood, geen vrees (72) – pijn
Bravoure is weg. Hoe dealen met de pijn nu. Toch iemand laten komen?
Sint Augustinus: Laat heb ik je liefgehad
Twee eenvoudige voorschriften. Welke spreekt jou aan?
Dagopening
good morning autumn
Sodis – de virtuele denkster 549
…
De Boeddha was geen wereldverbeteraar, activist of idealist
Smaken en (voork(l)euren. Wat met de diverse stromingen in het boeddhisme? Wat is überhaupt boeddhisme? De Boeddha heeft nooit een isme onderricht, maar een vaststelling dat er lijden is en hoe je het lijden kan beëindigen. Zelf sprak hij van een oud pad dat altijd al bestaan heeft, en hij herontdekt had : de Dha(r)mma. De Boeddha claimde dus helemaal niet iets uitgevonden te hebben maar wel herontdekt of inzicht in verkregen te hebben.
Massablokkade van Geef Tegengas op Rotterdamse havenspoorlijn
Actiegroepen in heel Europa, waaronder Geef Tegengas, slaan dit weekeinde de handen ineen tegen het logistiek imperium, het gigantische netwerk van transportreuzen, snelwegen, havenautoriteiten, magazijnbeheerders, digitale winkelplatforms en overslagterminals overal ter wereld. Soulevement de la Terre voert ook actie in Noord-Frankrijk tegen de aanleg van het Canal Seine-Nord Europe, Disrupt Germany tegen verwoestende industriële voedselketens in Bremerhaven en een coalitie van Belgische organisaties, waaronder Code Rouge en Stop Arming Israel, voeren actie tegen Israëlische wapentransporten in de haven van Antwerpen.